شنبه، 24 تیر 1402 - 09:03

جشنواره فیلم حوا به ایستگاه پایانی رسید

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با معرفی آثار برگزیده در تالار وحدت برگزار شد.

هنر. امیدبانوان؛ ایسنا نوشت؛ شامگاه جمعه ۲۳ تیرماه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا که از چند روز قبل با محوریت توجه به زنان و خانواده در تهران و برخی استان‌های دیگر آغاز شده بود به پایان راه خود در این دوره رسید.

 

مراسم پایانی این رویداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مدیران سینمایی و هنرمندان در تالار وحدت از ساعت حدود  ۲۰:۲۰ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد تا برگزیدگان این جشنواره معرفی شوند.

 در این مراسم مهدیه سادات محور - دبیر جشنواره- در سخنانی با اشاره به شعار جشنواره اظهار کرد: این رویداد به همت بنیاد گوهرشاد با تاکید بر ضرورت حفظ تحکیم برگزار  شده است. جان خانواده به جان مادران و زنان بستگی دارد و زنان کنش‌گر و قوی، خانواده‌ای قوی و جامعه‌ای آگاه می‌سازند.

 وی درباره انتخاب نام جشنواره با اشاره به نام و جایگاه زن که مورد ستایش ادیان مختلف است گفت: استقبال فیلمسازان داخلی و خارجی ما را دلگرم کرد و نشان داد که فیلمسازانی هستند که هنوز پای خانواده ایستاده‌اند و می‌توانند با ابزار سینما آرمان‌های خود را به گوش مردم دنیا برسانند. این جشنواره تمام نشده و شروعی است برای متولیان فرهنگی و رسانه‌ای و یاری گرفتن از هنرمندان دغدغه‌مند.

 در ادامه با حضور داوران جوایز بخش بین‌الملل اهدا شد.

 جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند به «سرزمین عسل» از مقدونیه رسید.

 جایزه بهترین فیلم‌ کوتاه داستانی همین بخش به طور مشترک به «بعد از کلاس» از چین و «فاتجونا» از آلمان تعلق گرفت.

 جایزه بهترین فیلم بلند به محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب برای تهیه‌کنندگی و بابک خواجه پاشا برای کارگردانی فیلم «درآغوش درخت» از ایران رسید.

 همچنین جایزه ویژه هیات داوران به طور مشترک به کارگردان‌های فیلم سینمایی «تیم رویایی» (فلیپ آبروتین و ماکسیم زیکوف) از روسیه اهدا شد.

 در این بخش محمد حسین لطیفی از داوران بخش بین‌الملل در سخنانی کوتاه بیان کرد: این حرکت (برپایی جشنواره) را بسیار مبارک دیدم چون خشت‌ بنای هر جامعه‌ای خانواده است و ستون خانواده، زن است و پرداختن به این ستون بسیار مهم است. ما در مشرق زمین با تمام وجود ارزش این ستون را حس کرده‌ایم و امیدوارم بین‌المللی بودن این جشنواره حفظ شود و فیلم‌هایی با هدف قوام خانواده نیز ساخته شوند.

 در بخشی دیگر محمد مهدی اسماعیلی (وزیر ارشاد) به همراه انسیه خزعلی (معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور)، محمد هاشمی (معاون حقوقی وزارت ارشاد) از منیژه بهمنی مادر شهید عمار بهمنی، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد که سوژه فیلم سینمایی «هناس» بود، فخرسادات میرلواسانی مادر شهیدان صادقی، الهه عسگری مادر شهید محمدمهدی رضوان و سوده نجفی فرزند امیر سرتیپ اکبر نجفی تقدیر کرد.

 وزیر ارشاد پس از آن در سخنانی اظهار کرد: جامعه ایرانی - اسلامی ما خانواده محور است. زن و مرد در کنار هم یک اجتماع کوچک را تشکیل می‌دهند. نهاد مقدس خانواده و حاصل این پیوند، فرزندانی هستند که در دامن پرمهر پدر و مادربزرگ می‌شوند و همه فضایل انسانی به واسطه تشکیل درست این هسته اولیه است. اگر جامعه‌ای می‌خواهد به سعادت برسد باید کانون خانواده در آن گرم باشد، به موقع تشکیل شود و به موقع به شاخ و برگ و میوه برسد. الگوی ما خاندان وحی است که مظهر پاکی و دوری از هر ناپاکی هستند. رسالت اصلی انقلاب اسلامی تحکیم بنیان‌های خانواده است. ما اگر می‌خواهیم در هر حوزه‌ای موفق باشیم شرط لازم این است که خانواده‌هایی اصیل و پاک بر پایه مهر و عاطفه و روابط شرعی و انسانی بنا کنیم. 

 او اشاره کرد:‌ در جامعه جهانی این نهاد در معرض تهدید است و مفاهیمی نظیر همجنسگرایی با یک جریان نامتعادل استعماری و غیر انسانی روبرو است که بنیان خانواده را تهدید می‌کند.  ما از همه عرصه‌های فرهنگی و هنری برای ترویج خانواده پاک و انسانی استفاده می‌کنیم. ما پای خانواده ایستاده‌ایم و ناگزیریم که این را ترویج کنیم و به همین دلیل نخستین جشنواره بین‌المللی را با این هدف برگزار کردیم.

 اسماعیلی افزود:‌ نام حوا برای جشنواره انتخاب شد چون «حوا»، مادر همه ما انسان‌هاست. همه انسان‌ها مدیون این مادر بزرگوار هستند. ببینید که از حوا چه تصویری در غرب شکل گرفته است؟ تصویری مذموم و نادرست ولی تصمیم ما بر این شد که در جهت ارج این مادر بزرگ و آسمانی همه انسان‌ها، جشنواره به نام حوا نامگذاری شود.

 او در ادامه از محمد خزاعی که گفته شد به دلیل بیماری در مراسم حضور ندارد، قدردانی و برای او آرزوی شفای عاجل کرد. وی از دیگر مدیران دست‌اندرکار این جشنواره، دبیر و هنرمندان تشکر کرد و به مرضیه برومند هم که در مراسم حاضر بود اشاره کرد که سال‌ها، آثاری را در حوزه خانواده تولید کرده است.

 وزیر ارشاد در پایان صحبت‌های خود از جمیله علم‌الهدی هم قدردانی و اشاره کرد که ایده اولیه این جشنواره از طرف او بوده است.

 سپس نوبت به اهدای جوایز بخش ملی رسید.

 بخش مستند:

 جایزه بهترین پژوهش مستند به حدیث جان‌بزرگی برای «واهگ» اهدا شد.

 جایزه بهترین کارگرانی هم به کارگردان «بانو» محمد حبیبی منصور رسید.

 بخش فیلم کوتاه:

 جایزه بهترین فیلمنامه به مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده برای «وضعیت اورژانسی» اهدا شد.

 بهترین فیلم کوتاه داستانی «جان داد» ساخته سهیلا پورمحمدی معرفی شد.

 بخش فیلم بلند:

 جایزه بهترین فیلمنامه به پژمان تیمورتاش برای فیلم «شهربانو» اهدا شد.

 جایزه بهترین کارگردانی به لیلی عاج برای ساخت «سرهنگ ثریا» رسید.

 بهترین فیلم جشنواره نیز «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح معرفی شد.

 در این بخش مهناز مظاهری که عضو هیات داوران بخش مستند جشنواره فیلم حوا است پس از اهدای جوایز این بخش تاکید کرد که اگر بخواهیم فیلم موثری داشته باشیم، نباید از تولید مستند غفلت کنیم.

 او با اشاره به جلسه‌ای که سال گذشته در حضور وزیر ارشاد از مطالبات زنان هنرمند گفته بود ادامه داد: زن در قرآن مبنای آرامش برای خانواده معرفی شده‌ است. در طول سال‌های متمادی به ویژه پس از انقلاب بانوان هنرمند خاطرات ارزشمندی را برای ما آفریدند و اینجا از شما می‌خواهم به افتخار بانویی که برای ما خاطره آفریده است یعنی بانو مرضیه برومند دست بزنید که به شایستگی مدیرعاملی خانه سینما را بر عهده دارد.

 در پایان این مراسم انسیه خزعلی نیز گفت: امروز با پیام رییس جمهور ۹ کارگروه را برای خانواده تشکیل دادیم که بخشی از آن مربوط به هنر و رسانه و مربوط به خانواده تراز انقلاب اسلامی است. اگر خانواده سالم داشته باشیم جامعه ما سالم خواهد بود.

 این مراسم با اجرای موسیقی و خوانندگی سالار عقیلی به پایان رسید.

کدخبر: 14382


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise