سه‌شنبه، 10 مرداد 1402 - 11:00

به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد؛

میزبانی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور از چهارمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان

چهارمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز دوشنبه نهم مردادماه با حضور فعال اصحاب رسانه‌های ملی و استانی البرز در محل مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور برگزار شد.

 البرز. امید بانوان؛ در ابتدای این تور رسانه‌ای نیم‌روزه، دکتر دواتگر معاون پژوهشی مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور ضمن بیان تاریخچه کوتاهی از تشکیل این مؤسسه و شرح وظایف آن به تبیین سه وظیفه مهم حاکمیتی مؤسسه پرداخت و بخش‌های مختلف تحقیقاتی، اداری و اجرایی آن را تشریح کرد.

 در ادامه دکتر «یدالله دالوند» مدیر روابط‌عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تشریح اهداف برگزاری چنین تورهایی مهم‌ترین هدف اصلی را علاوه بر افزایش انگیزه محققان و دانشمندان و آگاهی جامعه از اقدامات مفید صورت‌گرفته، اجرای فرمایش مقام معظم رهبری در بحث جهاد تبیین در راستای امیدافزایی و امیدآفرینی اعلام کرد.

 خبرنگاران در آغاز این تور ضمن بازدید از مزارع تولید بذر و آبیاری با تکنولوژیِ روز، در جریان روند آخرین اقدامات مؤثر در تولید بذر هیبریدی قرار گرفتند. دکتر صادقیان مطهر و دکتر خیامیم ضمن معرفی بذرهای هیبریدی به سؤالات خبرنگاران در مورد محصولات تولید شده پاسخ دادند.

 اصحاب رسانه در ادامه از بخش تحقیقات شیمی، حاصلخیزی و تغذیه گیاه بازدید کرده و ضمن گفت‌وگو با دکتر مشیری رئیس این بخش با اهم فعالیت‌ها و دستاوردهای صورت‌گرفته در پنج سال اخیر آشنا شدند. آنان همچنین از بخش تحقیقات بیولوژی و بیوتکنولوژی خاک بازدید کرده و ضمن آشنایی با دانش فنی تولید انواع کودهای زیستی از آخرین طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مهم در مقیاس منطقه‌ای و ملی پیرامون تولید و بررسی جنبه‌های کاربردی انواع کودهای زیستی در کشور نیز باخبر شدند.

 بازدید از آزمایشگاه‌های مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور و آشنایی با نحوه پایش سلامت محصولات کشاورزی بر پایه فلزات سنگین و نیترات که توسط دکتر شهبازی به‌روشنی تبیین شد، بخش دیگر این تور رسانه‌ای دانش‌بنیان را به خود اختصاص داد.

 معرفی سامانه‌های نیاز آبی، تناسب اراضی، ثبت و کنترل کیفی مواد کودی نیز بخش دیگری از این بازدید بود. گزارشی از نحوه پایش خاک‌های کشاورزی ایران نیز پیش‌درآمدی بود برای آغاز نشست خبری دکتر «هادی اسدی رحمانی» رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور که با حضور قائم‌مقام و معاونین وی برگزار شد.

 این تور رسانه‌ای دانش‌بنیان در راستای تبیین نقش حاکمیتی و فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور، در دانش‌بنیان کردن و افزایش بهره‌وری در حوزه خاک، پایش خاک‌های کشور، روش‌های نوین آبیاری، ثبت کودهای شیمایی و پایش سلامت تولیدات کشاورزی و آب و باهدف تبعیت از فرمایش مقام معظم رهبری در لزوم اجرای جهاد تبیین برگزار شد.

گزارش تصویری این تور را اینجا ببینید.

کدخبر: 14621

عکاس: شکوفه سیاوشی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise