جمعه، 13 مرداد 1402 - 13:31

کارآفرینی در زمین‌های بایر روستایی توسط یک بانو

کارآفرین‌نیوز این بار به سراغ بانویی رفته که از جوانی کارآفرینی را با میل و رغبت به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته و تاکنون ۱۲ هزار فرصت شغلی برای جویندگان کار شهرستان خود شناسایی کرده است. یکی از کارهای قابل توجه این بانوی کارآفرین ایجاد اشتغال در زمینه کاشت گیاهان دارویی در زمین‌های بایر روستایی است.

بانوان پلاس. امیدبانوان؛ کارآفرین‌نیوز به قلم «فاطمه زارعی» نوشت؛  «مژده سرچشمه‌پور» کارآفرینی اجتماعی‌ است که در گفت‌وگویی از تلاش‌های خود برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی شهرستان رفسنجان می‌گوید. او با اینکه در دبیرستان و دانشگاه رشته کامپیوتر خوانده است اما در نهایت به یک کارآفرین اجتماعی تبدیل و هم اکنون به عنوان کارآفرین نمونه ملی شناخته شده است.

سرچشمه پور در این گفت‌وگو از خودش اینطور گفت: در دبیرستان و دانشگاه رشته کامپیوتر را انتخاب کردم و سال دوم دانشگاه به عنوان یکی از نخبگان در کامپیوتر شناخته شدم. سال سوم دانشگاه، کارآموزی را در یکی از شرکت‌های بزرگ گذراندم. در آن شرکت همه برنامه‌های سیستمی را کامپیوتری کردم و نمره کارآموزی را ۲۰ گرفتم. سال چهارم دانشگاه پروژه‌ای را در یکی از شرکت‌های بزرگ برداشتم. در طول ۶ ماه برنامه را نوشتم و تحویل دادم و دوباره پیشنهاد کار داشتم اما نپذیرفتم و سمت آموزش رفتم.

این کارآفرین اجتماعی با اشاره به رد کردن پیشنهادهای مختلف از سازمان‌های متعدد برای اشتغال به کار، ادامه داد: با توجه به اینکه هدفم آموزش بود، در یک موسسه آموزشی مشغول به کار شدم و تدریس کردم. چون می‌خواستم آموزش را با استانداردهای مناسب به متقاضیان یاد بدهم، در نخستین سال همکاری‌ام با این مجتمع، همه حقوق حق‌التدریسی‌ام را صرف تأمین تجهیزات کردم. بعد از آن به عنوان کارشناس آموزش، مسیرم را ادامه دادم و تدوین دوره‌های آموزشی مبتنی بر اشتغال در زمینه‌های مختلف مثل علوم پزشکی، فنی مهندسی، کارآفرینی، کسب و کار و هر رشته‌ای که وارد دانشگاه نشده است، برنامه‌ریزی و دوره‌های کارآفرینی برگزار کردیم.

به گفته این بانوی نمونه کارآفرینی، در برخی دوره‌های علوم پزشکی ۱۰۰ درصد و در دیگر دوره‌ها ۸۰ درصد افراد وارد کار شدند.



راه‌اندازی موسسه مشاوره شغلی

سرچشمه پور در ادامه این گفت‌وگو از راه‌اندازی یک موسسه مشاوره شغلی خبر داد و بیان کرد: سال ۹۵ از آن مجتمع آموزشی استعفا و بعد از آن یک موسسه مشاوره شغلی تأسیس کردم. همان سال به عنوان مشاور طرح اشتغال روستایی فرمانداری رفسنجان انتخاب شدم که بسیاری از روستاها را احیا کردیم و مهاجهرت معکوس انجام دادیم. سال ۹۷ به عنوان کارآفرین نمونه و سال ۹۹ به عنوان کارآفرین نمونه ملی معرفی شدم. همچنین سال ۱۴۰۰ به عنوان قهرمان ملی تولید در زمینه گیاهان دارویی از من تقدیر به عمل آمد.

وی که فعالیت اصلی خود را در زمینه گیاهان دارویی بنا نهاده است، از تلاش‌هایش برای آباد کردن زمین‌های بایر مناطق روستایی و ایجاد شغل برای مردمان روستاهای رفسنجان سخن به میان آورد و افزود: با الگوی موفق کشت توانستیم کاری کنیم افراد در روستایی که زندگی می‌کنند، زمین‌های بایر روستاها را به عنوان یک ثروت ببینند و به این توجه کنند که زمین‌ها می‌تواند وضع اقتصادی آنها را دگرگون کند. در برخی روستاها، تعدادی از افراد زمین خود را رها کرده بودند و تعداد دیگر که آموزش لازم دیده بودند، زمین نداشتند. این ۲ گروه را به هم وصل کردیم تا درآمدشان را تقسیم کنند و تعامل خوبی داشته باشند.



شناسایی ۱۲ هزار فرصت شغلی

سرچشمه پور به ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای رفسنجان اشاره کرد و گفت: در طول ۶ سال، ۱۲ هزار فرصت شغلی ایجاد و بیش از ۱۱ هزار معرفی‌نامه برای افراد مختلف صادر شد. افرادی بعد از مشاوره شغلی دارای مهارت‌هایی بودند که با توجه به نیاز سنجی از شرکت‌ها آنها را برای شروع کار به این شرکت‌ها معرفی می‌کردیم. علاوه بر این، برای کسانی که می‌خواهند در روستای خود اشتغالی داشته باشند به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود و افراد به اشتغالی که در مشاغل خانگی علاقه دارند، هدایت می‌شوند.

به گفته این بانوی کارآفرین، مشاغل خانگی مستلزم گذراندن دوره‌های آموزشی و محصولات آنها نیازمند جایی برای عرضه است. در این زمینه، نمایشگاه‌هایی در طول سال برگزار می‌شود که این افراد تولیدات خود را بفروشند.

 

کدخبر: 14651


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise