یکشنبه، 29 مرداد 1402 - 04:16

مدیرکل کمیته امداد استان البرز:

البرز رتبه نخست کشوری را در سرانه حمایتی ایتام دارد

البرزی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز با بیان اینکه البرز در سرانه حمایتی ایتام رتبه نخست کشوری را دارد، گفت: هزار و 617 یتیم و 5 هزار و 456 فرزند محسنین در استان البرز تحت حمایت کمیته امداد هستند که سرانه دریافتی هر حامی به‌طور میانگین ماهانه برای فرزندان اکرام یک میلیون و 500 هزار و فرزند محسنین 730 هزار تومان است.

 گزارش. امیدبانوان؛ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در کنفرانس مطبوعاتی با اصحاب رسانه که در مجتمع فرهنگی تربیتی امام علی (ع) این اداره کل برگزار شد، ضمن تبیین وظایف کمیته امداد در قالب توانمندسازی اعم از حوزه اشتغال، مسکن و فرهنگ؛ معاونت حمایت و سلامت خانواده؛ معاضدت‌های حقوقی و... به تشریح اقدامات صورت گرفته در هر بخش پرداخت.

 

«رضا البرزی» با تشریح کارکرد و هدف زیست‌بوم اشتغال گفت: هدف‌گذاری ما در زیست‌بوم اشتغال صرفاً محدود به وام نیست. بلکه تلاش داریم با همکاری راهبَران شغلی، خدمات اشتغال‌زایی به‌گونه‌ای به مددجویان ارائه شود که علاوه بر توانمندسازی و اشتغال در زمینه بازاریابی و فروش محصولات نیز به آگاهی و خودکفایی برسند.

 

 وی با بیان اینکه طی سال گذشته 1.400 میلیارد تومان به نیازمندان استان البرز در باب اشتغال پرداخت شده است، اظهار داشت: سال گذشته 700 میلیارد تومان در این زمینه تخصیص داده شده بود که 92 درصد آن تحقق یافت.

 

او ضمن قدردانی از بانک‌های استان البرز که در ارائه تسهیلات به مددجویان کمال همکاری را داشتند، ابراز داشت: تسهیلات ارائه شده به مددجویان ارزان‌قیمت و با سود ۴ درصد است و به متقاضیانی که شرایط احراز این وام را دارند، تعلق خواهد گرفت.

 

  مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز همچنین از عقد قرارداد همکاری با برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها خبر داد و گفت: مددجویان جویای کار به این مراکز معرفی می‌شوند. گرچه بسیاری از آنان راغب نیستند با کمترین پایه حقوق کار کنند و بیشتر دنبال مشاغل آزاد هستند.

 

 وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 5 هزار و 112 فرصت شغلی با اعطای تسهیلات اشتغال و راهبری شغلی ایجاد شده که در این مدت ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مشمولان پرداخت شده است.

 

 البرزی ضمن اشاره به ایجاد 13 قرارگاه اشتغال در شهرستان‌های استان البرز گفت: تلاش داریم با هم‌افزایی خیرین و مراکز نیکوکاری استان علاوه بر تسریع در روند پرداخت وام‌های اشتغال بستری فراهم کنیم که تعداد بیشتری از مشمولان جامعه از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

 

 البرز در زمینه ودیعه مسکن با چالش جدی روبرو است

 

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در مورد پرداخت وام مسکن نیز اظهار داشت: سال گذشته 79 واحد مسکن مهر برای مددجویان خریداری شد. امسال نیز بنا داریم 30 واحد مسکونی با اولویت خانواده‌های پرتعداد خریداری کنیم که در صورت همکاری خیرین و حامیانِ ایتام ممکن است این طرح برای خرید خانه ایتام نیز گسترش و این تعداد واحد مسکونی افزایش یابد.

 

 وی با بیان اینکه البرز در زمینه ودیعه مسکن با چالش جدی روبرو است، گفت: دولت اعتبارات تخصیص‌یافته در حوزه ودیعه مسکن برای کلان‌شهرها را ۶۴ میلیارد تومان در نظر گرفته است که ما عین این عدد را به بانک‌ها معرفی کرده و حتی تقاضا دادیم چندبرابر این میزان به استان تخصیص یابد؛ زیرا البرز در حوزه ودیعه مسکن به جد با چالش روبرو است و کمیته امداد امام خمینی ره به‌تنهایی از عهده انجام این تعهد برنخواهد آمد.

 

 تحصیل رایگان ۴۰۰ دانش‌آموزِ تحت حمایت کمیته امداد در مدارس غیرانتفاعی

 

 «رضا البرزی» در ادامه توانمندسازی را در سه حوزه اشتغال، مسکن و فرهنگ تشریح کرد و از اجرای طرح «مدارس همدل» خبر داد و گفت: خوشبختانه با همکاری خوب مدارس غیرانتفاعی در این دو سه سال اخیر حدود ۴۰۰ دانش‌آموزِ تحت حمایت کمیته امداد به‌صورت رایگان در مدارس غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند.

 

 وی اظهار داشت: بیش از 8 هزار دانش‌آموز و دانشجوی البرزی در زمینهٔ تأمین کمک‌هزینه تحصیلی، شهریه و سایر نیازهای معیشتی از حمایت کمیته امداد بهره‌مند هستند.

 

  طرح «قرض ماندگار» با سرمایه‌گذاری خَیّران اجرایی می‌شود

 

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در ادامه به صندوق امداد ولایت اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که قرض‌الحسنه اسلامی را اجرایی کنیم. در این راستا تا ۱۰ میلیون وام یک ریال کارمزد نمی‌گیریم، برای وام‌های بالاتر از ۱۰ میلیون مبلغ حدود ۲ یا ۳ درصد آن هم فقط یک‌بار دریافت می‌شود.

 

 او همچنین از اجرای طرح «قرض ماندگار» با همکاری صندوق امداد ولایت خبر داد و گفت: این طرح به‌گونه‌ای تعریف شده است که هر مبلغی که خیّران به‌عنوان قرض ماندگار در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند، معادل آن کمیته امداد سرمایه‌گذاری و مطابق نیت خَیّر به افراد تا دهک 5- 6 وام پرداخت می‌کند. تضامین این وام‌ها نیز ساده است و بحث قرض‌الحسنه در آن کاملاً رعایت می‌شود.

 

 وی افزود: با مشارکت خیرین و هم‌افزایی کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ 4 میلیارد و 920 میلیون تومان در اجرای طرح قرض ماندگار و به‌منظور ارائه تسهیلات به نیازمندان، در صندوق امداد ولایت سپرده‌گذاری شده است که از ابتدای سال تا کنون رقمی معادل 29 میلیارد و 74 میلیون تومان تسهیلات به 1525 مددجوی کمیته امداد و نیازمندان البرز از محل این صندوق پرداخت شده است.

 

 چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی گسترده‌تر از خانواده‌های تحت پوشش است

 

 البرزی اشاره‌ای نیز به معاضدت‌های حقوقی به مددجویان داشت و گفت: با همکاری مرکز وکلا،70 وکیل به ۷۰۰ نفر از مددجویان کمیته امداد خدمات حقوقی رایگان ارائه داده‌اند.

 

 وی با بیان اینکه ۲۸ هزار و ۱۲۵ خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان البرز قرار دارند، گفت: شاید معادل همین تعداد به افرادی که شرایط حمایت کمیته امداد را ندارند، در حد توان خدمات ارائه می‌شود.

 

 وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۷ میلیارد تومان در قالب کمک‌معیشت؛ درمان؛ لوازم ضروری؛ جهیزیه؛ ودیعه و اجاره مسکن؛ انشعابات آب، برق و گاز؛ تسهیلات کارگشایی و غیره به مددجویان داده شده که از این مبلغ ۷۴ میلیارد و 776 میلیون تومان در قالب کمک‌معیشت پرداخت شده است.

 

 او با بیان اینکه از سال ۹۶ فرایند ایجاد مراکز نیکوکاری تقویت شد، از طرح پایش مراکز نیکوکاری در البرز خبر داد و اظهار داشت: در زمینه مشارکت‌های مردمی ۴۰۰ مرکز نیکوکاری داریم که شاکله اجتماعی خود را دارند و با هم‌افزایی و همدلی تلاش دارند علاوه بر تسهیلگری ضمن پایبندی به یک سری چارچوب‌ها و ضوابط خدمات راحت‌تر به مردم برسد.

 

 البرز رتبه نخست کشوری را در سرانه حمایتی ایتام دارد

 

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز با بیان اینکه البرز در سرانه حمایتی ایتام رتبه نخست کشوری را دارد، گفت: هزار و 617 یتیم و 5 هزار و 456 فرزند محسنین در استان البرز تحت حمایت کمیته امداد هستند که سرانه دریافتی هر حامی به‌طور میانگین ماهانه برای فرزندان اکرام یک میلیون و 500 هزار و فرزند محسنین 730 هزار تومان است. در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 36 هزار حامی مبلغ 28 میلیارد و 300 میلیون تومان به‌حساب ایتام و فرزند محسنین واریز کردند.

 

وی ادامه داد: باتوجه‌به پتانسیل خوب حامیان ایتام بنا داریم تمام نیازهای آنان از سوی حامیان پرداخت شود و از سایر منابع برای افرادی که حامی ندارند، مثل محسنین استفاده کنیم.

 

 البرزی مشارکت در بحث صلوات را قابل‌تحسین خواند و گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه از طریق صلوات به‌صورت الکترونیکی و از طریق کارت‌بانکی وصول شد.

 

وی در ادامه  با بیان اینکه در مجموع ۷۰۰ خانواده زندانی تحت حمایت کمیته امداد هستند، ضمن قدردانی از مرکز نیکوکاری شهدای زندان گفت: خانواده‌های زندانیان بسیار مظلوم و دچار مشکلات جدی هستند که فرهنگ‌سازی در زمینه حمایت بیشتر از آنان به‌ویژه در حمایت از محسنین ضروری است.

 

 70 درصد مددجویان کمیته امداد امام خمینی ره زنان سرپرست خانوار هستند

 

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز در پاسخ به سؤال خبرنگار «امید بانوان» مبنی بر اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتقای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار و همچنین تعامل کمیته امداد با سمن‌ها در زمینه حمایت از زنان بد/ بی‌سرپرست اظهار داشت: ما معتقدیم توانمندسازی گرچه اصطلاحی است که باب شده؛ اما خداوند هیچ‌کس را ناتوان خلق نکرده و این وظیفه ما است که موانع توانمندی افراد را برطرف کنیم. در بسیاری از مراجعات ما به خانواده‌ها و در نشست و برخورد با مددجویان شاهدیم که این افراد کوهی از توانمندی هستند که متأسفانه به دلیل شرایط نامناسب توان بروز و ظهور استعدادها و توانمندی‌های خود را نداشته‌اند.

 

 وی با بیان اینکه 70 درصد مددجویان کمیته امداد امام خمینی ره را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، گفت: در حوزه ارتقای توانمندسازی این بانوان، حمایت از مشاغل خانگی به جد مورد تأکید ما است و تلاش داریم با کمک راهبران شغلی زمینه تجاری‌سازی و ورود محصولات این افراد به بازار را فراهم نماییم.

  

 مرکز نیکوکاری بانوان در استانداری البرز تشکیل می‌شود

 

 البرزی همچنین از ایجاد کلینیک رز خبر داد و گفت: با کمک روان‌شناسان مجربی که دارای مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هستند و در 13 اداره ما مستقر می‌باشند، باهدف افزایش نشاط اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی خدمات مشاوره به این بانوان ارائه می‌شود.

 

 مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز خاطرنشان کرد: بر اساس رایزنی و تعاملی که با دفتر امور بانوان و خانواده استانداری البرز و سمن‌های فعال در زمینه زنان و خانواده صورت گرفته، مقرر شده است که مرکز نیکوکاری بانوان در استانداری البرز تشکیل شود و نمایندگان و مشاوران دستگاه‌های اجرایی با عضویت در این مرکز، مشکلات زنان سرپرست خانوار را از باب مسئولیت اجتماعی این دستگاه پیش ببرند.

 

کدخبر: 14828

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: ایسنا


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise