وقتی تصویر باربی، مانع گفتوگوی زنانه میشود
مرسدس گنزالس، زن مسلمان آمریکایی مقیم مشهد، با نقد تصویر کلیشهای از زن آمریکایی، تأکید کرد برای گفتوگوهای فرهنگی و دینی مؤثر، باید از نگاه باربیوار به زنان غربی عبور کنیم. این یادداشت، مروری زنانه و تأملبرانگیز به این روایت است.

بانوان پلاس. امید بانوان؛ ما زنها گاهی با کلیشههایی درباره خودمان زندگی میکنیم؛ و گاهی با کلیشههایی درباره زن دیگری، او را نادیده میگیریم.
زن آمریکایی، آنگونه که رسانههای ما ساختهاند، یک تصویر واحد دارد: چهرهای چشمآبی، موی طلایی، اندامی ایدهآل و لبخندی مصنوعی از پشت قاب اینستاگرام یا فیلمهای هالیوودی.
اما مرسدس گنزالس، زن مسلمان آمریکایی که امروز در مشهد زندگی میکند، تصویر دیگری به ما نشان میدهد؛ تصویری واقعیتر، انسانیتر، و البته پیچیدهتر.
او میگوید: زن آمریکایی، یک شخصیت واحد نیست؛ مجموعهایست از نژادها، زبانها، دغدغهها، سنین و شبکههای متفاوت از مصرف رسانه.
وقتی ما به زن آمریکایی فقط بهعنوان «باربی» نگاه میکنیم، همانقدر نادیدهاش گرفتهایم که غرب در دههها پیش زن شرقی را «ضربالمثلی با روبند» میدید.
برای برقراری ارتباط فرهنگی، گفتوگوهای
زنانه، پروژههای فکری یا حتی تبلیغی، باید اول ببینیم که مخاطب کیست؟
مخاطب ما در آمریکا میتواند مادری لاتینتبار باشد که با واتساپ با دخترش در تماس است؛ یا دختری نسل Z در تیکتاک، یا زن سیاهپوستی که از اینستاگرام برای کنشگری نژادی استفاده میکند.
هیچ زن آمریکایی «تکچهره» نیست. و ما اگر بخواهیم گفتوگو کنیم، نه فقط باید زبان او را بلد باشیم، که دغدغهاش را هم بفهمیم.
مشاهده گفتوگوی کامل در پایگاه خبری تجلیلی نجوای آگاهی
کدخبر: 20190