چهارشنبه، 20 دی 1402 - 12:57

سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری مطرح کرد

تأمین آب شرب چالش جدی کشور

سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: در حال حاضر تأمین آب شرب به یک چالش تبدیل شده است. طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور با هزینه هنگفت تنها نمونه‌ای از تلاش برای رفع این چالش مهم است.

 البرز. امید بانوان؛  همایش مدیران کل منابع طبیعی و معاونین آبخیزداری کشور با موضوع فرسایش خاک، آبخیز، سیل، فرونشست‌ها صبح چهارشنبه 20 دیماه 1402 در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال کرج برگزار شد.

«عطاءاله ابراهیمی» سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در این همایش با اشاره به مدیریت منابع آب در طول زمان که سبب بروز و زوال تاریخ و تمدن در جهان شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تأمین آب شرب به یک چالش تبدیل شده است. طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور با هزینه هنگفت تنها نمونه‌ای از تلاش برای رفع این چالش مهم است.

 وی ضمن اشاره به تغییر اقلیم در سراسر جهان افزود: قطعاً ایران نیز از این تغییرات گسترده اقلیمی در امان نیست و ما باید به دنبال راه‌های جدید علمی برای مدیریت بهینه مصرف آب و تأمین آب شرب باشیم.

 ابراهیمی با بیا این مهم که گام اول در حل هر مسئله‌ای پذیرش آن است، گفت: در شرایط کنونی باید قبول کنیم که ایران با خشکسالی و بحران آب روبرو است و در گام دوم با تبیین راهکارهای صحیح علمی و بهره از تجربیات گذشتگان با همدلی به سمت اجرای فعالیت‌های سودمند و هدفمند گام برداریم.

 سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری در ادامه به بیان برخی فعالیت‌های صورت‌گرفته در حوزه آبخیزداری پرداخت و گفت: خوشبختانه در طول این سالیان مدیریت منابع آبخیزداری بر اساس اولویت تدوین شده و بر همان مبنا نیز پیش رفته است؛ اما باید از سراب تا پایاب حوزه آبخیزداری به این نکته توجه کرد که به‌جای اینکه آب را با صرف هزینه هنگفت از خلیج به فلات برسانیم تلاش کنیم آب موجود در همان منطقه را با روش‌های علمی درست آبخیزداری و آبخوان‌داری حفظ کرده و از آن بهره ببریم.

 وی ادامه داد: جای تأسف دارد که ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب آب در پشت سدها تعریق و تبخیر می‌شود؛ بسیاری از روان آب‌ها به سیل بدل شده و جان مردم را تهدید می‌کند و ما همچنان با دورنمایی از خشکسالی و بحران آبی در سال‌های پیش رو، فقط به ساخت سازه‌های فیزیکی و یا استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی در مدیریت آب اکتفا کرده‌ایم.

 عطاءاله ابراهیمی با بیان اینکه طی این سال‌ها عمده تصمیم‌سازی و نگاه‌ها صرفاً به ساخت سازه معطوف بوده است، گفت: منکر این موضوع نیستیم که کار سازه‌ای باید انجام شود؛ اما اولاً هر سازه‌ای عمر خاصی دارد و بعد از مدتی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. در ثانی باید از نگاه بخشی به یک منطقه و غفلت از بقیه مناطق به‌شدت پرهیز کنیم. اقدامات آبخیزداری بدون حفاظت از آب‌وخاک و از آن مهم‌تر مسئولیت‌پذیری تک‌تک افراد جامعه در مدیریت آب امکان‌پذیر نیست.

 وی ضمن تأکید بر نگاه بیولوژیک در ساخت سازه‌ها اظهار داشت: ساخت سازه‌های بیومکانیکی در کنار سازه‌های فیزیکی توصیه شده است. همچنین مدیریت بهتر مراتع، جنگل‌ها، مستثنیات، پیاده‌سازی تحقیقات در عمل و ایجاد الگوهای آموزشی، ترویجی به مدیریت بهتر آب و عبور از این پیچ بحرانی خشکسالی و کمبود آب کمک شایانی خواهد کرد.

 سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری که در جمع مدیران کل منابع طبیعی و معاونین آبخیزداری کشور سخن می‌گفت، در پایان به بیان و تشریح شمه‌ای از طرح‌های اصلی که در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برای حفظ آب‌وخاک صورت‌گرفته است، پرداخت.

کدخبر: 16839

روزنامه‌نگار: عفت السادات حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise