سه‌شنبه، 31 مرداد 1402 - 12:58

ستاد ملی جمعیت در اجرای قانون حمایت از خانواده ابلاغ کرد:

حمایت دولت از گروه‌های مخالف سقط جنین

ستاد ملی جمعیت، رسانه ملی را موظف کرد به‌منظور فرهنگ‌سازی و تلاش برای جلوگیری از سقط جنین و تبیین تبعات تک‌فرزندی در جامعه، سالانه حداقل یک سریال در تقبیح سقط جنین و عوارض آن بسازد و وزارت جوانان و سازمان تبلیغات نیز ملزم به حمایت از گروه‌های مردمی فعال در زمینه مقابله با سقط جنین شدند.

سیاست. امیدبانوان؛ ستاد ملی جمعیت در آخرین نشست خود با بررسی شیوه‌های حمایت از فرزندآوری و جلوگیری از سقط جنین غیرقانونی با استناد به بند (۲) ماده (۵۳) و ماده (۵۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، با موضوع ساماندهی روش‌های تشخیصی دوران بارداری، حفظ جنین و ثبت اطلاعات مراجعین در مرکز ناباروری تصویب کرد: «وزارت بهداشت و درمان مکلف است با همکاری دبیرخانه ستاد، معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و همچنین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، ظرف دو ماه و حسب مورد، با رعایت موازین شرعی و قانونی و قوانین و مقررات مرتبط، نسبت به تهیه آیین‌نامه یا لایحه موارد مجاز تعیین جنسیت جنین، اهدای سلول‌های جنسی و روش‌های علمی حفظ آنها در مراکز ناباروری اقدام کرده و به تصویب هیأت وزیران برساند».

تسهیل همکاری «مادران پژوهشگر مستقل» با مراکز علمی

این ستاد همچنین بر اساس بند (۳) سیاست‌های کلی جمعیت مبنی بر اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران و به‌منظور استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی زنان تحصیل‌کرده و نخبه که به‌دلیل فرزندآوری امکان حضور در مراکز علمی و تحقیقاتی را ندارند، وزارت علوم را مکلف کرده است با همکاری وزارت بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیرخانه ستاد ملی جمعیت، ظرف دو ماه آیین‌نامه «مادران پژوهشگر مستقل» را با رعایت قوانین و مقررات مرتبط، تدوین و به تصویب هیأت وزیران برساند.

تکالیف جدید رسانه ملی برای فرهنگ‌سازی در حوزه فرزندآوری

به‌منظور فرهنگ‌سازی و تلاش برای جلوگیری از سقط جنین، تبیین تبعات تک‌فرزندی در جامعه و تشویق فرزندآوری و در چارچوب آیین‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر اختصاص یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به امور فرهنگی، وزارت ارشاد با همکاری صداوسیما نسبت به طراحی و اجرای پویش ملی در این خصوص اقدام کند و رسانه ملی همچنین موظف است سالانه حداقل یک سریال در تقبیح سقط جنین و عوارض آن تهیه و پخش کند.

سازمان صداوسیما همچنین در این راستا موظف است با تبیین تبعات و عوارض تک‌فرزندی برای والدین و فرزندان در میان‌برنامه‌های کوتاه خود در شبکه‌های مختلف ملی و استانی، تشویق به فرزندآوری کند.

حمایت از گروه‌های مردمی مخالف سقط جنین

وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی هم مکلفند از گروه‌های مردمی فعال در جلوگیری از سقط جنین حمایت کرده و نسبت به فرهنگ‌سازی برای تبدیل موارد تک‌فرزندی به دوفرزندی و بیشتر و همچنین تقبیح بی‌فرزندی اقدام کنند.

کدخبر: 14872


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise