یکشنبه، 07 خرداد 1402 - 11:42

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی البرز:

طرح یکپارچه‌سازی فعالان مشاغل خانگی در البرز به اجرا درآمد

رئیس مرکز جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به فعالیت مرکز ساماندهی مشاغل خانگی در این استان، گفت: برای یکپارچه‌سازی فعالان در این عرصه طرح نام‌نویسی جامع از این افراد آغاز شد.

البرز. امیدبانوان؛ ایرنا نوشت؛ «احمدرضا فیروزی» افزود: باتوجه‌به نیازهای جدید ایجاد شده در یکسان گذشته ظرفیت‌های جدیدی به مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی افزوده شده که نام‌نویسی از افراد فعال در مشاغل خانگی در این مرکز به‌صورت یکپارچه است.

 

 وی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز ساماندهی توسعه مشاغل خانگی به‌صورت الگویی برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ در البرز راه‌اندازی شد، گفت: این مرکز به‌عنوان کانونی برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه مشاغل خانگی و همچنین تجمیع توانمندی‌ها و اتصال فعالان مشاغل خانگی به بازار کار راه‌اندازی شد.

 

 وی اظهار کرد: این مرکز توسط جهاد دانشگاهی البرز و با همکاری شهرداری کرج، سازمان مشاغل شهرداری و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد و اکنون این مرکز به‌عنوان خانه «مشاغل خانگی» با این نگاه که بتوانیم فعالان حوزه مشاغل خانگی اعم از پیشران‌ها، کارآفرینان و متقاضیان مشاغل خانگی را گرد هم بیاوریم، فعالیت می‌کند.

 

 وی گفت: با راه‌اندازی این مرکز به دنبال برنامه‌ریزی برای ایجاد کسب‌وکارها و مشاغل خانگی یا به‌صورت مستقل و یا گروهی هستیم تا ظرفیت‌سازی و نهادسازی در مشاغل خانگی را داشته باشیم به‌طوری‌که در این مرکز پیوندی بین پیش‌رانان و متقاضیان مشاغل خانگی انجام می‌شود.

 

 فیروزی با بیان اینکه بایستی در این حوزه نهادسازی صورت گیرد، تأکید کرد: بایستی دستگاه‌های دولتی متولی مشاغل همچون اداره کل، ارشاد، جهاد کشاورزی، میراث‌فرهنگی و صمت در کنار بخش خصوصی قرار گرفته تا افراد فعال در این حوزه بتوانند به‌عنوان یک نهاد در برنامه‌ریزی‌ها نقش مؤثری داشته باشند.

 

 وی با تأکید بر دیده‌شدن این فعالان به‌عنوان یک اکوسیستم مشاغل خانگی، گفت: اگر این فعالان در قالب یک اکوسیستم دنبال شوند منجر به نتایج بهتری نسبت به زمانی می‌شود که به‌صورت پراکنده ایفای نقش می‌کردند.

 

 رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: با نگاه به نهادسازی تعدادی از پیشران‌ها اقدام به راه‌اندازی کارگروه‌هایی در بخش‌هایی همچون کشاورزی، هنر، صنایع‌دستی و فرش کرده و هر کدام در همان قالب برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند.

 

 وی تصریح کرد: در کنار فعالیت پیشران‌ها فضایی با نگاه نمایشگاهی و فروشگاهی در این مرکز راه‌اندازی شد تا دستاوردها و تولیدات در معرض فروش قرار بگیرد که سوله‌هایی به‌صورت سازه‌های سبک طراحی شد تا به‌عنوان فضای نمایشگاهی در کنار فضای فیزیکی مورداستفاده قرار بگیرد.

 

 وی گفت: با راه‌اندازی این فضای نمایشگاهی مشکلاتی از سوی برخی دستگاه‌ها ایجاد شد که برای مدتی این فضا را از دست دادیم؛ ولی هم اکنون مجموعه‌ها همراه هستند و نگاه مثبتی به این موضوع دارند تا دوباره فضای نمایشگاهی راه‌اندازی شود.

 

 فیروزی با بیان اینکه نیاز هست تا دستگاه‌های استانی انرژی تازه‌ای برای رونق این مرکز بگذارند و مشارکت داشته باشند، افزود: این مرکز به‌عنوان یک ظرفیت شکل‌گرفته باید در راستای ذی‌نفعان واقعی خود که صاحبان و متقاضیان مشاغل خانگی هستند حرکت کند.

 
 شرکت‌تعاونی فعالان مشاغل خانگی راه‌اندازی شد

 

 رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان البرز از مهم‌ترین اقدامات موردنظر را نهادسازی برشمرد و گفت: به همین منظور شرکت‌های تعاونی با حضور فعالان مشاغل خانگی شکل گرفت که اعضای اصلی آن پیشران‌های حوزه مشاغل خانگی در رشته‌های مختلف هستند.

 

 وی از جمله این شرکت‌های تعاونی را در حوزه فرش، خیاطی، سفالگری و نقاشی دانست و افزود: با شکل‌گیری تعدادی از تعاونی‌های فرش هم اکنون برای اولین‌بار در این مرکز «اتحادیه فرش» شکل‌گرفته است.

 

 وی به اهمیت این موضوع اشاره و اضافه کرد: این مرکز برای فراگیری افراد در کنار همدیگر و استعدادسنجی آن‌ها ضمن ارائه آموزش و مشاوره‌های لازم آن‌ها را به مسیر بازار متصل می‌کند تا به پایدارسازی شغل برسند.

 

 ارائه آموزش‌های رایگان به حدود سه هزار نفر

 

 رئیس مرکز جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه در این مرکز با نام‌نویسی از افراد فعال در مشاغل خانگی این اتفاق می‌افتد و نیازهای این افراد پوشش داده می‌شود، گفت: آموزش‌های ارائه شده برای این افراد بر اساس تفاهمی که با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شده رایگان است به‌طوری‌که تاکنون حدود سه هزار نفر متقاضیان مشاغل خانگی آموزش‌ها و مشاوره‌های رایگان را دریافت کرده‌اند.

 

 وی با اشاره به اینکه روند اتصال بیشتر این افراد به بازار انجام شده و در شبکه مشاغل خانگی قرار گرفته‌اند، افزود: هدایت این افراد با حدود ۸۰ پیشران‌هایی است که تسهیلات لازم برای راه‌اندازی کارگاه‌ها را دارند. در یک سال اخیر پیشران‌ها در حوزه خیاطی بسترهای مناسبی را فراهم کردند به‌طوری‌که چند کارگاه خیاطی و فرش راه‌اندازی شده است.

 

کدخبر: 13911


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise