دوشنبه، 20 شهریور 1402 - 09:42

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

کیفی‌سازی آموزش مهارتی گامی مهم در اشتغال‌زایی

عظیمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر نگاه ویژه دولت به امر اشتغال‌زایی که لازمه تحقق آن فراگیرشدن آموزش‌های مهارتی است، گفت: با توجه‌ به کمبودها در بهبود وضعیت فعلی آموزش مهارتی پیشنهاداتی به دولت ارائه شده که اگر این نظرات در کمیسیون تلفیق مجلس رأی بیاورد، کیفی‌سازی آموزش مهارتی به جد کلید می‌خورد.

البرز. امید بانوان؛ «مهرداد عظیمی» رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سفر یکروزه خود به استان البرز پس از نشست و گفت‌وگو با «مجتبی عبداللهی» استاندار البرز ضمن بازدید از مرکز بین‌المللی کارگاهی شرکت ایدکوپرس، خط جدید تولیدی این مرکز را افتتاح کرد. وی همچنین ضمن بازدید از شرکت صنایع غذایی پاک تلیسه (202) مرکز بین کارگاهی این شرکت را افتتاح نمود.

 عظیمی در ادامه بازدیدی نیز از کارگاه‌های آموزشی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهیدان رهبری کرج داشت. در این مرکز نیز دو طرح مرکز سنجش آنلاین مرکز شهیدان رهبری با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون تومان و نیروگاه خورشیدی 40 کیلوواتی با حضور وی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پایان‌بخش این بازدید نیز نشست با مدیران و رؤسای انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای استان البرز بود.

معاون وزیر در حاشیه آیین افتتاح پروژه‌های مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید رهبری در کرج اظهار داشت: آموزش مهارتی که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم از آن به‌عنوان «نهضت مهارت» یاد کرده و مورد تأکید قرار داده‌اند، موضوع کلانی است که باید در بخش‌های مختلف کشور با محوریت آموزش مهارتی موردتوجه قرار گیرد.

 وی ادامه داد: خوشبختانه امروز شاهد هستیم که آموزش مهارتی به‌عنوان یک راهبرد در وزارت خارجه نیز دنبال می‌شود؛ به‌گونه‌ای که با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اعزام مربیان کشور به خارج یا پذیرش مربیان خارجی برای آموزش در ایران، سعی کرده‌ایم زمینه تحقق این نهضت مهارت را فراهم و آموزش مهارتی را در سطوح بالای بین‌المللی گسترش دهیم.

 او در مورد رشته‌هایی که قابلیت آموزش مهارتی دارند، گفت: بسته به حوزه هدف و نیاز کشور 16 دپارتمان در رشته‌های مختلف با بیش از 9000 استاندارد آموزشی تدوین شده که بسته به نیاز روز بازار این آموزش‌ها ارائه می‌شود.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر توجه دولت به امر اشتغال‌زایی که لازمه تحقق آن فراگیرشدن آموزش‌های مهارتی است، ابراز داشت: در این راستا دو موضوع مهم را در دستور کار قرار داده‌ایم: در گام نخست بهبود وضعیت فعلی آموزش مهارتی است که در این بخش بهینه‌سازی، بازنگری در شیوه‌های آموزش و استانداردهای آموزشی و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برای آموزش بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه در این بخش با کمبودهای جدی و عدیده‌ای روبرو هستیم، پیشنهاداتی به دولت ارائه شده تا در تدوین برنامه هفتم لحاظ شود و اگر این نظرات در کمیسیون تلفیق مجلس رأی بیاورد، بحث کیفی‌سازی نیز در شرایط فعلی محقق می‌شود.

 رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: موضوع بعدی نگاه به آینده است چرا که ما در مسیر آینده در حال حرکت هستیم و توجه به مهارت‌های نو مورد تأکید است. این نیاز به‌خصوص در حوزه صنایع مهم کشور اعم از صنعت پتروشیمی و فولاد که بخش مهمی از نیاز صنعتی کشور را تأمین می‌کنند و نیاز مبرم و جدی به نیروی ماهر و آموزش‌دیده دارند، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است.

عظیمی ایجاد مراکز جوار کارگاهی را کاری بدیع و خلاقانه دانست و گفت: امروز دو مرکز جوار کارگاهی در البرز افتتاح شد. با ایجاد این مراکز درواقع ما آموزش را به دل صنایع می‌بریم و این اقدام حامل این پیام مهم به جامعه است که هماهنگی بین فنی و حرفه‌ای و حوزه‌های هدف شکل‌گرفته است. در این مراکز از یک‌سو مربیان ما از نزدیک احساس نیاز صنایع را لمس می‌کنند و قطعاً این آموزش‌ها برای مربیان ما نیز آورده خواهد داشت، از سوی دیگر در ارتباط سینه به سیه و چهره‌به‌چهره در دل صنایع شاید نیازهایی که به ذهن نرسیده احصا شود و با همفکری و هم‌اندیشی در کمترین زمان ممکن به سمع و نظر همکاران ما برسد.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان ابراز امیدواری کرد با این رویه‌ای که در پیش گرفته‌ایم و همراهی که بخش‌های مختلف کشور دارند، آینده خوبی برای کشور رقم بخورد.

 *گزارش تصویری آئین افتتاح پروژه‌های مرکز فنی و حرفه‌ای شهید رهبری کرج را اینجا ببینید.

کدخبر: 15326

عکاس: شکوفه سیاوشی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise