چهارشنبه، 05 مهر 1402 - 14:19

رئیس سازمان هواشناسی پیامدهای تغییر اقلیم در ایران را تشریح کرد

تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور با تشریح پیامدهای تغییر اقلیم برای ایران، گفت: ضروری است یک برنامه ملی برای برنامه مصرف بر اساس منابع داشته باشیم.

اقتصاد. امید بانوان؛ «سحر تاجبخش» بیان کرد: همانطور که سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند، تابستان ۲۰۲۳ میلادی گرم‌ترین تابستان از زمان ثبت رکوردهای جوی بوده است این به این معناست که اتمسفر زمین گرم‌تر شده و تعادل بین جو و اقیانوس از بین رفته است.

وی افزود: این شرایط سبب وقوع مکرر پدیده‌های حدی و رکورددار در دنیا شده است که در کشور ما نیز این اتفاق رخ داده است. برای نمونه با وجود اینکه سال گذشته پوشش برف قابل ملاحظه‌ای نداشتیم اما یکی ۲ بارش در کشور اتفاق افتاد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه یا کم‌سابقه بود.

تاجبخش با بیان این‌که در بخش دما نیز چند رکورد دمایی جدید در زمستان و سایر فصل‌ها به ثبت رسید، گفت: افزایش دما منحصر به تابستان نبود بلکه بهار و زمستان نیز گرم‌تر از نرمال بود اما چون دما در تابستان روند افزایشی دارد تغییرات افزایشی دما محسوس‌تر بود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: بارش شدیدی که تابستان ۱۴۰۱ در کشور رخ داد و بیش از ۲۰ استان را درگیر کرد نیز یکی از نشانه‌های تغییر اقلیم است. این بارش‌ها در نتیجه تقویت سیستم‌های موسمی در کشور اتفاق افتاد و ما شاهد رگبارهای بسیار شدید در بسیاری از استان‌ها بودیم.

تاجبخش تصریح کرد: این‌ها پیامدهایی است که از دیدگاه هواشناسی ناشی از تغییر اقلیم در دنیا دیده می‌شود. این موضوع سبب شده تا مصارف هم در حوزه صنعت و خانگی بیشتر شود، بنابراین ضرورت اینکه ما یک برنامه ملی برای برنامه مصرف بر اساس منابع داشته باشیم ضروری است.

کدخبر: 15742


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise