دوشنبه، 09 بهمن 1402 - 10:42

مدیرعامل توانیر:

امکان صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد

امید بانوان؛ مدیرعامل شرکت توانیر گفت: امکان تخصیص بخشی از ظرفیت مبادی صادراتی به نیروگاه های تجدیدپذیر با ابلاغ مصوبه وزارت نیرو مبنی بر صادرات برق تجدیدپذیر فراهم شد.

اقتصاد. امیدبانوان؛ ایرنا نوشت؛ «مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: بر اساس این مصوبه در صورتی که ظرفیت مازاد برای خطوط صادراتی برق کشور وجود داشته باشد مجوزهای لازم جهت سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه های تجدیدپذیر، برق آبی و حتی ذغال سنگ سوز به سرمایه گذاران متقاضی واگذار خواهد شد.

 وی درباره دستورالعمل ذکر شده خاطرنشان کرد: امکان صادرات برق برای سرمایه گذاران این نیروگاه‌ها به مدت ٨ ماه در سال فراهم شده و سرمایه گذاران می‌توانند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا برق آبی نسبت به افزایش ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور اقدام کنند.

 رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه تأمین برق هموطنان در داخل کشور همیشه در اولویت بوده و هست افزود: در ٨ ماه ایام اوج مصرف برق در کشور که با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم، این نیروگاه ها موظف به عرضه برق برای مصارف داخلی در بورس انرژی هستند.

 وی ادامه داد: سرمایه گذاران می‌توانند با افزایش ظرفیت شبکه صادراتی، امتیاز استفاده از آن شبکه را برای مدت معینی در اختیار داشته باشند که موجب کسب درآمد صادراتی نیروگاه‌ها خواهد شد و با افزایش تبادلات ظرفیت صادرات و واردات کشور می تواند به پایداری شبکه برق کشور هم کمک کند.

 هفته گذشته «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو از تلاش برای فراهم کردن امکان صادرات برق برای تولیدکنندگان نیروگاه های تجدیدپذیر خبر داد.

 «محمود کمانی» معاون وزیر نیرو هم گفته بود که تولیدکنندگان برق از نیروگاه های تجدیدپذیر می‌توانند ٨ ماه از سال برق خود را صادر کنند.

 وی افزوده بود: سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان می تواند مقصد صادرات برق تجدیدپذیرها باشند.

کدخبر: 17017


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise