شنبه، 02 دی 1402 - 13:39

خودمراقبتی را پیشه سازید

مراقبت از خود بخشی از زندگی روزانه است. باید آن را در اولویت امور خود قرار دهیم چرا که این مهم نقش تاثیرگذاری در سلامت و خوب زیستن ما دارد.

سبک زندگی. امید بانوان؛ همشهری آنلاین نوشت؛ در واقع مراقبت از خود اقداماتی است که نیازهای روانی و اجتماعی هر فرد را برطرف می کند. دکتر «سارا نوروزی» استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی، خودمراقبتی را عاملی برای کاهش استرس ناشی از محیط کار یا دغدغه های روزمره می داند. او می گوید: «خود مراقبتی یعنی هر گونه فعالیتی که به احساس خوب داشتن ختم شود. مثل خواب کافی، رژیم غذایی، ورزش کردن و .... . در واقع با این روش به صورت ارادی زمانی را برای خودمان در نظر گرفته ایم و کارهایی را انجام می دهیم که باعث حفظ و تقویت جوانی و انرژی مان می شود. داشتن یک برنامه جامع خودمراقبتی، در ارتباط با چگونگی رفتار ما با بدن، ذهن و روح و روانمان است.با چنین برنامه ای می توانیم گام های کوچکی برای کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی مان برداریم.

به طور مثال، اگر کسی ارگونومی محیط کار را به خوبی رعایت کند اما از حمایت اجتماعی همکاران و مدیران خود برخوردار نباشد با گذشت زمان، انگیزه شغلی و کاری خود را از دست می دهد و علاوه بر آن استرس شغلی را تجربه می کند. یا بیماری که رژیم غذایی را رعایت می کند اما دوست و هم صحبتی ندارد، به مرور تمایل خود را برای مراقبت و نگهداری از خود از دست می دهد.در کشور انگلستان حدود 20 درصد مراجعه کنندگان به پزشکان و مراکز اورژانس ناخوشی های جزئی دارند و به سادگی توسط خود بیمار درمان می شوند اما ترجیح می دهند برای معاینه نزد پزشک بروند.

برای خودمراقبتی چک لیستی از سوی مراجع علمی و بهداشتی سراسر جهان پیشنهاد شده است:

 اولین قدم این که به اندازه کافی بخوابید و هر روز سر ساعت مقرری از خواب بیدار شوید. یک دوش آب گرم و کمی نرمش شما را سر حال می آورد. اگر 30 دقیقه پیاده روی را هم به برنامه روزانه خود اضافه کنید قطعا حال خوبی را تجربه خواهید کرد. هر از چند گاهی پنجره را باز کنید و از هوای تازه بهره‌مند شوید. البته به جز زمانی که آلودگی هوا هشدار می دهد. سعی کنید خیلی در رختخواب نمانید. این کار باعث سردردهای صبحگاهی، پوکی استخوان و بیماری قلبی می شود.

نکته مهم دیگر، همان طور که به سلامت جسمی خود توجه دارید از سلامت روح و روان خود غافل نشوید. سعی کنید هر روز یک مطلب نو با موضوعی متفاوت مطالعه کنید و یاد بگیرید. امور زندگی تان را طبق برنامه ریزی منظمی پیش ببرید. همه وقت خود را برای کار و گشتن در فضای مجازی سپری نکنید. بد نیست گاهی اوقات ساعتی از شبکه های اجتماعی دور شوید یا به قول معروف در دسترس نباشید. شب ها قبل از خواب به رویاهای خود فکر کنید. آینده تان را زیبا تصور کنید و با همین امید به خواب روید. اگر می خواهید روحیه شادابی داشته باشید نشانه های استرس خود را بشناسید و مدیریت کنید. به طور مثال ترافیک شما را کلافه می کند. پس مسیر خلوتی را برای رفت و آمد انتخاب کنید. یا برای اینکه زودتر به مقصد برسید، زودتر راه بیفتید.

به زمان ها و لحظات شادی و نشاط در زندگی خود توجه کنید. با دوستانتان بخندید و خاطرات خوش را مرور کنید. لباس شاد بپوشید و خود را از شنیدن موسیقی محروم نکنید.

هر از چندگاهی با دوست صمیمی تان حرف بزنید. این کار باعث می شود از تنهایی بیرون بیایید. با هم بیرون بروید و در خیابان ها گشت بزنید. از مغازه ها دیدن کنید. و مهم تر از همه، افراد سمی خود را بشناسید و روابط اجتماعی و فامیلی خود را با آنها به حداقل برسانید.

کدخبر: 16719


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise