دوشنبه، 03 مهر 1402 - 16:43

پادرمیانی استانداری البرز گره‌گشایی می‌کند؟

اختلاف شهرداری کرج و آب منطقه‌ای در احداث دریاچه مصنوعی البرز

کیانی، شهردار کرج وساطت استانداری البرز در حل اختلاف میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای البرز را روزنه امیدی برای حل مشکل احداث دریاچه مصنوعی استان عنوان کرد.

کرج. امید بانوان؛ «مهرداد کیانی» طی نشستی در شهرداری کرج ضمن ارائه گزارشی از گردش کار پروژه احداث دریاچه مصنوعی، خواستار تشکیل جلسه‌ای از سوی استانداری به منظور حل اختلاف میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای البرز و تعیین تکلیف این پروژه شد.

وی با بیان اینکه اختلاف میان شهرداری کرج و شرکت آب منطقه‌ای البرز در مسیر احداث دریاچه مصنوعی، هزینه‌ گزافی به پروژه تحمیل کرده است، گفت: متأسفانه شهرداری به تنهایی قادر به رفع اختلافات و اجرای عملیات تخریب نیست.

کیانی در تشریح روند احداث طرح دریاچه مصنوعی گفت: اوایل دهه ۹۰ شهرداری کرج با هدف ساماندهی رودخانه کرج به‌ویژه در حد فاصل تهران-قزوین تا پل حامی پیشنهاد احداث مجموعه‌ تفریحی-گردشگری دریاچه مصنوعی البرز را ارائه داد.

وی ادامه داد: در بهمن‌ماه سال ۹۱ کلیات این طرح با حضور مسئولان شهری از جمله شرکت آب منطقه‌ای البرز تأیید و مقرر شد شهرداری کرج عملیات احداث طرح را با اولویت اجرای عملیات خاکی آغاز نماید که عملیات اجرایی آن در ۱۶ بهمن‌ماه ۹۱ آغاز و همزمان با شروع کار، نقشه‌های تهیه شده توسط مشاور نیز به شرکت آب منطقه‌ای ارسال شد.

اختلاف در تعیین دِبی نقطه آغاز اختلافات

وی ادامه داد: اسفندماه ۹۲ و با اتمام قرارداد شرکت مشاور، شهرداری قرارداد جدیدی را با مشاوری توانمند منعقد می‌کند؛ اما انعقاد این قرارداد به ایجاد تغییراتی در نقشه‌ها منجر شد که کلیات این تغییرات در جلسه‌ای که سال ۹۳ با حضور مسئولین برگزار شد، مورد تأیید قرار گرفت.

کیانی، اضافه کرد: دِبی تعیین شده توسط مشاور شهردار در کانال انتقال سیلاب بر مبنای ۲۷۶ متر مکعب بر ثانیه و طبق مطالعات سال ۹۳ بود در حالی که  شرکت آب منطقه‌ای البرز دِبی را بر مبنای ۳۷۰ متر مکعب بر ثانیه درخواست کرد.

شهردار کرج، با بیان اینکه رویکرد آب منطقه‌ای با شهرداری در این طرح دارای تفاوت‌های اساسی است، گفت: در اسفند ۹۵ شرکت آب منطقه‌ای طی نامه‌نگاری با استانداری، مجدد خواهان توقف عملیات اجرایی شد.

به گفته کیانی، در این مرحله مقرر شد ضمن مشورت با مشاوری بی‌طرف به عنوان حَکَم مشکلات این پروژه پایان یابد؛ اما با وجود انعقاد قراردادی به مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان توسط شهرداری با مشاور جدید و مورد تایید دو طرف، شرکت آب منطقه‌ای باز هم گزارش نهایی را نپذیرفت.

وی بیان کرد: طبق گزارش مشاور طرح، شهرداری موظف بود ۷۵ متر از کانال مانده به پل اتوبان را تخریب و شیب کانال را نیز اصلاح کند؛ این در حالی بود که مشاور، طول دیواره‌های کانال را در گزارش خود مورد تایید قرار داده بود.

کیانی برآورد هزینه‌های تخریب و بازسازی تعیین شده از سوی مشاور در آن زمان را رقم دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان و اشاره کرد: سومین گزارش اصلاحی مشاور در مهرماه ۹۸ در حالی ارائه شد که این گزارش دقیقا منطبق بر خواسته‌های شرکت آب منطقه‌ای بود.

شهرداری به تنهایی قادر به تخریب دیواره نیست

شهردار گفت: بر اساس این گزارش از شهرداری کرج خواسته شده بود دیواره ضلع ساحل شرقی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر تا یک متر مانده به فونداسیون، تخریب شده و عرض کانال به صورت پلکانی تا ۴۵ متر افزایش یابد. همچنین دِبی تعیین شده توسط آب منطقه‌ای در این مرحله از ۳۷۱ متر مکعب به ۳۱۷ متر بر ثانیه کاهش پیدا کرد.

کیانی با اشاره به اینکه در طرح اصلاحی، دیواره تا یک و نیم متر مانده به فونداسیون باید تخریب می‌شد، ادامه داد: نهایتا از شهرداری خواسته شد همزمان با ادامه اجرای طرح، عملیات تخریب را به انجام برساند که با توجه به هزینه‌های فعلی این اقدام ناممکن به نظر می‌رسد و شهرداری به تنهایی قادر به این حجم از تخریب دیواره نیست.

او در پایان از استانداری البرز درخواست کرد تا با برگزاری جلسه‌ای برای رفع مشکلات این پروژه و حل اختلافات موجود، اقدام نماید.

کدخبر: 15688


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise