سه‌شنبه، 13 دی 1401 - 13:24

واردات برنج خارجی ممنوع شد

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور گفت: هند در حوزه تجارت به برخی تعهدات خود در قبال ایجاد تراز تجاری با ایران همکاری لازم را نداشته و واردات برنج از این کشور ممنوع شد.

اقتصادی- امیدبانوان؛ مهر نوشت: مسیح کشاورز- دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور درباره چرایی ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور گفت: جلسه‌ای حدود یک ماه قبل در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شد. در این جلسه که برخی واردکنندگان برنج کشور هم حاضر بودند درخواست شد برای برقراری تراز تجاری با برخی کشورهای صادرکننده برنج به کشور از جمله هند محدودیت‌هایی اعمال شود.

وی افزود: هند در حوزه تجارت به برخی تعهدات خود در قبال ایجاد تراز تجاری با ایران همکاری لازم را نداشته و در نتیجه واردات برنج از این کشور ممنوع شد.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان برنج کشور با بیان اینکه ۶۰ درصد کسری بازار برنج کشور از هند تأمین می‌شد، ادامه داد: عدم پایبندی هند به تعهدات تجاری خود می‌تواند این فرصت را در اختیار پاکستان قرار دهد؛ اما در حال حاضر این ممنوعیت برای تمام برنج‌های خارجی اعمال شده است.

کشاورز درباره چرایی این امر اظهار کرد: تناقض بین آمار وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان برنج سبب شده تا واردات برنج خارجی به طور کامل ممنوع شود. بر اساس آمار اعلامی وزارتخانه امسال بیش از ۱.۴ تن برنج وارد کشور شده در حالی که این آمار در اسناد بخش خصوصی یک میلیون تن آمده است.

وی یادآور شد: سالانه کشور به ۱.۵ تن برنج نیاز دارد که در حال حاضر فقط یک میلیون تن آن وارد شده است. بنابراین ضرورت دارد برای تنظیم بازار ۳۰۰ هزار تن دیگر تا پایان سال وارد و تأمین شود.

این کارشناس بخش کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی افزایش بازار تقاضا شب عید اگر ثبت سفارش‌ها به طور محدود آزاد نشود در ادامه احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی وجود دارد.

 

 

 

کدخبر: 12073


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise