چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402 - 10:04

مشاور فرهنگی استانداری البرز در آئین رونمایی از جلد ششم البرزنامه:

«البرزنامه» البرزنشینان را به گذشته پیوند داد

مشاور فرهنگی، اجتماعی استاندار البرز در مراسم رونمایی از ششمین جلد کتاب «البرزنامه» اثر فاخر دکتر «مهراب رجبی» گفت: البرزنامه هویت قومی، محلی و ملی البرز را به زیبایی ترسیم کرده و البرزنشینان را بار دیگر به گذشته هویتی خویش پیوند داده است.

البرز. امیدبانوان؛ عصر چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت آیین تجلیل از اساتید و محترعین دانشگاه جامع علمی کاربردی البرز و رونمایی از ششمین جلد کتاب «البرزنامه» اثر فاخر دکتر «مهراب رجبی» در باشگاه فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد.

 «اردشیر آل عوض» مشاور فرهنگی، اجتماعی استاندار البرز در این آئین با این پیش‌درآمد که  زمینه‌های فرهنگی یک اقلیم و سرزمین همانند تار و پود یک قالی است که اگر این تار و پود قوی باشد، در گستره زمان می‌تواند پذیرای جانمایی‌های مناسب برای بیان ریشه تاریخی آن اقلیم باشد، گفت: استاد رجبی در البرزنامه، تلاش کرد این تار و پود فراموش شده که امروز ما به دنبال آن هستیم- هویت قومی، محلی و ملی- را به گونه‌ای زیبا و منسجم ترسیم کند.

 وی افزود: استاد مهراب رجبی در البرزنامه اثبات کرد که عدم توجه به این تار و پود سبب شده گل‌های زیبای قالی البرز اعم از باغستان، بیدستان، توتستان و کوهستان کم‌کم به فراموشی سپرده شود اما در البرزنامه آنچنان تار و پود فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی البرز به تصویر کشیده شده است که با مطالعه آن گویی یک قالی بسیار کهن از البرز پیش چشم خواننده ترسیم می‌شود.

 آل عوض در ادامه اظهار داشت: متاسفانه سال‌های سال به دلیل بی‌‌توجهی به پیشینه تاریخی پیوند ما با گذشته قطع شده و امروز آنچنان شاهد گسست فرهنگی هستیم که حتی بسیاری از اسامی زیبای روستاهای البرز به فراموشی سپرده شده است.

 وی با بیان اینکه اگر «اهلیت» را پیوند با زادگاه و حوزه جغرافیایی و اقلیم بدانیم، آثار ارزشمند استاد «مهراب رجبی» می‌تواند به معنای واقعی البرزنشینان را مجددا با البرز پیوندی نو دهد، پیشنهاد کرد در راستای آشنایی بیشتر با خرده فرهنگ‌های این اقلیم سایر اثرهای استاد نیز مطالعه شود.

 مشاور فرهنگی، اجتماعی  استاندار در پایان از مردم خونگرم البرز خواست قدر و منزلت اساتیدی چون دکتر رجبی را که با دستان خالی و همت عالی تار و پود فرهنگ این اقلیم را جمع و قالی زیبا و ارزشمندی از البرز را پیشکش نگاه ایرانیان کرده‌‌اند، بیشتر ارج نهند.

 

کدخبر: 13598

خبرنگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise