شنبه، 11 بهمن 1399 - 14:07

پرده برداری از وضعیت خشونت علیه زنان و خانواده در اسپانیا

نتایج آخرین تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از بنگاه‌های جمع‌آوری و تحلیل داده در اسپانیا ابعاد تازه‌ای از عمق خشونت علیه زنان و خانواده در این کشور اروپایی را افشا کرد.

کرج – امید بانوان؛ ایرنا نوشت؛ آمار اعلام شده از سوی مرکز epdata که یکی از بنگاه های جمع آوری و تحلیل داده در اسپانیا و زیر نظر وزارت برابری است نشان می‌دهد که قربانیان خشونت خانگی مردسالارانه در این کشور در یک سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ میلادی ۴۵ نفر بوده است.

این آمار کاهشی نسبی را در تعداد قربانیان زنان در مقایسه با سال های گذشته نشان می دهد، اما نکته قابل توجه این است که در موارد زیادی خشونت ها گزارش و در سامانه های پلیسی و قضایی ثبت نشده اند.


یکی از ابزارهای اصلی مقابله با خشونت خانگی اسنادی است که از سال ۲۰۰۷ برای اعلام این گونه جرایم طراحی شده و تا به امروز از سوی بیش از پنج هزار مامور پلیس در صحنه و یا با گزارش مستقیم و غیر مستقیم از افرادی که مورد خشونت قرار گرفته ، تکمیل شده اند.

«آنتونیو آندرس پوئیو» استاد دانشگاه بارسلونا و یکی از اعضای تیم بازبینی می گوید «مساله این نیست که ابزار مذکور قادر به پیشگیری از وقوع قتل در موارد آزار و خشونت نبود، بلکه این پروتکل اساسا برای ارزیابی موارد قتل طراحی نشده است چون پرونده های قتل را مورد تحلیل قرار نداده است».

وی افزود:‌ «تا امروز، قتل زنان بر اثر خشونت را، نتیجه تشدید خشونت می دانستند، اما واقعیت به ما نشان داده که اینگونه نیست. پرونده های قتل زیادی هستند که در آنها سابقه خشونت خانگی وجود ندارد».

در سال گذشته میلادی ۴۵ زن توسط شوهرها و یا همسران سابقشان کشته شده اند (تعداد کل ۹۶۲ مورد قتل از سال ۲۰۰۳ یعنی از وقتی که شمارش آغاز شده بوده است). و سه کودک هم در اقدام به انتقام گیری پدرانشان از مادران کشته شده اند ( این تعداد از سال ۲۰۰۷ تا امروز ۲۷ مورد بوده است).

برای گزارش خشونت به نهادهای ذیربط، سیستمی در اسپانیا طراحی شده است به نام VioGen که از سال ۲۰۰۷ به راه افتاده است. قربانیان خشونت جنسیتی می توانند در این سیستم آنلاین یا به صورت تلفنی وضعیت خودشان را گزارش دهند تا پلیس بر این اساس اقدام کند. از هنگام راه اندازی این سیستم تا امروز بیش از ۵۰۰ هزار گزارش در این سیستم ثبت شده است.

بر اساس اعلام تیم مذکور که در حال نهایی کردن پروتکل جدید هستند، اسناد تازه ای نیز در حال طراحی است تا جایگزین اسناد فعلی در سیستم پلیس شود.

در این اسناد جدید که ماموران پس از مصاحبه با آسیب دیدگان تکمیل خواهند کرد ۶۹ فاکتور مختلف ذکر شده است. به این ترتیب ، ارزیابی دقیقی از میزان خطر برای بررسی کنندگان به دست می آید.

در مرحله اول پلیس بر اساس ۳۲ فاکتور سطح خشونت و ابعاد آن را مشخص می کند. در صورت تشخیص پلیس از سطح خشونت انجام شده، سند دومی طراحی شده که شامل ۳۷ فاکتور است تا به شکل عمیق تری واقعه رخ داده و سطح خشونت و تشریح شود. از آنجایی که این اسناد تنها در صورتی کمک کننده خواهند بود که به درستی و با دقت توسط ماموران پلیس تکمیل شوند، قرار است یک دوره آموزشی کوتاه برای همه ماموران پلیس اسپانیا که در این بخش خدمت می کنند گذاشته شود.

همچنین وزارت کشور در گردهمایی بزرگی برای همه انجمن ها و موسساتی که در زمینه خشونت علیه زنان کار می کنند ترتیب داده است تا این ابزار جدید را برای آنها تشریح کند. خروجی اسناد، علاوه بر کمک برای خدمات به قربانیان خشونت خانگی، اطلاعات مفیدی را نیز برای مراکز پژوهش اجتماعی در اسپانیا فراهم می کنند.

انتهای پیام/

کدخبر: 4210


یا حسین
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise