پنجشنبه، 16 شهریور 1402 - 22:27

راهکارهایی برای اینکه لباس‌های شسته بوی تازگی داشته باشند

امیدبانوان؛ همه ما از بوی خوش و مطبوع خوش‌مان می آید و از استشمام آن لذت می‌بریم. لبا‌س‌ها و حوله‌های تمیز و شسته شده پس از خشک شدن بوی لطیفی از نرم کننده را با خود به همراه دارند. این رایحه خوش بو که از لباس‌های تمیز به مشام می‌رسد به عنوان یکی از رایحه‌های مورد علاقه اغلب مردم دنیا به حساب می‌آید.

مدآرت. امیدبانوان؛ اکثر افراد هنگام بو کردن لباس‌های تمیز و تازه خشک شده احساس خوب و رضایت‌بخشی پیدا می‌کنند. شاید برای بسیاری از شما، بعد از بوییدن لباس‌های تمیز، این سوال پیش بیاید، که چه چیزی باعث می شود، لباس‌های خشک شده و تمیز بوی خیلی خوبی از خود پخش کنند؟

بوی خوش مواد شوینده و اثر آن‌ها بر روی لباس‌ها!

یکی از دلایل خوشبو شدن لباس‌های تمیز و شسته شده، به خاطر مواد شوینده و نرم کننده‌ای است، که در هنگام شستشو از آن‌ها استفاده می کنیم. یکی از محققان در بازدید از کارخانه سازنده مواد شوینده، به این نکته اشاره کرده است، که شرکت‌های سازنده برای ساخت رایحه مواد شوینده، ترکیبی با رایحه پودری تولید می‌کنند، که عطری شبیه به بوی نوزادان دارد.

این موضوع به این دلیل است، که بیش تر افراد در دنیا عاشق رایحه‌های پودری هستند و با بوییدن این رایحه حس تمیزی و تازه متولد شدن را به خوبی احساس می‌کنند. به این ترتیب اگر سازنده‌های مواد شوینده کمی بوی رایحه مواد شوینده را تغییر بدهند، ممکن است بسیاری از مشتری‌هایشان را از دست بدهند و تعدادی هم از خرید محصولات ناراضی شوند.

تاثیر ماشین لباس‌شویی در ایجاد بوی خوش لباس‌ها!

در واقع باید گفت، که دلیل خوشبو بودن لباس‌های تمیز و تازه خشک شده، تنها به خاطر استفاده از مواد شوینده موجود در بازار نیست، بلکه به خاطر اثر تمیزی ناشی از شستن لباس‌ها با ماشین لباس‌شویی است.

تمیز بودن داخل ماشین لباس شویی تاثیر بسیار زیادی در ایجاد این بوی خوش دارد، به همین دلیل سعی کنید که همیشه داخل ماشین لباسشویی را تمیز و پاکیزه نگه ‌دارید. ماشین لباسشویی بوی مطبوع مواد شوینده و نرم کننده‌های لباس را بعد از شستشو کاملا حفظ می کند.

اهمیت فضایی که لباس‌ها در آن خشک می‌شوند!

از دیگر دلایل مهم برای خوش بو شدن لباس‌ها بعد از شستشو می‌توان به فضایی که لباس‌ها در آن‌ جا خشک می‌شوند اشاره کرد. زمانی که شما لباس‌های شسته شده را در خشک کن ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، درست است که با این کار باکتری و میکروب ها را ازبین می برید ولی این نکته را در نظر داشته باشید که گرمای بیش از حد ممکن است به الیاف پارچه‌ها آسیب بزند.

با این حال اگر لباس‌های خود را در فضای باز و تمیز که جریان هوا هم در آن وجود دارد، به طور مثال در یک علفزار گل و یا باغ سیب آویزان کنید، جریان هوا و باد باعث می شود که بوی گل و میوه که در محیط وجود دارد از طریق الیاف لباس وارد آن شود، و بوی خاصی از رایحه‌های گلی در لباس شما بوجود بیاورد.

در ادامه دلایلی که در بالا به آن اشاره شد باید گفت، پشت این وقایع فرآیندهای جالب و دلایل علمی وجود دارد که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.


دلیل علمی برای خوشبو بودن لباس های تمیز و تازه خشک شده

همان طور که گفتیم، رایحه مطبوعی که از لباس‌های تمیز و تازه شسته شده به مشامتان می‌رسد، بسیاری از افراد را یاد ملافه‌های تمیز و خوشبوی خانه قدیمی مادر بزرگ و خاطرات شیرین دوران کودکی می‌اندازد.

به همین دلیل محققان و شیمیدان‌ها مقاله‌ای را مبتنی بر همین موضوع منتشر کرده‌اند. یکی از این محققان به نام پوگلیز با دیگر همکاران خود آزمایشی را در این باره طراحی و انجام داده‌اند.

ابتدا محققان چند حوله پنبه‌ای از نوع IKEA را با مواد شوینده و آب فوق تصفیه شده شستند. سپس بعد از مرحله شستشو حوله‌ها را در ۳ مکان مختلف مثلا، داخل دفتر، در بالکن زیر سایه پلاستیک و در فضای باز و زیر نور آفتاب آویزان کردند. هنگامی که تمام حوله‌ها خشک شدند محققان هوا اطراف محل خشک کردن حوله‌ها را نمونه برداری و مورد بررسی قرار دادند. در پایان آزمایش آن‌ها متوجه شدند که اساسی‌ترین و مهم‌ترین عامل که این بوی خوش را بوجود می‌آورد نور خورشید است.

زمانی که حوله‌ها در معرض نور خورشید و ماوراء بنفش قرار می گیرند، برخی از مولکول‌های موجود در ‌آن‌ها هیجان زده می شوند و یا با مولکول‌های هوا واکنش می دهند، سپس ترکیباتی را به نام رادیکال بوجود می‌آورند. در ادامه این رادیکال‌ها با سایر مولکول‌ها واکنش می دهند و آلدهیدها، کتون‌ها، پنتانال و اوکتانال‌ها که در آن‌ها وجود دارد، باعث ایجاد رایحه مرکباتی و بوی گل سرخ در حوله می شود.

به گفته خانم پوگلیز، آب موجود در حوله مرطوب، مقدار زیادی از این مولکول‌ها را باهم جمع می‌کند، سپس مانند یک ذره بین عمل کرده و نور خورشید را متمرکز می‌کند، و در نتیجه این واکنش را سرعت می‌بخشد.

محققان این احتمال را می دهند، که فرآیندی مشابه در سایر سطوح طبیعی در فضای باز مانند خاک و چمن نیز رخ می‌دهد. این فرآیند درست زمانی اتفاق می افتد که نور خورشید، پس از باریدن باران می‌تابد و بوی لذت بخش و با طراوت نم باران را ایجاد می کند.در ادامه اگر دوست دارید که همیشه احساس شادابی، سرزندگی، تمیزی و تازگی داشته باشید، تا انتهای مقاله با ما همراه شوید تا چند عطر معروف را به شما معرفی کنیم.

اگر لباس‌های شما با بوی کپک از ماشین لباسشویی بیرون می‌آیند یا اصلا بویی ندارند ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توانید به آن رایحه‌ای تازه بخشید. خوشبختانه، چند راه وجود دارد که می‌توانید بوی لباس خود را تقویت کنید.

در ادامه به راه‌هایی برای تقویت رایحه خوب و تازه لباس‌ها پس از شستشو اشاره خواهیم کرد:

۱ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید

اولین قدم برای شستشوی لباس‌هایی که بوی خوبی دارند ماشین لباسشویی تمیز است. اگر متوجه شده اید که لباس‌های تان مانند گذشته تازه نیستند ممکن است ماشین لباسشویی تان نیاز به تمیز کردن داشته باشد. معمولا توصیه می‌شود ماشین لباسشویی خود را حداقل یک بار در ماه یا هر ۳۰ دور تمیز کنید تا از تجمع خاک و مواد شوینده در آن جلوگیری کنید.

۲ماشین لباسشویی را انباشته از لباس نکنید

در حالی که شما تمایل دارید تعداد بیش تری از لباس‌های تان را برای صرفه جویی در انرژی، آب و زمان به صورت یکجا بشویید با این وجود، واقعیت آن است که هرگز نباید لباس‌های بیش از حد ظرفیت تحمل ماشین لباسشویی را در آن قرار دهید بلکه باید فضایی را برای تکان خوردن لباس‌ها درون آن باقی بگذارید. لباس‌ها را درون ماشین لباسشویی فشار ندهید و چند سانتی بالای دستگاه را خالی بگذارید.

۳اجازه ندهید لباس‌ها به صورت خیس در ماشین لباسشویی رها شوند

لباس‌های خیس که برای مدت زمان طولانی در ماشین لباسشویی رها شده اند اگر به موقع بیرون آورده نشوند می‌توانند بوی کپک زدگی پیدا کنند. لباس‌های تازه شسته شده خود را فورا به خشک کن منتقل کنید تا از بوی کپک جلوگیری نمایید.

۴از نرم کننده پارچه استفاده کنید

استفاده از نرم کننده پارچه راهی عالی برای خوشبو کردن لباس‌های تان است. مواد موجود در نرم کننده‌ها بر روی الیاف پارچه رسوب می‌کنند تا به مقابله با چین و چروک ها، کاهش استاتیک و افزودن حس نرمی هنگام لمس لباس و بخشیدن رایحه‌ای تازه به لباس‌های تان کمک کنند.

۵- خشک کردن لباس در بیرون از خانه

به جای قرار دادن لباس‌ها در خشک کن یا آویزان کردن آن در محیط داخل خانه سعی کنید لباس‌ها را در فضای بیرون از خانه خشک کنید. خشک کردن لباس‌ها در فضای باز (احتمالا در یک روز صاف و بدون دود یا آلاینده‌های باقی مانده در هوا) به لباس‌ها بوی تازه‌ای می‌بخشد.

۶لکه‌ها را سریعا برطرف کنید

برطرف کردن لکه‌هایی مانند عرق که بو‌های ماندگاری را برجای می‌گذارند می‌تواند به بوی بهتر لباس‌های شسته شده شما بعد از تمیز کردن کمک کند.

کدخبر: 15237


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise