سه‌شنبه، 28 فروردین 1403 - 14:08

ثبت آئین پخت سمنوی سادات از البرز در فهرست میراث ملی

مدیر کل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه حدود 41 اثر از استان در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده، گفت: اخیرا آئین پخت سمنوی سادات استان البرز در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است که اقدامی مثبت در زمینه میراث ملی است.

البرز. امید بانوان؛ «رحیم خاکی» در مراسم رونمایی از لوح ثبتی آئین پخت سمنوی سادات اظهار کرد: سمنو خوراکی سلامت محور است و با توجه به اینکه پخت این سمنو با سابقه‌ای 80 ساله و در سه نسل خانواده سادات با آئین خاص و معنوی همراه بوده در فهرست میراث ملی از استان البرز به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گردشگری خوراک را یکی از سرفصل های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: این سمنو نیز می‌تواند به عنوان یکی از سوغات استان البرز در حوزه خوراک به گردشگران معرفی شود.

او نبود اعتبارات لازم برای ثبت، حفظ و مستندسازی در حوزه میراث ناملموس را یکی از مشکلات در این حوزه عنوان کرد و حفظ هویت یک مرز و بوم  را در ارتباط مستقیم با حفظ میراث فرهنگی آن دانست.



«داوود محمدی سادات» نیز در مورد تاریخچه  این آئین در خاندان سادات می‌گوید:  آئین پخت سمنوی سادات در روستای قدیم حاجی آباد شهرستان کرج حدود 80 سال پیش آغاز شد.

او افزود: اکنون با وجود اینکه این روستا به جزوی از بافت شهری کرج تبدیل شده، جزو مراسم‌های کهن و سنتی است که  توسط خانواده سادات حفظ شده و هر ساله طی مراسم خاصی نذر سمنو به کمک اهالی این روستا طبخ می‌شود.

کدخبر: 17225


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise