تصویر غیرواقعی از زنان در آثار سینمایی؛ نوعی خشونت فرهنگی
پایگاه خبری امیدبانوان: رویا افشار- بازیگر سینما معتقد است: اگر پرداختی به معضلات زنان در سینما صورت بگیرد، بسیار اندک و انگشتشمار است و تنها سینماگرانی به این موضوع پرداختهاند که خیلی مستبد نگاه میکنند و باقی پرداختها کاملاً سادهانگارانه و پیش پا افتاده است.
البرز- امیدبانوان؛ برنا نوشت: رویا افشار که سال گذشته با بازی در فیلم سینمایی «مامان» برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر شد معتقد است: بیربط بودن کاراکترهای زن در آثار سینمایی با واقعیت، خود خشونت فرهنگی علیه زنان است.
افشار با بیان این مهم که برخوردی که سینمای ما با زن دارد، همان برخوردی است که در جامعه با آن صورت میگیرد و همانطور که در جامعه با وجود هویتی که دارد قرار نیست هویتی برایش تعریف شود در سینما هم قرار نیست پرداخت درستی به شخصیتهای زن داشته باشیم، تصریح کرد: اگر پرداختی به معضلات زنان در سینما صورت گیرد بسیار اندک و انگشتشمار است و تنها سینماگرانی به این موضوع پرداختهاند که خیلی مستبد نگاه میکنند و باقی پرداختها کاملاً سادهانگارانه و پیش پا افتاده است. منظور من از فیلمسازان با نگاه مستبد به جامعه روشنفکر سینماگر ما برمیگردد که چون جامعه ما در شرایطی خاص قرار دارد افراد در حوزههای مختلف تفکر سعی دارند استبدادی عمل کنند تا در هر جریان فکری حل نشوند و یا جریانهای مختلف آنها را به نفع خود مصادره نکنند.
افشار افزود: در دوران جنگ تحمیلی وقتی قرار بود از بزرگی یک شهید در اثری سینمایی بگوییم به سراغ مادر یا همسرش میرفتیم و اجر و قربی که این مادر و همسر داشتند به شهید وجههای نورانیتر میداد اما تمام پرداختهای ما به شخصیت زنان در همین محدوده باقی ماند و این در حالی است که ما علاوه بر مادران و همسران شهدا در حوزههای مختلف زنان کارگر، متخصص، پزشک و... بسیاری داریم که متأسفانه سینمای ما توجهی به آنها ندارد چرا که سینما امروز به یک هنر سفارشی تبدیل شده است.
این بازیگر سینما معتقد است: نه تنها سینما که هر هنر دیگری میتواند به معضلات جامعه بپردازند و نقشی سازنده داشته باشد و سینما هم با نگاهی درست به مردم و جامعه میتواند در حل مشکلات و معضلات سازنده عمل کند. خشونت علیه زنان تنها برخورد فیزیکی محسوب نمیشود، قرار نیست حتماً زنی را در آتش بسوزانند یا با چاقو تهدیدش کنند که بگوییم خشونتی علیه زنان رخ داده، خشونت میتواند برخوردهای غیرانسانی باشد. زن را اگر به عنوان انسان نگاه نکنیم محدودیتهایی برای او قائل میشویم و اگر همین نگاه را به مرد هم داشته باشیم برای او محدودیتهایی قائل خواهیم شد که در رفتار، گفتار، شغل و هویت اجتماعیاش تأثیرگذار است و این محدودیتها منجر به برخوردهای این دو با هم میشود که تا امروز در جامعه ما منجر به کنار گذاشتن زن یا نپرداختن به مسائل آن شده است.
افشار در انتها خاطرنشان کرد: در سینمای ما شاید چند اثر معدود را بتوان نام برد که آثاری به یاد ماندنی و تأثیرگذار در حوزه خشونت علیه زنان هستند. فیلم «عروس آتش» یکی از این آثار است. فیلمی که خسرو سینایی نگاهی فوقالعاده به مسئله مطرح شده در فیلم دارد و مشخص است که او جامعه را با نگاهی تحلیلی بررسی کرده و به کشف معضلاتش رسیده و حال با نگاهی هنری اثری درخشان و در خور ساخته است. متأسفانه ما امروز در آثار سینماییمان موضوعات را سخیف میکنیم و هنگامی که به سراغشان میرویم هم نگاهی سازنده نداریم. وقتی زن را در اکثر آثار سینمایی با اجبار هویت بخشیدن به خانواده یا ارتباط سکانسها وارد قصه میکنیم و هیچ باری از درام را به دوشش نمیاندازیم خود یک خشونت فرهنگی علیه زنان میتواند به حساب بیاید و به نظر من در هنر سفارشی این خشونت را میتوان به وضوح دید. پرداختن به شخصیت زنان در آثار سینمایی به طوری که هیچ ربطی به جامعه ندارند را هم میتواند مصداق خشونت علیه زنان دانست.
کدخبر: 5294