چهارشنبه، 29 شهریور 1402 - 19:09

تدوین آیین‌نامه اجرایی مراکز مثبت زندگی

معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه با حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی مذاکراتی درباره طرح‌های آگاه‌سازی صورت گرفته است، گفت: از جمله این اقدامات، برنامه‌های غربالگری است؛ مانند غربالگری کودکان مضطرب، دستورالعمل این برنامه نیز به‌زودی ابلاغ خواهد شد و در مراکز مثبت زندگی اجرایی خواهد شد.

جامعه. امید بانوان؛ ایلنا نوشت؛ «سید حسین خادم حسینی» معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور درباره مراکز مثبت زندگی گفت: الحمدلله با پیگیری‌هایی که صورت گرفت ارائه خدمات در مراکز مثبت زندگی بهتر شده است و خدمات بیشتری ارائه می‌دهند. با تدوین شیوه‌نامه مددکاری و ابلاغ آن به استان‌ها همچنین نحوه گزارش‌دهی مددکاری، وضعیت مددکاری در این مراکز ارتقا پیدا کرده است.

 

 وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال مذاکره هستیم تا فعالیت‌های جدید در این مراکز انجام شود. البته در حال حاضر چند فعالیت جدید در حال انجام است. یکی از این اقدامات که اخیراً به این مراکز واگذار شده است؛ شناسایی گروه بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی است. این افراد از نظر قابلیت توانمندشدن یا عدم توانمندشدن توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی می‌شوند.

 

 شناسایی زنان سرپرست خانوار که توانایی توانمندشدن را دارند

 

 معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که برای بانوان سرپرست خانواری که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و قابلیت توانمندسازی دارند پس از شناسایی برنامه توانمندسازی تدوین شود، این کار انجام شده و امیدواریم گزارش نهایی آن تا یک ماه آینده ارائه شود. بر اساس این اقدام برای گروهی از زنان سرپرست خانوار یا خود سرپرست که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و قابلیت توانمندسازی و خودکفایی دارند، برنامه توانمندسازی اجرا می‌شود.

 

 خادم حسینی با اشاره به سایر اقدامات در مراکز مثبت زندگی گفت: طرح‌های آگاه‌سازی از دیگر برنامه‌های سازمان است؛ در این زمینه نیز با حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی مذاکراتی صورت گرفته است و برنامه اجرایی آن نیز تدوین شده است. از جمله این اقدامات، برنامه‌های غربالگری است؛ مانند غربالگری کودکان مضطرب، دستورالعمل این برنامه نیز به‌زودی ابلاغ و در مراکز مثبت زندگی اجرایی خواهد شد. مخاطبان این طرح نه‌تنها خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی بلکه تمامی خانواده‌های محلات هستند و افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز مثبت زندگی می‌توانند آموزش‌های لازم را در این زمینه فرابگیرند.

 

 وی تصریح کرد: اگر در این طرح غربالگری، کودکی شناسایی شود که درصدی از اضطراب را دارا باشد و این اضطراب بتواند در تحصیل کودک تأثیرگذار باشد با انجام اقدامات مناسب می‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد و اضطراب برطرف شود.

 

 معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: البته مرحله اول این طرح صرفاً شناسایی کودکان مضطرب است و اگر کسی فرزندی دارد که فکر می‌کند دارای درصدی از اضطراب است با مراجعه به مراکز مثبت زندگی و با تست‌های روانشناسی که انجام می‌شود توسط روان‌شناسان معتبر در مراکز مثبت زندگی تست‌های غربالگری را انجام داده و اگر این کودک از درصدی از اضطراب برخوردار بود پیگیری‌های لازم برای درمان و بازتوانی این افراد انجام خواهد شد.

 

 خادم‌حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا پیگیری درمان و رفع اضطراب این کودکان نیز در مراکز مثبت زندگی انجام می‌شود، گفت: خیر این افراد به مراکزی که در این زمینه فعال هستند ارجاع داده می‌شوند تا با اقدامات مناسب درمان و کاهش اضطراب در کودک صورت بگیرد.

 

 وی با بیان اینکه ان‌شاءالله در ماه آینده چگونگی اجرای این طرح ابلاغ خواهد شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش برای کارکنان مراکز در حال انجام است و ان‌شاءالله از ماه آینده این طرح ابلاغ و در مراکز مثبت زندگی اجرایی می‌شود. ان‌شاءالله تا پایان سال ۳ الی ۴ طرح در حوزه پیشگیری را به‌صورت طرح‌های آگاه‌سازی و غربالگری یکی‌یکی به مراکز ابلاغ کرده و اجرایی خواهیم کرد.

 

 اصلاح وضعیت مراکز مثبت زندگی با تدوین آیین‌نامه اجرایی این مراکز

 

 معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تدوین آیین‌نامه اجرایی مراکز مثبت زندگی گفت: این آیین‌نامه در مرحله طرح در هیئت دولت و در حال کارشناسی است و ان‌شاءالله پس از بررسی و تصویب این طرح گام بزرگی در جهت حمایت و روشن‌شدن وضعیت اداره مراکز مثبت زندگی صورت خواهد گرفت.

 

 خادم‌حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که تحت پوشش بهزیستی نیستند می‌توانند از خدمات مراکز مثبت زندگی استفاده کرده و آیا باید هزینه‌ای برای دریافت این خدمات پرداخت کنند، گفت: برای برخی از طرح‌های ما مانند طرح غربالگری بینایی و تنبلی چشم باید افراد مراجعه‌کننده که تحت پوشش سازمان نیستند تعرفه پرداخت کنند؛ اما برخی دیگر از خدمات ما که خدمات خاص سازمان است و به مددجویان ارائه می‌شود هیچ تعرفه‌ای از سوی مددجو پرداخت نمی‌شود.

 

 وی درباره سامانه مراکز مثبت زندگی گفت: مرحله پایلوت این سامانه در دو استان همدان و سمنان انجام شده است. این سامانه دارای یک سری نواقص و مشکلات است که در مرحله بازطراحی و اصلاح این سامانه هستیم بعد از رفع مشکلات فنی این سامانه، ان‌شاءالله به‌زودی در اختیار مراکز قرار خواهد گرفت. 

 

 با کمبود اعتبار مواجه هستیم

 

 معاون راهبری و توسعه خدمات مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو هزار و ۵۳۰ مرکز مثبت زندگی در حال ارائه خدمات هستند، گفت: در مناطقی که نیاز باشد قطعاً مراکز مثبت زندگی راه‌اندازی خواهد شد. جانمایی این مراکز بر اساس پرونده‌های مددجویان در آن منطقه و اعتبارات ما انجام می‌شود. متأسفانه در حال حاضر برای واگذاری پرونده‌ها به مراکز مثبت زندگی با کمبود اعتبار مواجه هستیم

 

 شناسایی افراد آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت در محلات توسط مراکز مثبت زندگی

 

 خادم‌حسینی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از طریق خدماتی که در مراکز مثبت زندگی ارائه می‌شود آسیب‌های هر منطقه را شناسایی کرد، گفت: یکی از اهداف تأسیس مراکز مثبت زندگی اقدامات اجتماع‌محور بوده است که از مهم‌ترین وظایف آن شناسایی افراد آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت در این مناطق است. شیوه‌نامه اقدامات اجتماع‌محور مراکز مثبت زندگی در حال بررسی و تدوین نهایی است که ان‌شاءالله پس از تدوین ابلاغ خواهد شد. در واقع یکی از مأموریت‌های اصلی مراکز مثبت زندگی این است که در محلات شناسایی افراد را برعهده دارند.

کدخبر: 15571


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise