یکشنبه، 24 دی 1402 - 12:55

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد

پیگیری تضمین عدم قطعی برق صنایع کوچک دارای نیروگاه تجدیدپذیر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در چارچوب پیگیری این کمیسیون و همکاری مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد مقرر است تا در آینده نزدیک، آن گروه از صنایع کوچکی که نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام نمایند، تضامین لازم را برای عدم قطعی برق در برنامه‌های مدیریت مصرف، اخذ کنند.

شهربانو. امید بانوان؛ به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «نسرین یوسفی عارفی» اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های تأمین  انرژی صنایع به ویژه تأمین  برق در فصل تابستان، در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد کمیته‌ای تحت عنوان «انرژی‌های تجدیدپذیر»، به منظور توسعه  زیرساخت‌های این بخش و پیگیری برای عدم قطع برق واحدهای صنعتی، شکل گرفت. این کمیته اقدام به برگزاری جلساتی با شرکت‌های توزیع نیروی برق نمود تا موضوع ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را پیگیری و موانع موجود را بررسی نماید.

وی افزود: رایزنی‌های دیگری نیز با شرکت‌های توزیع برق مشهد و استان و شرکت توزیع برق منطقه‌ای داشتیم تا مشوق‌هایی برای صنایع در این بخش تعریف شود؛ یعنی آن گروه از صنایعی که نیروگاه خورشیدی نصب‌کرده‌اند، از شمول برنامه مدیریت برق مستثنی شده و برق آن‌ها قطع نشود.

یوسفی عارفی تصریح کرد: پیگیری‌های انجام گرفته گویا منتج به اتفاقات مثبتی شده که امیدواریم به زودی ابلاغ آن از سوی وزارت نیرو انجام شود. این تصمیم وزارت نیرو در صورت ابلاغ، به صنایع کوچک متصل به فیدرهای اختصاصی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و خارج از این نواحی (با حداکثر دیماند ۷ مگاوات) و همچنین صنایع متصل به فیدرهای عمومی (با حداکثر دیماند ۷ مگاوات) تعمیم پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرک‌های صنعتی استان ظرفیت فیدرها، بیش از ۷ مگاوات است‌ و اگر پیگیری‌ها و مطالبه‌گری‌های ما در چهارچوب مصوبه وزارت نیرو ابلاغ شود؛ در ایام ناترازی تولید و مصرف برق، صنایع خواهند توانست با احداث نیروگاه تجدیدپذیر (به مجموع ظرفیت حداقل ۳۵درصد از بیشینه بار پیک شهرک یا ناحیه صنعتی یا فیدرهای مربوطه) و بهره‌برداری از آن تا شروع پیک بار سال ۱۴۰۳، از مشوق‌های قانونی این مصوبه بهره بگیرند. شرکت توزیع برق مشهد که همکاری بسیار مثبتی در این رابطه با کمیسیون انرژی اتاق داشت، نوید آن را داده که این موضوع به زودی ابلاغ و اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: اگر این تصمیم وارد فاز اجرایی شود، شرکت‌های توزیع برق موظف خواهند شد تا طرح‌های اتصال به شبکه این نیروگاه‌های تجدیدپذیر را حداکثر یک هفته پس از دریافت بررسی کرده و ضمن تایید یا ارائه نقطه نظرات اصلاحی، مساعدت لازم را به منظور مجوز اتصال به شبکه نیروگاه‌های دارای پروانه احداث ساتبا به عمل آورند. چنانچه در شهرک صنعتی امکان اجرای نیروگاه خورشیدی وجود نداشته باشد، نیروگاه می‌تواند بدون اعمال هزینه ترانزیت برق، در خارج از شهرک احداث شود.

وی بیان کرد: در صورت ابلاغ و اجرای این مصوبه، آن گروه از صنایعی که مفادش را رعایت کنند، از برنامه مدیریت مصرف در ایام ناترازی انرژی و به دنبال آن قطع برق خارج خواهند شد. همچنین صنایع علاقه‌مند به استفاده از مشوق قانونی آن خواهند توانست، قرارداد تهاتر برق خود را با ساتبا منعقد نمایند.

یوسفی عارفی از دغدغه دیگری سخن گفت که در همین راستا پیگیری و چاره‌جویی شده و بیان کرد: از آنجایی که بعضی واحدهای صنعتی با مشکل تأمین  فضای لازم برای اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز نیروگاه خورشیدی مواجه هستند؛ در جلسه دیگری با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مقرر شد تا موضوع تأمین  فضا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای نیروگاه‌های خورشیدی مدنظر قرار بگیرد. همچنین در تصمیم دیگری مقرر گردید تا کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد نیز نسبت به تهیه طرحی برای جلوگیری از بروز چالش در زیرساخت‌های این بخش در آینده، اقدام نماید، چرا که فضای لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مذکور باید برای سرمایه‌گذار نیز دارای توجیه باشد. در حال حاضر قیمت بالای زمین، ایجاد نیروگاه‎‌های تجدیدپذیر را برای سرمایه‌گذاران دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه محل مصرف برق در شهرک‌های صنعتی است، احداث این نیروگاه‌ها می‌تواند به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز شهرک‌ها را تأمین  نمایند و مشکل قطعی برق برای شهرک‌های جدید نظیر شهرک شماره پنج مشهد را در آینده حل کند. اگر همگرایی لازم بین بخش خصوصی و دولتی وجود داشته باشد، هم واحدهای صنعتی و هم سرمایه‌گذارانی که به موضوع ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ورود می‌کنند، از ظرفیت مذکور بهره‌مند می‌شوند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشهد نسبت به تشدید بحران انرژی در سال آینده هشدار دارد و از اهمیت تسهیل‌گری در قوانینی سخن گفت که ناظر بر توسعه زیرساخت‌های تولید و تأمین  انرژی، خاصه از محل منابع تجدیدپذیر هستند.

وی افزود: امیدواریم به زودی این مصوبه ابلاغ شود و صنایع کوچک بتوانند از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمایند.

کدخبر: 16894


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise