شنبه، 08 اردیبهشت 1403 - 17:11

نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی:

امنیت غذایی از موضوعات اصلی کشور است

نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد بیان کرد: موضوع امنیت غذایی یکی از موضوعات اصلی هر کشوری است و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

البرز. امید بانوان؛ «علیرضا عباسی» روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور در آئین افتتاح نان کامل که با محوریت زنان روستایی و عشایری در روستای کندر برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این رخداد بیان کرد: موضوع امنیت غذایی یکی از موضوعات اصلی هر کشوری است و باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

وی افزود: در امنیت غذایی ابعاد مختلفی مطرح می‌شود ولی متأسفانه برخی از ابعاد آن مورد غفلت قرار می گیرد. در امنیت غذایی، مؤلفه تؤمین غذا یکی از وظایف اصلی همه متولیان امر است. 

وی خودکفایی در تأمین غذا را ضروری دانست و اظهار داشت: بر اساس برنامه ۵ ساله پیشرفت، ۹۰ درصد خودکفایی در کالاهای اساسی را بصورت تکلیف برای دولت در نظر گرفتیم. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم خودکفایی ۹۰ درصدی در تأمین کالاهای اساسی بر اساس برنامه هفتم، تصریح کرد: با وجود تأکید بر تأمین مواد غذایی متأسفانه در زمینه سلامت غذا برخی کوتاهی‌ها صورت گرفته است و فقط تأمین غذا در اولویت قرار می‌گیرد و کیفیت غذایی فدای کمیت می‌شود. در تأمین غذای مورد نیاز چه از منابع داخلی و چه واردات اهتمام وجود دارد اما بر کیفیت محصولات نظارت مدنظر وجود ندارد.

وی به تحقیق و تفحص مجلس درباره سازمان حفظ نباتات اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ فلفل‌های ایران به دلیل برخی موضوعات ادعایی در رابطه با میزان سموم خارج از استاندارد از برخی کشورهای همسایه برگشت داده شد.

وی ادامه داد: در گمرک آزمایشات لازم درباره اقلام صادراتی انجام می‌شود، اما آیا حد استاندارد سموم برای محصولات مورد استفاده مردم در داخل کشور نیز بررسی می‌شود؟ این در حالی است که در مقوله امنیت غذایی، کیفیت نیز به اندازه کمیت اهمیت دارد و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

عباسی تصریح کرد: خوشبختانه بعد از حدود یکسال و نیم، این گزارش تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت شد و با رأی مثبت نمایندگان، نتیجه تحقیق و تفحص از سازمان حفظ نباتات به دلیل پاره ای تخلفات در حوزه های مرتبط با سلامت به قوه قضائیه ارجاع داده شد. 

نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به طرح «نان کامل» توسط دولت یازدهم افزود: همه باید کمک کنند این طرح به نتیجه رسیده و سلامت را در سبد غذایی مردم داشته باشیم. متأسفانه سالیان سال نان کامل به تدریج از سفره مردم جمع شد که امیدواریم روستاها در این زمینه و جهش تولید مد نظر رهبر معظم انقلاب پیشگام باشند. 

وی با اشاره به اینکه نقش روستاها در مجلس یازدهم به طور خاص دیده شد افزود: تداخل وظایف متعدد در روستا مانع توسعه و پیشبرد امور شده است و در برنامه هفتم متولی واحد برای امورات روستا مد نظر قرار گرفت.

استاد تمام دانشگاه تهران فعال شدن اقتصاد روستا را ضروری دانست و اظهار داشت: اگر سلول‌های تولیدی کشور فعال شوند، پیکره اقتصاد نیز پویاتر و فعال‌تر خواهد شد.

کدخبر: 17421


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise