یکشنبه، 20 اسفند 1402 - 15:22

ثبت ۱۱۹ درصدی اشتغال در سامانه ملی رصد نسبت به تعهد استان البرز

امید بانوان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به شاخص‌های عمده نیروی کار، آمارهای جمعیتی، تسهیلات اشتغال‎زا و سیاست‌های فعال بازار کار استان، از رویکرد جهشی‌بخش کارآفرینی و اشتغال در سال جاری خبر داد.

 البرز. امید بانوان؛ «عبدالله دارایی» با اشاره جمعیت بیش از 2.3 میلیون نفری جعیت 15 ساله و بیشتر استان البرز گفت: جمعیت فعال استان ما یعنی جمعیت 15 ساله و بیشتر شامل 836 هزار نفر شاغل هستند و با اجرای برنامه‌های تخصصی در این بخش شاهد افزایش 14 هزار نفری شاغلین استان در ابتدای سال جاری نسبت به ابتدای سال گذشته و کاهش 4 هزار نفری بیکاران استان در ابتدای سال جاری نسبت به ابتدای سال گذشته بوده‌ایم.

 دارایی در ادامه افزود: در بخش نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری نیز شاهد کاهش 0.6 درصدی نرخ بیکاری استان در ابتدای سال جاری نسبت به ابتدای سال گذشته و استمرار روند تک رقمی نرخ بیکاری و کاهش 0.9 درصدی نرخ بیکاری استان در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته هستیم و این امر در سایه تلاش جامعه بزرگ کارآفرینان، دستگاه های متعهد اشتغال در ثبت داده های اشتغالی در سامانه رصد هستیم.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در ادامه گفت: نظارت، کنترل و پیگیری‌های مستمر استاندار البرز و همت مدیران کل دستگاه‌های اجرایی متعهد اشتغال استان باعث ثبت بیش از 114 هزار اشتغال ایجادی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه ملی رصد در سال گذشته و جاری که برابر صحت سنجی‌های صورت گرفته از سوی نهادهای ناظر به‌ویژه وزارت متبوع شاخص 95 درصدی اشتغال ثبت شده در سامانه رصد اشتغال را نشان می‌دهد.

 دارایی گفت: افزایش 27 هزار نفری بیمه شدگان اجباری استان در ابتدای سال نسبت به ابتدای سال گذشته و کاهش مقرری بگبران بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 1002 نفر شده است. ثبت رکورد بی‌سابقه بیمه شدگان اجباری به میزان 369 هزار نفر در دی ماه امسال نیز برگ زرین تلاش دیگری از جامعه کارو تولید استان است.

 عبدالله دارایی گفت: در حال حاضر با توجه به اشتغال 58 هزار نفری ثبت شده در مقایسه با تعهد اشتغال وزارتین یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت کشور، 119 درصد نسبت به تعهد اشتغال سال جاری پیشرفت داشته‌ایم.

 وی در ادامه گفت : در بخش مشاغل خانگی با صدور بیش از 6653 مجوز مشاغل خانگی در سال جاری و پیش‌بینی صدوری 7 هزار نفری در کل سال اقدام خوبی در توسعه مشاغل خانگی در استان صورت گرفته است به نحوی که 319 درصد صدور مجوز مشاغل خانگی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم.

 دارایی گفت: در مجموع 1448 طرح به ارزش 165 میلیارد و 525 میلیون تومان به بانکعامل معرفی شده است. اعتبار استان 143 میلیارد تومان و پرداخت 110میلیارد تومان بوده و با این رقم می‌توان گفت که 31 میلیارد تومانی در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به کل سال گذشته افزایش داشتیم.

 مدیرکل کار استان خاطر نشان کرد: در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 ویژه در دستگاه تخصصی خودمان نیز با توجه به ابلاغ و تخصیص 40 میلیارد تومانی، بیش از 35طرح در قالب 37.5 میلیارد تومان به بانک جهت پرداخت معرفی کردیم.

 دارایی گفت: در بخش تسهیلات جزء 2 بند ب تبصره 16 از محل اعتبارات سال گذشته نیز در مجموع دو سال گذشته و جاری با ابلاغ 197 میلیارد تومانی و تخصیص 182 میلیارد تومانی جمعا 308 طرح به بانک معرفی شده‌اند که بیش از 370 نفر تعهد اشتغال حدودا 220 میلیارد تومان تسهیلات به جهت متقاضیان به بانک‌های عامل استان معرفی کرده و تاکنون 53 میلیارد تومان آن از سوی بانک ها به متقاضایان پرداخت شده است.

 دارایی خاطر نشان کرد: در حوزه حمایت از اشتغال پایدار روستایی نیز در سال جاری در قالب 9 طرح بیش از 6 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و از این بابت نیز 43 روستایی در استان شاغل شده‌اند. ناگفته نماند که در بخش‌های مشاوره‌های کسب و کار، آموزش، باشگاه کارآفرینان نوجوان نیز بیش از 9 هزار مشاوره طی دو سال گذشته از سوی مرکز مشاوره خدمات کارآفرینی، شتاب دهنده ها و کافه کارآفرینی‌ها به متقاضیان صورت پذیرفته است. همچنین در حوزه کاریابی ها ضمن ثبت 4600 کارجو، حداقل 1100کارجو به فرصت‌های شغلی معرفی شده‌اند.

 وی با گلایه از برخی کم توجهی‌ها در بخش اشتغال روستایی گفت: البته باید در تعیین و تکلیف حساب پیشرفت و عدالت به منظور ابلاغ اعتبارات اشتغال روستایی و تبصره‌ای سال 1402 نیز تدابیری صورت گیرد تا بخش اشتغال روستایی در استان بیش ازگذشته مورد توجه قرار گیرد.

 مدیرکل کار استان گفت: در خصوص قرارگاه جهادی اشتغال نیز با برگزاری سه نمایشگاه مستقل مشاغل خانگی به مدت 5 ماه در سال جاری با حضور بیش از 600 تولید کننده مشاغل خانگی و افزایش دو برابری اعطای تسهیلات مشاغل خانگی اقدامات خوبی در اجرای مصوبات قرارگاه جهادی اشتغال صورت گرفته است.

 دارایی گفت: همچنین برگزاری 19 جلسه قرار گاه جهادی و کارگروه اشتغال در استان از ابتدای سال قبل و برگزاری دو فراخوان جذب نیروی انسانی در قالب قرارگاه جهادی اشتغال با حضور بیش از200 کارفرما و استقبال بیش از 3000 نفر از کارجویان بخشی از خدماتی بود که به حضور مردم شریف استان تقدیم شد و امیدوارم مورد قبول خدا قرار بگیرد و هر چه در توان داشتیم پای کار آوردیم و البته خوب با محدودیت های مالی و منابع اعتباری نیز مواجه بودیم و قول می دهیم در سال جدید نیز همین تلاش را پای کار بیاوریم.

 وی در بخشی از سخنان خود با گلایه از برخی مسایل گفت: با وجود مسئولیت‌پذیری دستگاه‌های اجرایی ذیل شورای عالی اشتغال در استان و تلاش آنان در بخش اشتغال باید گفت که تخصیص اعتبارات اشتغالزایی به استان‌ها و ابلاغ آن به واحدهای استانی به‌ویژه تخصیص اعتبارات پس از گذشت چند ماه و در شش ماهه دوم انجام می‌شود و امکان جذب کامل در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست که این امر ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند. بعضا اختلالات سامانه‌های استعلامی مرتبط با سامانه‌های تسهیلات و رصد نیز مزید بر علت شده و سرعت خدمت رسانی را کاهش می‌دهد.

عبدالله دارایی در ادامه گفت: پیش بینی معافیت های بیمه ای برای جذب نیروی کار تحصیل کرده برای کارفرمایان باید در اولویت قرار گیرد و نیازمند بازنگری در قوانین و دستور العمل های بانکی در خصوص وثایق و تضامین به ویژه در حوزه اشتغال خرد هستیم و فکر می کنم ایجاد صرفاً یک سامانه واحد با تبعیت کامل  همه ی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای حمایتی برای اعطای  تسهیلات اشتغالزایی در کل کشور ضروری است.

 

 

کدخبر: 17190


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise