دوشنبه، 30 مرداد 1402 - 18:25

یادداشت میهمان؛

این بار اما یک تیر و چند نشان؛ نگاهی به علل مدیریت مصرف برق

ایام گرم سال و فصل تابستان، کاهش چشمگیر بارش نزولات جوی، خشکسالی و به‌تبع آن کاهش ذخیره منابع آبی تولید برق، وارد مدار شدن وسایل سرمایشی و مصرف بالای این تجهیزات، وقوع پدیده تغییر اقلیم و افزایش بی‌رویه ساخت‌وسازها، رشد تقاضا و... موجب می‌شود تا در روزهای مختلف سال با افزایش و رشد بالای مصرف انرژی برق مواجه شویم به‌نحوی‌که تأمین برق مطمئن و پایدار مشترکان با چالش‌هایی همراه می‌شود.

 یادداشت. امیدبانوان؛ «حسین امیدخواه»-  صنعت برق برای عبور از پیک‌بار، چه در تابستان و چه در زمستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که برای غلبه بر این مشکلات از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کند. به مدار آوردن نیروگاه‌ها و واحدهای نیروگاهی، حداکثرسازی استفاده از تولید مولدهای مقیاس کوچک، اجرای طرح مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری، اداری و کشاورزی، جمع‌آوری مراکز غیرمجاز و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز در تابستان، پروژه‌های افزایش ظرفیت در بخش خطوط و منطقه‌های برق و... تدابیر و برنامه‌هایی است که برای عبور از پیک‌بار اجرا می‌شود.

  از جمله این تدابیر طرح افزایش 20 برابری پاداش صرفه‌جویی است که به همه مشترکان تعلق می‌گیرد و این امر بیانگر نقطه قوت این طرح و کاربردی‌بودن آن است. در واقع مشترکان با استفاده صحیح از انرژی برق، نه‌تنها بهای انرژی برق را نمی‌پردازند؛ بلکه پاداشی هم دریافت می‌کنند و از این منظر، معامله‌ای پرسود و کم‌نظیر است.

 معامله‌ای که یک طرف آن به بردی عالی با بالاترین منفعت و مزیت دست پیدا می‌کند، اما دست‌یافتن به این پاداش غیرممکن و سخت نبوده و با رعایت چند نکته ساده به‌راحتی می‌توان به آن دست‌یافت و قرار نیست برای گرفتن این پاداش کوهی را جابه‌جا کنیم.

 با مدیریت مصرف برق و استفاده بهینه از آن و نه با استفاده‌نکردن از برق، این امر به‌آسانی میسر بوده و می‌توانیم پاداش مذکور را دریافت کنیم. در واقع با مصرف منطقی، علمی، هوشمندانه و درست از انرژی برق، بدون آنکه ذره‌ای از رفاهمان کاسته شود، به پاداشی بزرگ دست می‌یابیم.

 حال سؤال این است که مسیر رسیدن به این پاداش از انجام کدام اقدامات می‌گذرد و پاسخ اینکه استفاده از نور و روشنایی طبیعی در روز، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، استفاده‌نکردن هم‌زمان از وسایل برقی پرمصرف، خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف مانند: اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی، جاروبرقی و در ساعات پیک مصرف و قراردادن کولر آبی روی دور کند و تنظیم کولرگازی بر روی دمای 24 درجه سانتیگراد و... از جمله این راهکارها است. راهکارها و اقداماتی که نه‌تنها موجب حذف قبوض برق مشترکان شده، بلکه موجب می‌شوند تا پاداش هم دریافت کنند.

 از طرفی دیگر با استفاده بهینه از انرژی برق، موجب گردش چرخ‌های صنایع، کمک به تولید و اشتغال، جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای احداث نیروگاه، خطوط انتقال و سایر تجهیزات، کمک به حفظ محیط‌زیست و مدیریت آن و جلوگیری از آلودگی هوا خواهیم شد در واقع با مدیریت مصرف برق، با یک تیر چند نشان را خواهیم زد.

کدخبر: 14853


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise