شنبه، 11 شهریور 1402 - 20:02

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نرخ شیوع اعتیاد در بانوان ایران حدود 6 دهم درصد است

سردار مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در افتتاح کارگاه‌های توان‌افزایی و مهارت آموزی کمپ ماده ۱۶ شهرستان چهارباغ اظهار داشت: نرخ شیوع اعتیاد در بانوان ایران کمتر از 1 درصد یعنی حدود 6 دهم درصد است که در مقایسه با میانگین جهانی بسیار کم است؛ ولی در تلاش هستیم این میزان را به حداقل برسانیم.

چهارباغ. امید بانوان؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز پنجشنبه ۹ شهریورماه در آئین افتتاح پروژه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهارباغ اظهار داشت: امروز با همت مسئولین استان البرز ۷ سوله اشتغال برای بهبودیافتگان از اعتیاد به طور رسمی افتتاح شد که برای 250 نفر اشتغال‌زایی فراهم کرده است.

  سردار «اسکندر مؤمنی» مهم‌ترین حلقه مفقوده درمان اعتیاد را مرحله نهایی «توانمندسازی و اشتغال‌زایی» بهبودیافتگان اعلام و بیان کرد: در این مراکز بهبودیافتگان هم مهارت فرامی‌گیرند و هم حقوق می‌گیرند. درواقع چالش اصلی ما در درمان معتادان که «توانمندسازی و اشتغال‌زایی» است، با استفاده از ظرفیت مردمی و کارآفرینی رفع می‌شود.

 وی با بیان اینکه معمولاً معتادان بعد از طی مراحل درمان، سم‌زدایی و آموزشِ مهارتی تمایل دارند به جامعه بازگردند، گفت: متأسفانه به دلیل اینکه جامعه پذیرای آنان نیست و شغلی ندارند، اینان دوباره به سمت اعتیاد گرایش پیدا می‌کنند. یکی از رویکردهای مهم ستاد در رفع این چالش استفاده از ظرفیت‌های مردمی و کارآفرینی است که امروز نمونه‌ای از تجلی این همدلی و سمبل یک کار مردمی در البرز را شاهد بودیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه هیچ دولتی در هیچ جای دنیا در خصوص ساماندهی افراد آسیب‌پذیر به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند، افزود: ضمن بازدید از تک، تک سوله‌های اشتغال متوجه شدیم بیشتر از اینکه موضوعِ انتفاعی مطرح باشد، کارآفرینان و خیّرین برای ایفای یک مسئولیت اجتماعی این اقدامات خیرخواهانه را انجام می‌دهند.

 وی همچنین ابراز داشت: طی یک سال گذشته برای حدود 2 هزار و صد نفر از بهبودیافتگان، توسط مردم و دستگاه‌های دولتی اشتغال‌زایی در سطح کشور فراهم شده است.

 او ضمن تأکید بر این مهم که اعتیاد صرفاً آسیب به یک شخص نیست؛ بلکه منشأ آسیب‌های دیگری برای جامعه نیز هست، اعتیاد را یکی از علل بیشتر از ۵۰ درصد طلاق‌ها دانست و گفت: اگر این آسیب رفع شود، آسیب‌های دیگر هم کنترل خواهد شد. 

 مؤمنی ضمن اشاره به آمار اعتیاد در ایران اظهار داشت: وضعیت اعتیاد در جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با آمار جهانی از شرایط بسیار خوبی برخوردار است، در ایران سن اعتیاد ۲۴ سال و چند ماه است؛ ولی در سایر نقاط دنیا زیر 20 سال است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در بانوان ایران کمتر از 1 درصد، یعنی 6 دهم درصد است که در مقایسه با دنیا بسیار کم است. اما معتقدیم حتی یک نفر هم زیاد است و همه باید تلاش کنیم که اعتیاد ریشه‌کن شود.

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان تأکید کرد: مبارزه با شیوع مصرف مواد مخدر یک کار بخشنامه و دستوری نیست و همه مردم و مسئولان اعم از خانواده، رسانه، مراکز فرهنگ‌ساز و... باید پای کار باشند، امید است با یک عزم ملی و اراده جهادی این آگاهی به جامعه و مردم داده شود که اعتیاد بلیه‌ای است که اگر فردی مبتلا شود، بیرون آمدن از آن سخت است.

 

کدخبر: 15116

عکاس: تیلدا حسینی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise