شنبه، 07 مرداد 1402 - 11:31

راه‌هایی برای افزایش عمر لباس

شما سالیانه پول زیادی را صرف خرید پوشاک و لباس می‌کنید. ولی آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که مقدار زیادی از این پول را می‌توان با مراقبت مناسب از لباس پس‌انداز کرد تا دوام بیشتری داشته باشد.

مد آرت امیدبانوان؛ اپونتیا  نوشت؛  رعایت اصول نگهداری از لباس در نهایت به اقتصاد خانواده و جامعه کمک می‌کند. نگهداری لباس به شیوه نادرست می‌تواند منجر به اتلاف هزینه و کاهش طول عمر لباس‌های موردعلاقه شما شود.

در این مقاله بهترین روش‌ها برای مراقبت از انواع مختلف پارچه و نکات مهم در نگهداری لباس را در اختیار شما قرار می‌دهد. با ما همراه شوید.

 1. لباس‌های خود را زیاد نشویید

 ماشین لباسشویی و خشک‌کن می‌توانند لباس‌ها را زودتر از موعد فرسوده کنند. لباس‌هایی که چسبیده به پوست شما هستند؛ مانند جوراب، لباس زیر، تیشرت و ساق‌شلواری باید بعد از هر بار پوشیدن شسته شوند. سایر اقلام اگر کثیف نباشند نیازی به شستشوی مرتب ندارند.

 شلوار و شلوار جین را بعد از سه یا چهار بار پوشیدن بشویید. ژاکت‌ها را می‌توان دو بار قبل از شستن با زیرپیراهن پوشید. کت‌ها را می‌توان حدود چهار بار و لباس‌خواب را حداقل دو بار پوشید بدون اینکه شسته شوند.

 اگر لباس شما واقعاً کثیف نیست و تنها به تازه شدن نیاز دارد، به‌جای اینکه آن را در ماشین لباسشویی بیندازید، می‌توانید لباس خود را در حمام پر از بخار یا در هوای آزاد آویزان کنید تا تنفس طبیعی، تازگی را به لباس شما بازگرداند.

 2. بیشتر لباس‌های خود را با آب سرد بشویید

 شستن در دمای پایین آسیب کمتری به لباس شما وارد می‌کند. وقتی بالاخره زمان شستشوی لباس فرا رسید، آن را در دمای پایین بشویید. جهت طول عمر بیشتر لباس‌ها را با یک شوینده ملایم بشویید تا پارچه تمیز و نرم نگه داشته شود و همچنین کمتر رنگ پس دهند.

  شستن لباس‌ها در دمای پایین در عین افزایش‌دادن طول عمر لباس، از رنگ لباس شما نیز محافظت می‌کند. البته برخی از لباس‌ها که به‌صورت مستقیم و مداوم با پوست در تماس هستند، مانند لباس زیر، ملحفه و حوله، استثنا محسوب می‌شوند. این لباس‌ها برای ضدعفونی‌شدن به درجه حرارت بالاتری نیاز دارند و می‌توانید با آب گرم آنها را بشویید.

 3. تاحدامکان کمتر از خشک‌شویی استفاده کنید

 پرز در واقع الیاف ریز لباس شما است که با هر بار خشک‌شدن از بین می‌رود. اگر آلرژی دارید یا هوای آزاد برای بیرون گذاشتن لباس بد است، سعی کنید بند رخت را در داخل یک زیرزمین یا آشپزخانه ببندید. خشک‌کردن لباس به‌صورت طبیعی خیلی بهتر از استفاده از خشک‌شویی است.

 بهتر است بدانید خشک‌شویی یک فرایند شیمیایی قوی است که تأثیرات مخربی بر محیط‌زیست دارد و می‌تواند روی الیاف لباس و همچنین پوست مصرف‌کنندگان تأثیر منفی بگذارد. درصورتی‌که خشک‌شویی تنها گزینه برای تمیزکردن لباس است، به دنبال پاک‌کننده‌های سازگار با محیط‌زیست بگردید و یا از خشک‌شویی‌هایی استفاده کنید که مطمئن هستید از مواد آلرژی‌زا استفاده نمی‌کنند.

 4. لکه‌ها را دراسرع‌وقت درمان کنید، تا روی لباس شما ماندگار نشوند

 به‌عنوان‌مثال، جوهر را با اسپری‌کردن روی لکه با دستمال‌کاغذی پاک کنید. برای لکه‌های چرب، با صابون ظرف‌شویی و مسواک بشویید. برای لکه‌های خون، لباس را در آب سرد با نمک خیس کنید. اگر پاک کردن لکه ممکن نیست، باید کمی خلاقیت به خرج دهید.

 در صورتی که لک روی لباس شما جا خوش کرد می‌توانید کمی خلاقیت به خرج دهید. لکه‌های روی لباس‌های مشکی را گاهی می‌توان با نشانگر شارپی پوشاند. اگر لکه روی لباس است، ممکن است بتوان از سنجاق یا کمربند برای پوشاندن آن استفاده کرد.

 5. پشت‌ورو کردن لباس‌ها

 یکی از روش‌های ساده‌ای که می‌تواند از الیاف و حالت لباس شما محافظت کند این است که هنگام شستن لباس در ماشین لباسشویی، لباس‌ها را پشت‌ورو کرده و از پر کردن بیش از حد لگن شستشو خودداری کنید، زیرا این امر باعث اصطکاک و مچاله شدن بیشتر لباس‌ها شده و به الیاف پارچه آسیب می‌رساند.

 6. دسته‌بندی لباس‌ها را فراموش نکنید

 برای شستشوی لباس‌ها آن‌ها را دسته‌بندی کنید. همه لباس‌ها مانند هم نیستند، پس برای شستن آن‌ها دسته‌بندی ضرورت دارد.

 7.نگهداری مناسب

 قبل از قراردادن لباس در کمد از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید، زیرا آلودگی‌های سطحی می‌توانند بیدهای لباس را به خود جذب کنند که باعث آسیب‌دیدن الیاف لباس شما می‌شود.

 برای محافظت بیشتر در برابر بیدهای لباس، لباس‌های بافتنی خود را به همراه گلوله‌های اسطوخودوس یا چیزهای معطر دیگر در کمد قرار دهید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در نگهداری لباس این است که کمد لباس خود را بیش از حد پر نکنید، زیرا لباس‌ها به فضای تنفسی نیاز دارند. همچنین، وجود فضای کافی از چین‌وچروک و محوشدن رنگ الیاف در اثر ساییده شده به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

8. اگر لباس‌ها قابل‌تعمیر نیستند، آنها را به چیز دیگری تبدیل کنید

 به‌عنوان‌مثال، اگر شلوار شما از روی زانو سوراخ شده می‌توانید آن را به‌صورت شلوارک درآورید. آنها را کمی بلندتر از آنچه می‌خواهید برش دهید و سپس یک سجاف ساده را با چرخ‌خیاطی یا با دست بدوزید.

 این به‌ویژه برای کودکان خوب عمل می‌کند. یک پیراهن آستین‌بلند با سرآستین‌های فرسوده را با برش و لبه زدن به یک پیراهن آستین‌کوتاه تبدیل کنید.

 بسیاری از افراد به دلیل تغییر سایز یا سلیقه، لباس‌های موردعلاقه خود را کنار می‌گذارند. یک تغییر ساده، مانند درزگرفتن کمر یا کوتاه‌کردن یک لباس تمام‌قد به نیم‌تنه می‌تواند یک لباس جدید به شما هدیه بدهد. همچنین می‌توانید با سپردن لباس‌های خود به خیاط، آن‌ها را به لباس جدیدی تبدیل کنید. این روش‌ها بخصوص برای خانم‌ها که علاقه بیشتری به خرید لباس زنانه دارند، مؤثر است.

 اگر این نکات ساده را امتحان کنید، برای مدت طولانی‌تری به لباس‌های خود را خواهید داشت و پول بیشتری پس‌انداز خواهید کرد.

کدخبر: 14558


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise