جمعه، 31 شهریور 1402 - 19:35

تاثیر گریه کردن مادر باردار بر جنین

گریه کردن در بارداری مانند هر تغییر دیگری از سمت مادر، روی جنین تاثیرگذار خواهد بود. دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی که به همراه دارد، مادر را تحت شرایط حساس روحی قرار می‌دهد که یکی از پیامدهای آن گریه کردن است.

دخترانه. همسرانه. مادرانه. امید بانوان؛‌ کوئیک فیت نوشت؛ گاهی گریه کردن برای مادر ممکن است به یک عادت تبدیل شود و بر جنین تاثیر گذار باشد. اما نکته جالب این است که گاهی گریه می‌تواند مفید باشد زیرا سبب تخلیه بارهای منفی و کاهش استرس برای مادر می‌شود. با این وجود بهتر است علت گریه کردن در بارداری را بررسی کنیم سپس به دنبال راهکارهایی برای پیشگیری و کنترل آن برویم. با ما همراه باشید.

مهمترین دلایل گریه کردن در بارداری

گاهی گریه کردن در بارداری سبب آرام شدن و تخلیه بارهای منفی یا رهایی از شرایط ناراحتی را برای مادر به همراه دارد. اما این موضوع سبب نمی‌شود تا اثرات منفی گریه مادر بر جنین را نادیده گرفت. باید علت اصلی را بررسی کرد و راهی برای کنترل این موضوع در نظر داشت. در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

1. احساس خستگی

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری سبب حالت تهوع، بزرگ شدن شکم، کم شدن زمان خواب و استراحت را به همراه دارد. به همین دلیل احساس خستگی حتی از ابتدای شروع دوران بارداری برای مادران ایجاد می‌شود. این موضوع افت انرژی، ناامیدی و خستگی و رو آوردن به گریه را به همراه خواهد داشت.

2. احساس ناامنی و ترس

یکی از نگرانی‌ها و ترس‌هایی که بیشتر در اوایل و اواخر بارداری برای مادران احساس می‌شود، ترس از سقط جنین است. حتی احساس نگرانی برای بزرگ کردن کودک نیز حسی است که مادران به آن توجه می‌کنند و گاهی به گریه برای آن رو می‌آورند.

3. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی به مادران کمک می‌کند تا فرایند بارداری به سلامت طی شود. این تغییرات از هفته ششم تا دهم واضح‌تر انجام می‌شوند. این موضوع روی مغز تاثیرگذار است و گاهی افسردگی و گریه کردن در بارداری را به همراه خواهد داشت.

4. تغییرات فیزیکی

کم کم با رشد جنین ممکن است تغییرات فیزیکی مادر به وضوح دیده شود. این تغییرات شامل التهاب پا، بزرگ شدن شکم، تغییر فرم بدنی و به هم خوردن تناسب اندام را شامل می‌شود. گاهی اعتماد به نفس مادران بر اثر این موضوع تحت تاثیر قرار می‌گیرد که نتیجه آن گریه و ناراحتی خواهد بود.

5. مشکل با شریک زندگی

یکی از تغییرات بزرگ در زندگی زناشویی، فرزنددار شدن است. گاهی ممکن است آمدن یک عضو جدید به خانواده، نگرانی‌ها و حتی تردید را در پی داشته باشد. گاهی بحث و چالش‌های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که با تغییر در خلق و خوی مادر نیز ممکن است این مسائل احساس مادر را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

گریه کردن در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

هر آنچه که مادر در دوران بارداری احساس می‌کند، به طور مستقیم بر جنین موثر است. همانطور که اشاره شد، گریه کردن در بارداری می‌تواند تاثیرات بد و نامناسبی را برای جنین به همراه داشته باشد.

اما این تاثیرات چه مواردی هستند؟

1. سقط جنین و زایمان زودرس

اگر گریه کردن در بارداری دلایلی همچون ترس، استرس و اضطراب شدید را داشته باشد، سبب کاهش و افت ناگهانی فشار خون در بارداری خواهد شد. جریان خون است که نیازهای جفت برای حفظ جنین به مواد مغذی و ویتامینی را تامین می‌کند. در صورت نامتعادل شدن آن مستقیما سلامت جنین به خطر خواهد افتاد.

2. به خطر افتادن سلامت مغز جنین

افسردگی و ناراحتی روحی در بارداری می‌تواند غدد درون ریز و سیستم عصبی کودک را که کاملا بر رشد موثر هستند، تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع یعنی عدم تکامل آنها و در نتیجه بالا رفتن احتمال ابتلای کودک به بیماری‌های روحی و روانی زمینه‌سازی شده است.

3. رشد کُند

زمانی که مادر باردار است، با حالات روحی افسرده و گریه کردن مداوم، به کند شدن روند رشد جنین و حتی کند شدن روند رشد کودک پس از زایمان منجر می‌شود.

4. تعیین شخصیت کودک

دوران بارداری اگر برای مادر با حالات ترس و افسردگی همراه باشد، سبب افزایش ترشح کورتیزول می‌شود. این مقدار اضافی موجود در خون بر عملکرد جفت تاثیرگذار است زیرا یکی از وظایف آن محافظت از جنین در برابر کورتیزول است.

بالا رفتن سطح این هورمون در بدن مادر، مشکلات رفتاری و شخصیتی را برای کودک به همراه خواهد داشت. مشکلاتی مانند کم توجهی، بیش فعالی و برخی از بیماری‌های ذهنی زمینه‌سازی خواهند شد.

چطور می‌توان گریه کردن در بارداری را کنترل کرد؟

برای اینکه مادران بتوانند دوران بارداری خود را ایمن به پایان برسانند باید پیش از بارداری با تمام چالش‌های آن آشنا شوند. در غیر این صورت راهکارهایی برای طول دوران بارداری و چالش‌های موجود وجود دارد که می‌توانند از آنها کمک دریافت کنند:

ورزش در بارداری یکی از راهکارهای انرژی‌بخش و روحیه‌بخش است به ویژه اگر از ورزش‌های گروهی کمک گرفته شود.

انجام مدیتیشن و همینطور یوگا در بارداری به داشتن خونرسانی و اکسیژن‌رسانی بهتر منجر می‌شود که نتیجه نفس‌های عمیق و حرکات آرامش‌بخش خواهد بود.

رژیم غذایی و تغذیه بارداری نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود؛ وعده‌های خیلی سنگین و بی‌موقع باید جای خود را به وعده‌های بیشتر با حجم کم و در زمان مناسب دهند.

خواب و استراحت کافی برای بهبود حالات روحی، رفع خستگی، متعادل بودن هورمون‌ها و بهبود گریه کردن در بارداری بسیار موثر است.

پیدا کردن منشأ استرس و اضطراب و رفع آن می‌تواند به آرامش بیشتر و رفع ناراحتی‌ها کمک کند.

سبک کردن مسئولیت‌ها و کمک گرفتن از دیگران به ویژه همسر، می‌تواند مقداری از فشار این دوران را کاهش دهد.

شرکت در کلاس‌های پیش از بارداری و دوران بارداری می‌تواند مادر را با چالش‌های ممکن آماده کند و راهکارهای مناسب برای مواجه شدن با آنها را در اختیار قرار دهد. حتی آشنایی با مادران دیگر و صحبت در مورد مسائل فرزنددار شدن می‌تواند دلگرمی و تسکین خاطر را برای مادران به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

حالات روحی و فیزیکی مادر در دوران بارداری کاملا تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد. یکی از اثرات آن گریه کردن در بارداری است که می‌توان با راهکارهای بیان شده از آن جلوگیری کرد. در این دوران بهتر است مادران جز سلامت خود و فرزند، دغدغه و استرس‌های حاشیه‌ای را از خود دور کنند.

کدخبر: 15613


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise