جمعه، 21 مهر 1402 - 23:20

کارهای رایجی که بی‌سروصدا به شما آسیب زیادی می‌زنند

علم به ما می‌گوید اگر در انجام کارهای روزانه خود زیاده‌روی کنیم، در نهایت به بدنمان آسیب خواهیم زد. به همین دلیل بهتر است که هر از گاهی بعضی کارها را کنار بگذاریم و به خاطر داشته باشیم که گاهی هر چه کمتر بهتر است.

سبک زندگی. امید بانوان؛ همشهری آنلاین نوشت؛، در ادامه از چند عادت روزانه خواهیم گفت که می‌توانند سلامت ما را به خطر اندازند.

۱- غذای داغ را بیرون می‌گذارید تا خنک شود

برخلاف باور رایج، گذاشتن غذای داغ در داخل یخچال ایرادی ندارد. در حقیقت، در دمای ۴ تا ۶۰ درجه سانتیگراد که به «منطقه ی خطر» معروف است، باکتری‌های زیادی رشد می‌کنند. انتقال فوری غذا به داخل یخچال از آلودگی باکتریایی غذا جلوگیری می‌کند.

۲- هر روز پوستتان را لایه‌برداری می‌کنید

مراقبت‌های پوستی حالا در عصر طلایی خود قرار دارند، به طوری که زنان، مردان و نوجوانان روتین‌های مخصوص به خود را دارند. حالا افراد بیش از پیش تلاش می‌کنند با استفاده از انواع محصولات پوستی از جمله لایه بردارها از پوستی درخشان برخوردار شوند، اما در اغلب موارد، نتیجه چیزی دیگری است.

به گفته متخصصان پوست، لایه برداری پوست تنها یک بار در هفته توصیه می‌شود، چرا پوست به مرور زمان خشک و حساس می‌شود. اگر پوست چربی دارید، توصیه می‌شود حداکثر ۳ بار در هفته لایه برداری انجام دهید.

۳- بیشتر از ۳ بار در روز دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید

تمیز و درخشان نگه داشتن دندان‌های خود هیچ ایرادی ندارد. با این حال، زیاده روی در مسواک زدن می‌تواند باعث خونریزی لثه ها و شکننده شدن دندان ها شود، امری که در نهایت منجر به انواع مشکلات دهانی و دندانی مانند بیماری لثه می‌شود. بیشتر از ۳ بار در روز دندان‌های خود را مسواک نزنید و ۲ دقیقه مسواک زدن هم برای برق انداختن آن ها کافی است.

۴- زیاد از حد آفتاب می‌گیرید

یک روز زیبای آفتابی می‌تواند فرصت خوبی برای برخورداری از ویتامین D و برنزه کردن پوست خود باشد. با این حال، حضور طولانی در زیر آفتاب می‌تواند پوست را قربانی پرتوهای مضر فرابنفش خورشید کند که به روند پیری پوست سرعت می‌بخشند و سلامت آن را به خطر می‌اندازند.

۵- در ظروف پلاستیکی غذا می‌خورید

بسیاری از خوراکی‌ها و غذاهای بیرون‌بر در ظروف پلاستیکی عرضه می‌شوند. اما ظروف پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که با خوراکی ها و نوشیدنی‌ها تماس دارند.

به علاوه پلاستیک از خود میکروپلاستیک‌هایی (ذرات ریز پلاستیک) بر جای می‌گذارد که برای انسان سرطان‌زا هستند، چون ذرات تشکیل دهنده پلاستیک هستند و می‌توانند وارد جریان خون ما شوند.

۶- از ضدعفونی‌کننده‌های دست و الکل استفاده می‌کنید

در برخی تبلیغات ادعا می‌شود که ضد عفونی کننده‌های دست، ۹۹ درصد باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برند، چیزی که تا حدی صحت دارد. اما نتیجه استفاده مکرر از ضد عفونی کننده‌های دست، چیزی فراتر از مقابله با باکتری ها خواهد بود و منجر به خشکی پوست، مقاومت آنتی بیوتیکی و یا بی اثر شدن آنتی بیوتیک‌ها می‌شود.

۷- فراموش می‌کنید بالشتان را بشویید

بسیاری از ما یک بالش بخصوص داریم که ترجیح می‌دهیم هنگام خواب از آن استفاده کنیم. و گاهی به دلیل راحت بودنش، فراموش می‌کنیم که آن را بشوییم. بالش کثیفتان می‌تواند محل زندگی مایت‌های گرد و غبار شود که باعث آلرژی می‌شوند.

۸- از مام استفاده می‌کنید

ما برای از میان بردن بوی عرق خود و خوشبو ماندن طی روز از ضدعرق‌ها کمک می‌گیریم. اما این امر معایبی هم دارد. ضدعرق‌ها اغلب حاوی مواد شیمیایی ای هستند که زمینه ساز آلرژی اند و تحقیقات نشان داده میان آن ها و ابتلا به سرطان سینه ارتباط وجود دارد.

۹- در ظروف نچسب آشپزی می‌کنید

ظروف تفلون را در تقریباً هر آشپزخانه ای می‌توان پیدا کرد. با این حال، استفاده ی مداوم از آین ظروف، لایه نچسب آنها را سمی می‌کند. با بالا رفتن دما، این لایه شروع به تجزیه شدن می‌کند و از خود گازهایی سمی متصاعد می‌کند که می‌توانند شما را در معرض خطر انواع بیماری‌های ریوی قرار دهند.

۱۰- فیش‌های خریدهایتان را نگه می‌دارید

فیش‌های خرید امروزی که روی کاغذ حرارتی چاپ می‌شوند، حاوی ماده شیمیایی سمی ای به نام BPA (بیسفنول A) هستند که به راحتی جذب جریان خون ما می‌شود. این ماده که از آن در ساخت وسایل پلاستیکی هم استفاده می‌شود، غدد درون ریز بدن را مختل می‌کند.

۱۱- هر روز خانه‌تان را نظافت می‌کنید

نظافت تقریباً روزانه خانه خود شاید شما را از میکروب ها و به‌هم ریختگی خلاص کند، اما استفاده هر روزه از مواد شوینده می‌تواند پوست و ریه ها را به مرور به خطر اندازد.

کدخبر: 16064


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise