یکشنبه، 20 اسفند 1402 - 15:34

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز در خطبه نماز جمعه چهار باغ مطرح کرد

استان البرز سطح سرانه فضای سبز پایین‌تری نسبت به کل کشور دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با تأکید بر اهمیت امنیت زیستی گفت: استان البرز در مجموع سطح سرانه فضای سبز پایین‌تری نسبت به کل کشور دارد. میانگین سرانه فضای سبز استان البرز 11 متر مربع است این در حالی است که میانگین سرانه فضای سبز کشور به 25 متر مربع می رسد.

البرز. امید بانوان؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در چهارمین روز از هفته منابع طبیعی که با نام « آموزه‌های دینی، فرهنگ و رسانه» نامگذاری شده است در خطبه‌های نماز جمعه چهار باغ به تشریح طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و نقش مردم، دانش آموزان، بسیج سازندگی، مسئولین و سایر اقشار در اجرای این طرح و تأثیر آن بر افزایش سرانه فضای سبز استان و کاهش تولید ریزگردها پرداخت.

 «اصغر بیات»  در خطبه دوم نماز جمعه شهرستان چهار باغ به مناسبت چهارمین روز از هفته منابع طبیعی که به نام « آموزه های دینی، فرهنگ و رسانه » نامگذاری شده است گفت : محیط زیست و مسائل مربوط به آن دارای مرزهای سیاسی مشخص نیست و نمی‌توان در مدیریت آنها به صورت استانی و شهرستانی عمل کرد؛ لذا در مدیریت ریزگردهای استان که بیشترین کانون‌های آن در شهرستان اشتهارد و نظرآباد قرار دارد و کل استان البرز و حتی تهران را متأثر می‌سازد برنامه‌هایی داریم که اکوسیستم استان را یک جا در نظر می‌گیرد.

 وی در ادامه افزود: یکی از برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز جهت کنترل ریزگردها به زیر کشت بردن 750 هکتار از اراضی بیابانی استان در اولین سال از طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت است که 250 هکتار از آن تاکنون انجام شده و 500 هکتار دیگر نیز روز گذشته در همایش بزرگ درختکاری استان البرز با حضور بیش از 1500 نفر از اقشار مختلف مردم و ارگانهای دولتی عملیاتی شد 

 اصغر بیات در ادامه به همکاری با اداره کل آموزش و پرورش در قالب طرح « شهید عنایت اله مرادی» پرداخت و گفت: با توجه به جمعیت بالای دانش‌آموزی استان البرز که نزدیک به 500 هزار نفر  در بیش از 2000 مدرسه را شامل می‌شود، اگر هر مدرسه‌ای با توجه به ظرفیت و امکانات آن تعهد کشت و نگهداری از تعدادی نهال را بر عهده بگیرد حجم بالایی از تعهد کشت استان البرز در این طرح محقق می‌شود که ضمن استفاده از این ظرفیت بزرگ گام بلندی برای توسعه فضای سبز و همچنین برای آموزش دانش‌آموزان و آینده کشور برداشته خواهد شد.

 وی با اشاره به همکاری ارگان‌های مختلف در طرح مرمی کاشت یک میلیار درخت نیز گفت: تعامل خوبی با مجموعه بسیج و سپاه استان داشته‌ایم که مقرر شده است با همکاری بسیج سازندگی، دهیاری‌ها و بسیج محلات در کلیه روستاهای داری ظرفیت در جهت افزایش سرانه فضای سبز اقدام به غرس نهال شود تا هم شهرستان چهار باغ به تعهد سالانه خود در کاشت نهال یعنی 300 هزار نهال برسد و هم استان بتواند تعهد خود در کاشت دو میلیون نهال را محقق کند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با تأکید بر اهمیت امنیت زیستی افزود : استان البرز در مجموع سطح سرانه فضای سبز پایینتری نسبت به کل کشور دارد. میانگین سرانه فضای سبز استان البرز 11 متر مربع است این در حالی است که میانگین سرانه فضای سبز کشور به 25 متر مربع می رسد که با همکاری آحاد مردم و ارگان‌های مختلف باید تلاش کنیم تا  این سطح را به ایده‌آل خود یعنی استاندارد جهانی برسانیم . رسیدن به امنیت زیستی در کنار توسعه صنعت بدون داشتن هوای پاک و آب سالم امکان‌پذیر نخواهد بود.

 بیات در پایان سخنان خود با ذکر حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) که فرمود:  ‌«کسي که درختي بکارد، مادامی که يک نفر از بندگان خدا از آن درخت استفاده ببرد اجر و ثواب شامل او می‌شود».گفت این ثمر تنها میوه نیست زیرا در شرایط بیابانی نمی‌توان درخت میوه کاشت و از آن آن انتظار میوه داشت. در استان البرز نزدیک به 45 هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که ریزگرد های آن 25 میلیون نفر از جمعیت استانهای البرز و تهران را تحت تأثیر قرار می دهد. با کاشت درختان بیابانی کم آب بر و مقاوم که ثمره آن تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش بادی و تولید ریزگرد، تولید اکسیژن، جذب آلودگی  و ترسیب کربن است تا زمانی که این نهال‌ها زنده هستند و می‌توانند این تاثیرات را بر زندگی ما داشته باشند اجر و ثوابش به کسی که آن را کاشته است خواهد رسید .

کدخبر: 17191


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise