پنجشنبه، 17 اسفند 1402 - 23:40

همایش بزرگ درختکاری استان البرز در شهرستان اشتهارد انجام شد

در همایش بزرگ درختکاری استان البرز که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار گردید پروژه بزرگ ۵۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی شهرستان اشتهارد در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و با حضور اقشار مختلف مردم و مشارکت دستگاه های اجرایی استان و غرس بیش از ۵۰۰۰ نهال عملیاتی شد.

اشتهارد. امید بانوان؛ همایش بزرگ درخت کاری استان البرز در سومین روز از هفته گرامی داشت منابع طبیعی که به نام «خانواده و همیاران طبیعت» نام‌گذاری شده است با دعوت از همیاران طبیعت، اقشار مختلف جامعه و مشارکت ارگان‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری انجام شد.

«اصغر بیات» در مراسم آغاز این پروژه بزرگ که با مشارکت نزدیک به یک هزار نفر انجام گرفت ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و به خصوص روز خانواده و همیاران طبیعت به شرکت کنندگان در این همایش بزرگ گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان البرز با تولید بیش از ۴۰ میلیون اصله نهال آغاز شده است که قسمت اعظمی از آن به ۱۷ استان دارای اقلیم ایران تورانی ارسال خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این استان‌ها به علت داشتن اقلیم مشابه با استان البرز توانایی کاشت نهال‌های تولید شده در استان البرز را دارند. وی همچنین تأکید کرد کاشت درخت چه از نوع مثمر چه از نوع غیر مثمر تفاوتی ندارد، زیر هر دو نوع این درختان تاثیر مشابهی بر تلطیف و تصفیه هوا و جلوگیری از فرسایش خاک دارند.


اصغر بیات درخصوص کاشت نهال نیز گفت: استان البرز تعهد کاشت ۲ میلیون نهال را دارد که در قالب پروژه‌های جنگل‌کاری و بیابان‌زدایی در حال انجام است و پروژه‌ای که امروز و با مشارکت اقشار مختلف مردم، سمن‌ها و ارگان‌های دولتی عملیاتی می‌شود بخشی از این تعهد است که مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار و تعداد ۸۰ هزار نهال را در بر می‌گیرد.

وی در خصوص گونه‌های انتخاب شده برای این طرح گفت: این گونه‌ها از پایه های مقاوم به کم آبی، شوری و در واقع شرایط بیابانی هستند که شامل تاغ، آتریپلیس و قره‌داغ می‌باشند.


«ابراهیم کردلو» فرماندار اشتهارد نیز طی سخنانی در این مراسم، هفته منابع طبیعی و روز درختکاری را تبریک گفت و خاطر نشان کرد: درختان نقش بسیار حیاتی و اساسی در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار اجتماعی دارند. درختان نه تنها زیبایی و زیستگاه برای حیوانات و گیاهان را فراهم می‌کنند، بلکه به تولید اکسیژن، جذب گازهای مضر از هوا، ذخیره آب و حفظ خاک کمک می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اهمیت بی‌بدیل درختان در حفظ محیط زیست و معضلات تغییرات اقلیمی، برنامه‌های خوبی در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برای کاشت و حفاظت از درختان در منطقه اشتهارد در حال انجام است.

کردلو همچنین بیان کرد: به دلیل نقش حیاتی درختان در زندگی انسان و حفظ محیط زیست، به توسعه فرهنگ درختکاری و آگاهی مردم از اهمیت آنها نیز باید توجه ویژه و بیش از پیش داشت که با همکاری ارگان‌های مربوطه و مشارکت فعال مردم می توان به ارتقای سطح درختکاری و حفاظت از محیط زیست در استان بیشتر کمک کنیم و به سوی یک زندگی پایدار و سالم‌تر حرکت کنیم.

«وحید جعفریان» مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز که در این مراسم حضور داشت، به سیاست‌های کلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص مسائل بیابان‌زدایی و اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در این رابطه پرداخت و گفت: تاکنون  ۸.۷ میلیون هکتار از ۳۰ میلیون هکتار بیابان های کشور از طریق فعالیت‌های مختلف مقابله با بیابانزایی از جمله نهالکاری در عرصه‌های بیابان تثبیت شده است.

وی همچنین افزود جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی در زمان حاضر نه تنها باعث حفظ بستر و خاک منطقه شده و شرایط غبارخیزی را از بین برده‌اند بلکه خودشان به یک جایگاه ویژه‌ای برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تولید درآمد برای جوامع محلی تبدیل شده و یکی از این موضوعات بحث گردشگری است که می تواند به بهبود شرایط اقتصادی در این مناطق کمک کند.

 

«علیرضا عباسی» نماینده مردم شریف کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس نیز در این مراسم ضمن دفاع از اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: این طرح چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ فنی قابلیت اجرای موفقیت‌آمیز را در کشور دارد و در اولین سال از اجرای این طرح شاهد موفقیت‌ها در آن بوده‌ایم.

 وی همچنین افزود: مسئولین و مردم با گام‌های استوار در اجرای این طرح تمام تلاش‌های خود را بسیج کنند و از جبهه‌گیری برخی مخالفین سست نشوند.

وی تأکید کرد :کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با جدیت، نظارت بر اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، را دنبال می‌کند.

گفتنی است در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و مراسم بزرگ نهالکاری در افتتاح پروژه ۵۰۰ هکتاری بیابان‌زدایی شهرستان اشتهارد، دستگاه ‌های مختلفی از جمله اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هلال احمر، بسیج سازندگی، اداره کل راهداری، صدا و سیمای مرکز البرز، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه تهران، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، دادگستری شهرستان، شرکت شهرک های صنعتی، سمن‌های منابع طبیعی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و ... مشارکت داشتند.

کدخبر: 17177


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise