دوشنبه، 16 مرداد 1402 - 16:21

در نشست نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان» در البرز مطرح شد؛

«خاتون و قوماندان» خط پایانی بر روایت تلخ و ظالمانه از زن افغانستانی است

«مریم قربانزاده» نویسنده کتاب گفت: از دریچه رسانه‌های دروغین دختر افغانستانی دختری زجرکشیده، ستم‌دیده در کشورهای غیرمسلمان است و کتاب «خاتون و قوماندان» خط پایانی بر این روایت تلخ و ظالمانه از زن افغانستانی است.

البرز. امید بانوان؛  نشست نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان» روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی، فرمانده لشکر فاطمیون با حضور علی معدنی‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز؛ مریم قربان‌زاده، نویسنده اثر؛ خسرو خودلان و ندا رسولی منتقدان کتاب؛ خانواده‌های شهدای مدافع حرم، همرزم شهید، کتابداران و اهالی فرهنگ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار شد.

 علی معدنی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ضمن قدردانی از حضور خانواده معظم شهدای فاطمیون و ایثارگران مدافع حرم گفت: به فرموده مقام معظم رهبری خدمت بزرگی که خانواده‌های شهیدان و خود شهیدان به انقلاب و به کشور ایران می‌کنند این است که برای انقلاب و برای ملت ایران آبرو درست می‌کنند.

 وی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم انسان‌های با ارزشی بوده‌اند که از جان و خانواده خود گذشته تا حرمت حرم اهل‌بیت (ع) حفظ شود، تأکید کرد: هر چه امروز کشور دارد به برکت خون همین شهداست. حفاظت از ارزش‌های اسلام مهم‌ترین کار است که باید انجام شود و این باور مدافعان حرم بوده که حاضر شدند با جان و دل خود از وطن، دین، ناموس و حریم اهل بیت (ع) دفاع کنند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با اشاره به کتاب «خاتون و قوماندان» اثر مریم قربانزاده عنوان داشت: کتاب خاتون و قوماندان یکی از کتاب‌های اثر گذار در این موضوع است و باید اشاره کرد که «خاتون و قوماندان» کتاب خوش‌خوانی است که به دل و جان ایرانی و افغان می‌نشیند.



 مریم قربان زاده نویسنده «خاتون و قوماندان» در این نشست گفت: این کتاب از جمله آثاری است که به زندگی همسران شهدا پرداخته است و محوریت خانواده و تأثیر آن را در جهاد اسلامی به تصویر می‌کشد و نگاهی عمیق به زن مسلمان دارد، نگاهی به دختر افغانستانی که علی‌رغم مشکلات مهاجرت از سن 11 سالگی امکان تحصیل را ندارد؛ اما مسیر علم را برای خود بسته نمی‌داند و تا همین امروز هم تحصیل و علم‌آموزی می‌کند و چه بسیار هستند دختران نخبه افغان که کمتر با آنان پرداخته شده است و این کتاب راه را برای پرداختن به این موضوع گشوده است.

 وی در ادامه به نقش زنان در اسلام و جهاد اهل بیت (ع) اشاره کرد و بیان کرد: از دریچه رسانه‌های دروغین دختر افغانستانی را دختری زجرکشیده، ستم‌دیده به تصویر کشیده‌اند؛ اما وجه دیگر این دختران کمتر دیده شده است و خاتون و قوماندان خط پایانی است بر این روایت تلخ و ظالمانه از زن افغانستانی چرا که زنان افغان اهل رشد و اهل جهاد هستند که در «خاتون و قوماندان» آمده است که چطور زنی تنها در غربت سرپرست خانه و خانواده خود را به جهاد در راه اسلام رهسپار می‌کند تا رسالت خود را به انجام رسانده باشد.

 این نویسنده در ادامه به وجه عاشقانه محجوب و عمیق خانم حسینی و شهید توسلی اشاره و عنوان کرد: در کتاب لابه‌لای نامه‌هایی که آمده است عشقی عمیق مشاهده می‌شود و این نامه‌ها بار انتقال عشق باحیا، عفیف و پاک شرقی را به دوش می‌کشد، عشقی که از یک فرهنگ پاک سرچشمه می‌گیرد و بیانگر آن است که این عنصر در فرهنگ اسلام دم‌دستی و بازاری نیست .

 ندا رسولی منتقد کتاب در این نشست طی سخنانی گفت: آنچه که در نگاه اول مخاطب را مجذوب کتاب می‌کند نام خاص آن است مخاطب را غرق داستان و رمزگشایی می‌کند که البته به‌خوبی در فصل چهارم این مهم صورت گرفت و مخاطب با قوماندان و خاتون آشنا می‌شود و این از جاذبه‌های کتاب مریم قربان زاده است.

 این منتقد در ادامه با اشاره به شخصیت‌پردازی در کتاب «خاتون و قوماندان» عنوان کرد: مخاطب به‌واسطه دو شخصیت اصلی داستان خانم حسینی و شهید توسلی با زندگی این دو در کودکی، میان‌سالی، ازدواج و پس از آن آشنا می‌شود و همچنین در جای‌جای داستان به زیبایی سنت‌ها، آیین و سبک زندگی مردمان افغان به تصویر کشیده می‌شود و مخاطب در این حین باشخصیت شهید توسلی ارتباط برقرار می‌کند و خاتون و قوماندان را از خود می‌داند.

 وی با بیان اینکه روان‌نویسی در داستان بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: نثر این کتاب باعث ارتباط سریع مخاطب و هم‌ذات‌پنداری با خاتون و قوماندان است و این یکی از ویژگی‌های کتاب است که علاوه بر نثر روان به زیبایی به جزئیات پرداخته است و مخاطب را همراه زندگی خاتون و قوماندان می‌کند.



 خسرو خودلان دیگر منتقد جلسه با بیان اینکه نگارش تاریخ شفاهی با قواعدی همراه است تصریح کرد: در این اثر نویسنده از روایت و خلق داستان بهره برده است درحالی‌که در تاریخ شفاهی از روایت مستقیم و یادداشت‌های مستقیم استفاده می‌شود که صدالبته یکی از موارد جذابیت این کتاب این نوع نگارش است و ارزش ادبی اثر را کاملاً محسوس می‌کند.

 این نویسنده البرزی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار از کتاب «خاتون و قوماندان» بهره‌مندی بیشتر از زبان دری است که می‌توانست رنگ و لعاب بیشتری به داستان بدهد هر چند در نقاطی از داستان محسوس و ظریف بکار برده شده است؛ اما به‌عنوان مخاطب دوست داشتم بیشتر زبان دری را از ابوحامد و همسرش که زبان مادری‌شان است و زندگی در افغانستان را تجربه کرده‌اند بشنوم .

 در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان» یکی از هم‌رزمان شهید علیرضا توسلی به بیان خاطراتی از این شهید در میدان نبرد و رشادت‌های لشگر فاطمیون تحت هدایت‌های ابو حامد (شهید علیرضا توسلی) پرداخت و ارتباط صمیمی سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی با مدافعین حرم و این شهید بزرگوار را عنوان کرد.

 در پایان نیز گروه سرود کتابخانه کودک و نوجوان قاصدک فردیس دو قطعه شعر را به شهدای مدافع حرم تقدیم کرد و همچنین از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و مهمانان ویژه این مراسم تجلیل شد. 





 



کدخبر: 14700


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise