دوشنبه، 04 دی 1402 - 09:34

محققان پی بردند؛

دیابت تهدیدی شایع برای کودکانی که از سرطان جان سالم به در می‌برند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکانی که از سرطان جان سالم به در برده‌اند با چالش‌های سلامتی زیادی روبرو هستند و خطر ابتلا به دیابت یکی از آنهاست.

دخترانه. همسرانه. مادرانه؛ امیدبانوان؛ مهر به نقل از هلث دی نیوز نوشت، تیمی از محققان بیمارستان کودکان سنت جودز در ایالت تنسی گزارش می‌دهد که احتمال ابتلای این کودکان به پیش دیابت در مقایسه با کودکان بدون سابقه سرطان، دو برابر بیشتر است.

دکتر «استفانی دیکسون»، سرپرست این مطالعه، می‌گوید: یکی از ویژگی‌های بارز، شیوع بسیار بالای پیش دیابت در چنین سنین پایینی در بازماندگان بود. مشکل این است که با گذشت زمان، افراد بیشتر و بیشتری به دیابت مبتلا می‌شوند. برای مثال، اگر پیش دیابت در سن ۲۰ سالگی شروع شود، به معنای افزایش شدید خطر بیماری قلبی و کلیوی است.

این مطالعه شامل بیش از ۳۵۰۰ بازمانده سرطان از دوران کودکی و ۴۴۸ بزرگسال بدون چنین سابقه‌ای بود. گروه دیکسون دریافتند تا زمانی که آنها به طور متوسط ۳۰ ساله شدند، بیش از ۲۹ درصد از شرکت کنندگانی که از سرطان دوران کودکی جان سالم به در برده بودند، در مقایسه با حدود ۱۸ درصد از افراد گروه کنترل، پیش دیابت داشتند.

ابتلاء به دیابت ۶.۵ درصد از بازماندگان سرطان دوران کودکی و ۴.۷ درصد از افراد کنترل را تحت تأثیر قرار داده بود.

این مطالعه نشان داد تا زمانی که آنها به ۴۰ سالگی رسیدند، تقریباً نیمی (۴۵.۵٪) از بازماندگان سرطان دوران کودکی پیش دیابت داشتند، در حالی که ۱۴٪ دیابت داشتند. خطر بیماری قلبی در میان بازماندگان سرطان نیز بسیار بیشتر بود.

دیکسون گفت:در مجموع بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت به تنهایی با افزایش آماری قابل توجهی مرتبط بود. اما با تفکیک آنها، متوجه افزایش قابل توجهی در خطر حمله قلبی در افراد مبتلا به پیش دیابت و سپس کاردیومیوپاتی [نارسایی قلبی] و سکته مغزی در افراد مبتلا به دیابت شدیم.

گروه دیکسون خاطرنشان کرد با مدیریت صحیح سبک زندگی، می‌توان از پیش دیابت و دیابت پیشگیری کرد.

دیکسون گفت: ما باید به بازماندگان کمک کنیم تا بفهمند که پیش دیابت واقعاً یک علامت هشدار دهنده اولیه است که می‌گوید باید کاری انجام دهید، حال با تغییر سبک زندگی، شروع مصرف دارو یا پیگیری مراقبت‌های اولیه. ما باید مداخلاتی را برای کاهش خطر در این جمعیت از بازماندگان پیش دیابتی و دیابتی در نظر بگیریم تا آنها بتوانند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

کدخبر: 16752


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise