استقبال بینظیر از فیلم محمد (ص) در البرز
سینما هجرت طی 2 هفته میزبان 20 هزار مشتاق بود.

کرج - امید بانوان؛ عبدالحمید قرهداغی رئیس حوزه هنری استان البرز در آستانه 21 شهریور «روز سینما» و نزدیکی ماه مهر در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و ضمن ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه حوزه با 3محور مهم اکران فیلم فاخر «محمد ص»، جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در مهرماه و نحوه عرضه نوشتافزارهای اصیل ایرانی ـ اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
ابتدای این نشست مدیر روابط عمومی حوزه هنری استان البرز، شفیع شعلهکار، ضمن قدردانی از حضور خبرنگارانی که دغدغه فرهنگ و هنر البرز را دارند، به بیان محورهای مهم این نشست خبری پرداخت. وی مهمترین مولفه برگزاری این نشست را اکران بزرگترین پروژه سینمایی ایران، فیلم «محمد ص» عنوان کرد و اظهار داشت: چندین پروژه مهم کشوری از جمله اکران فیلم فاخر حضرت محمد «ص» که در زمان نمایش آن تمام قلبها را به خود معطوف میکند و روند انس با نام حضرت رسول «ص» را تسریع میکند، سبب شد نشستی با اصحاب رسانه داشته باشیم تا علاوه بر جزئیات روند اکران فیلم در البرز از بعضی حواشی جذاب تهیه فیلم نیز باخبر شویم. وی دومین محور نشست را ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته در 6 ماهه اول سال و تبیین طرحها و اقدامات آتی حوزه هنری در 6 ماهه دوم عنوان کرد.
مدیر روابط عمومی حوزه هنری البرز همچنین حضور «حسین بهزادیفر» یکی از هنرمندان و نخبگان فرهنگی استان را که سکان معاونت فرهنگی و هنری حوزه هنری البرز را به دست گرفته است، گرامی داشت و رسما حضور ایشان را در کالبد فرهنگی این مجموعه رسانهای کرد.
شفیع شعلهکار محل برگزاری این نشست، «کافه کتاب سما» را محلی دانست برای برگزاری گفتگوهای فرهنگی و هنری و گعدههای هنرپرور و جریانساز عرصه هنر. شعلهکار با یادآوری بازگشایی مدارس و اشاره نوستالژیک به فرا رسیدن «باز بوی ماه مهر و مدرسه» به عرضه نوشتافزارهای ایرانی اسلامی در این مرکز اشاره کرد و گفت: طراحی هوشمندانه همراه با تیزبینی و ریزبینی نخبگان فرهنگی فرصت انتخاب فرهنگی مناسبتری را در زمینه انواع نوشتافزارها در اختیار فرزندان این مرز و بوم قرار داده که امید است با حمایت و ترویج آن از سوی اصحاب رسانه، مورد اقبال عموم قرار گیرد. وی همچنین از کلیه هنرمندان استان البرز خواست تا با مراجعه به سایت artalborziha.ir و عضویت در این سایت به جرگه هنرمندان حوزه هنری البرز بپیوندند و علاوه بر آگاهی از آخرین اخبار هنری از سایر مزایای این سایت نیز بهرهمند شوند.
عبدالحمید قرهداغی سخنان خود را با اشاره کوتاهی به تاریخچه و علت تولید لوازمالتحریر و نوشتافزارهای ایرانی آغاز کرد و اظهار داشت: قریب به سه سال است که توجه ویژه به فرهنگ اصیل اسلامی و نوشت افزار ایرانی مورد توجه دغدغهمندان فرهنگی قرار گرفته است. چرا که یکی از راههای نفوذ فرهنگ بیگانه شخصیتپردازی و شخصیت سازی کارتونهایی بود که تنها یک تصویر نبودند بلکه یک فرهنگ را با خود همراه داشتند و با جاذبههای فراوانی که برای کودکان داشت و بر روی نوشت افزارها شکل میگرفت، گاها سبب همذات پنداریهایی میشد که در طولانی مدت عواقب بدی در قشر کودک و نوجوان ما ایجاد میکرد.
وی با بیان این که شخصیتهای «شکرستان» از ده سال پیش در حوزه هنری طراحی و خلق شد، اظهار داشت: ایجاد علاقه در مخاطب نسبت به یک شخصیت کارتونی یک شبه رخ نخواهد داد و باید تناسبسازیها، انیمیشنسازی و کارهای فرهنگی زیادی روی آن صورت گیرد تا در دل کودکان جا باز کرده و بازار خود را بدست آورد. لذا بعدها کمیک استریپ شکرستان و انیمیشن آن تهیه شد و در دو سال گذشته نیز به عنوان یک برند موفق در عرصه نوشتافزار جایگاه خود را یافت.
وی ضمن تأکید بر حمایت جدی اصحاب رسانه و مسئولین فرهنگی در ترویج فرهنگ استفاده از نوشتافزاهای اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه هنری فکر و نرمافزار را در اختیار تولیدکنندگان متعهد و دغدغهمندی که سالهاست در این زمینه کار حرفهای انجام دادهاند، قرار داده است و در انجام رسالت فرهنگی خود در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده ولی ترویج و فرهنگسازی این کار به یک عزم ملی و حمایت ویژه فرهنگی نیاز دارد.
وی شناسایی تولیدکنندگان نوشتافزار ایرانی، تأمین انواع نوشتافزارهای ایرانی اسلامی برای کل استان البرز و ارائه آنها با تخفیف ویژه در نمایشگاههای دائمی یا فصلی که در ماههای شهریور و مهر برگزار میشود را از اهم فعالیتهای صورت گرفته در این راستا اعلام کرد. وی معلیمن و مربیان مدارس را بهترین مروج و رسانه برای فرهنگسازی و ترویج استفاده از این نوع لوازم عنوان کرد.
قرهداغی اکران فیلم «محمد ص» را محور دوم سخنانش قرار داد و با ابراز علاقه قلبی خود به آستان پرکرامت نبی اکرم (ص) اظهار داشت: با تماشای این فیلم در جشنواره سال گذشته، به عنوان خادم اهل بیت «ع» تصمیم گرفته بودم هر کاری از دستم برمیآید انجام دهم تا این فیلم با کیفیت عالی و در بهترین شرایط در البرز نیز به نمایش درآید. لذا اقدامات مهمی در این راستا صورت گرفت از جمله سیستم پخش و صوت سینما هجرت تغییر یافت، بهسازی و معطرسازی فضا، چاپ و نصب بنرها و تبلیغات در سطح شهر از جمله اقداماتی بود که در جهت ایجاد محیطی آرام و دلپذیر برای لذت بردن بیشتر مخاطبان صورت گرفت. وی تنها نقطه ضعف سینما هجرت، قدیمیترین سینمای استان البرز را در صندلیهای آن دانست که امکان تغییر آنها از سوی شهرداری میسر نشد ولی از تمام جهات دیگر آماده میزبانی از مردم هنردوست استان است.
وی با تأکید بر قیمت بلیط این سینما گفت: از آنجایی که مدت زمان نمایش این فیلم سانسهای اکران فیلم در سینماها را کمی دستخوش تغییر کرده است، طبق اصول و استاندارد تدوین شده مقرر شد در تمام سینماها هزار تومان به بهای بلیط افزوده شود که با احتساب آن، بلیط این فیلم در سینما هجرت 6000 تومان است. وی با انتقاد بر کار ضد تبلیغی که از سوی بعضی افراد صورت میگیرد و بهای بلیط این فیلم را 12 هزار تومان عنوان کردهاند، اظهار داشت: از آنجایی که این فیلم طبق استاندارد بزرگترین کمپانیهای جهان و با سیستم 4k ساخته و تدوین شده است و فقط در تهران 5 سینما مجهز به این سیستم هستند، تنها در همین 5 سینما بهای بلیط 12 هزار تومان است و مابقی سینماها بین 6 تا 10 هزار تومان است که میانگین آن در مجموع 5 هزار تومان میباشد.
قرهداغی در مورد انتقادهای مختلفی که نسبت به این فیلم صورت گرفته است، اظهار داشت: قطعا هیچ فیلم یا اثری نیست که بدون ایراد باشد ولی بعضی انتقادات مغرضانه صورت گرفته به ویژه از سوی بعضی کشورها به دلیل نگاه شیعی این فیلم است ولی قطعا هر اعتراضی به نفع فیلم تمام میشود.
وی فیلم محمد«ص» مجید مجیدی را پیام رحمانیت دین اسلام دانست که بسیار مورد اقبال عمومی قرار گرفته است به نحوی که ظرف 14 روز 20 هزار نفر این فیلم را در سینما هجرت تماشا کردهاند که این تعداد نصف جمعیتی است که سال گذشته کلا به سینما رفتهاند!
وی استقبال مردم استان البرز از این فیلم را بسیار خوب ارزیابی کرد، به نحوی که در دو فرهنگسرای محمدشهر و ساوجبلاغ نیز دو سالن برای نمایش این فیلم در نظر گرفته شده است. وی افزود: با توجه به این اقبال و استقبال مردم و فروش بیش از 4 میلیاردی آن در سطح کشور آن هم ظرف 14 روز فکر نمیکنم تا دو سه ماه آینده این فیلم از پردههای سینمای کشور پایین بیاید. وی استقبال بین المللی از این فیلم را نیز ستود و افزود: این فیلم جایگاه خود را در عرصه بین الملل نیز یافته است و به نظر من مقایسه آن با فیلم رسالت (The message) یا همان «محمد رسول الله» به کارگردانی «مصطفی عقاد» اشتباه است چرا که نه تنها از نظر محتوا و پرداخت به بخشی از زندگی پیامبر «ص» که از نظر زمان ساخت و تکنولوژی به کار رفته در هر یک از آنها نیز مقایسه این دو اشتباه است و هر یک را باید در ظرف خود سنجید و ارزیابی کرد.
وی نگاه شاعرانه مجیدی در این فیلم را ستود و گفت: مجیدی در انتقال پیام اسلام و عطوفت حضرت رسول «ص» لطافت و ظرافت خاصی به خرج داده است که هر فردی را تحت تأثیر قرار میدهد و شاید ساخت چنین فیلمی با این نگاه و این نگرش بتواند در کاهش خشم و خشونت جهان نقش به سزایی داشته باشد.
رئیس حوزه هنری البرز همچنین از اکران فیلم «مزار شریف» یکی از تولیدات مهم حوزه هنری خبر داد که لوکیشن آن در کمالشهر کرج بوده و یکی از خبرنگاران شریفی که در این فیلم به شهادت اسفبار وی در مزار شریف افغانستان اشاره شده، «محمود صارمی» نیز از اهالی البرز است. وی «مزار شریف» را فیلمی متوسط رو به بالا عنوان کرد و آن را پیام دوستی به ملت افغانستان دانست که شاید اگر حوزه هنری به ساخت آن اقدام نمیکرد، به این زودیها کسی به فکر ساخت آن نمیافتاد.
در پایان، قره داغی به بزرگترین اتفاق هنری امسال، «جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری» اشاره کرد که در مهر ماه امسال در اصفهان برگزار خواهد شد و بیش از 500 اثر هنری در رشتههای مختلف ادبیات، فرهنگ و مطالعات پایداری، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی و ... با هم به رقابت خواهند پرداخت. وی البرز را از نظر تعداد آثار ارسالی جزو استانهای برتر دانست و ابراز امیدواری کرد هنرمندان البرزی در این رقابت به موفقیتهای خوبی نائل شوند.
شایان ذکر است در این نشست خبری مسئولان دفتر آفرینشهای ادبی، واحد نمایش و هنرهای تجسمی حوزه هنری البرز به ترتیب: خسرو عباسی، ایمان اردیزاده و محمد مهرابی نیز حضور داشتند تا به سوالات تخصصی خبرنگاران پاسخ دهند.
در حاشیه این مراسم از آقای قره داغی در مورد علت مظلوم ماندن حوزه هنری پرسیدیم و سؤال خود را با این مقدمه مطرح کردیم که در عرصه دنیای مجازی و بین هنرمندان و اصحاب رسانهای که با دنیای مجازی سر و کار دارند، حوزه هنری شناخته شده و بسیار محبوب است ولی متاسفانه پا را که از دنیای مجازی بیرون بگذاریم و به دنیای واقعی سری بزنیم؛ متوجه مظلومیت و غربتی میشویم که گویی در هیچ یک از لایههای اجتماع کسی از فعالیتهای حوزه هنری اطلاعی ندارد. شاهد این ادعا نیز در «جشنواره فیلم فجر» و برگزاری «کلاسهای تابستانی» حوزه هنری مشهود است. نظر شمادر این مورد چیست؟
پاسخ آقای قرهداغی بسیار جالب توجه بود. وی ضمن تایید این مطلب گفت: بیتعارف شاید بخشی از آن به قصور ما برگردد و بخشی از آن به مظلومیت کلی عرصه فرهنگ و هنر برمیگردد و بخش دیگر آن به نحوه تبلیغات برمیگردد. ما مثلا با صدا و سیمای استان ارتباط خوبی داریم ولی صدا و سیمای استان هنوز جا نیفتاده است و باقی شیوههای تبلیغاتی نیز بسیار پرهزینه است. ما برای برگزاری هر برنامهای با بضاعتی که در اختیار داریم طوری برنامهریزی میکنیم که بتوانیم با کمترین هزینه برنامههای با کیفیت و پرمحتوایی را تقدیم کنیم. اگر بخواهیم برنامهها را ولو با چند بنر ساده در شهر اطلاعرسانی کنیم هزینه زیادی باید بپردازیم. ناگزیر ما از طریق فعالیت در فضای مجازی یا ارسال پیامک توانستهایم به جذب مخاطبین بپردازیم که تازه همین جذب مخاطب هم با زحمت بسیاری صورت گرفته است. الان را اگر با 5 سال پیش مقایسه کنیم تازه متوجه حجم مشکلاتی میشویم که در این مدت با آن روبرو بودهایم. ولی معتقدیم اینک نیاز به یک جهش اساسی داریم. به ویژه که در 6 ماهه دوم رونق بیشتری در کار ما وجود دارد.
سوال دومی که از رئیس حوزه هنری البرز پرسیدیم به کافه کتاب سما برمیگشت. کافهای که قرار بود پاتوق فرهنگی شود و ما انتظار داشتیم عصرهای فرهنگی دلپذیری را در این مکان شاهد باشیم که هنرمندان به صورت هفتگی یا ماهانه گرد هم جمع شوند یا حتی به صورت خودجوش هنرمندان از این مکان استفاده فرهنگی کنند که خوشبختانه نگاه آقای قرهداغی به این موضوع بسیار وسیع بود و اظهار داشت: من دقیقا با شما همعقیده هستم. در عرصه سیاستگذاری این مکان، ما با همین نگاه اینجا را ایجاد کردیم. در بعضی از هدفگذاریها موفق بودیم و در بعضی نیز موفق نبودیم. دلیل این قضیه را هنوز متوجه نشدهام. من باید این انگیزه را در مسئولین واحدهایم ایجاد کنم که بخشی از فعالیت خود را به این مرکز منتقل کنند که این کار نیز انجام شد. جلسات متعدد نویسندگی، عصر شعر و دیدار با هنرمندان صورت گرفته است. ولی ما اینجا دستی آب در این آسیاب ریختیم و هنوز به آن زایش نرسیده که اگر آسیبشناسی دقیقی در این مورد صورت گیرد و به اصلاح آن پرداخته شود کمک بسیاری به ما خواهد شد. مثلا ما 5 «دیدار ماه» را در این جا برگزار کردیم ولی آنچنان که در حد انتظار ماست استقبال نشد. اگر هنرمندان هم بخواهند از این مکان استفاده کنند، کافیست با معاونت فرهنگی مجموعه آقای بهزادیفر و مدیر روابط عمومی آقای شعلهکار هماهنگی لازم را انجام دهند تا منجر به برگزاری جلسات ادبی و فرهنگی شود.
انتهای پیام/
کدخبر: 96
خبرنگار: تیلدا حسینی