سه‌شنبه، 10 مرداد 1402 - 11:47

در نشست خبری رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور مطرح شد؛

برداشت بیش از 25 درصد از ذخایر آب زیرزمینی کشور در دهه‌های اخیر

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور ضمن اشاره به منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی گفت: کل ذخایر آب زیرزمینی کشور 500 میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که از این مقدار بر اساس برآوردهای جدید حدود 135 میلیارد مترمکعب مصرف شده است. به بیان دیگر بیش از 25 درصد از ذخایر آب زیرزمینی کشور در دهه‌های اخیر برداشت شده است.

البرز. امید بانوان؛ نشست خبری دکتر «هادی اسدی رحمانی» رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور با حضور قائم‌مقام و معاونین وی، مسئولینی از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از اصحاب رسانه ملی و استانی در کرج برگزار شد.

 دکتر «هادی اسدی رحمانی» در ابتدای این نشست ضمن بیان اهمیت آب‌وخاک به‌عنوان منابع اساسی پایه در کشور، امنیت غذایی و پایداری سرزمین ایران را در گرو خاک و آب دانست و گفت: در طول تاریخ تمدن‌های بشری وابستگی کامل به آب‌وخاک داشته‌اند و همین امر بار مسئولیت ما را در حفظ این دو منبع حیاتی، برای نسل‌های آینده دشوارتر می‌کند.

 وی با بیان اینکه از 25 میلیون هکتار زمین با خاکِ قابل‌کشت در ایران تنها 18/5 میلیون هکتار در چرخه کشاورزی قرار دارد، اظهار داشت: سطح کشت سالیانه حدود 14 میلیون هکتار و مابقی به‌صورت آیش است.

 اسدی رحمانی ضمن اشاره به منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی گفت: کل ذخایر آب زیرزمینی کشور 500 میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود که از این مقدار بر اساس برآوردهای جدید حدود 135 میلیارد مترمکعب مصرف شده است. به بیان دیگر بیش از 25 درصد از ذخایر آب زیرزمینی کشور در دهه‌های اخیر برداشت شده است.

 رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در ادامه به بیان مهم‌ترین چالش‌های مهم خاک و آب در کشور پرداخت. وی تغییرات اقلیمی و کاهش بارش‌ها در کشور را که سبب ایجاد دوره‌های خشکسالی شده است، افزایش برداشت از منابع زیرزمینی، کاهش کمیت منابع آبی در کشور، افزایش شوری منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش کیفیت آن را از مهم‌ترین چالش‌های آبی کشور اعلام کرد.

 وی فرسایش خاک، تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک، فقر ماده آلی خاک و از همه مهم‌تر تغییر کاربری اراضی را مهم‌ترین چالش‌های خاک در کشور دانست و گفت: متأسفانه نتایج مطالعات انجام‌گرفته در رابطه با تغییر کاربری اراضی نشانگر این واقعیت تلخ است که در خوش‌بینانه‌ترین تخمین، با گذشت هر یک ساعت 1/2 هکتار (هرسال بیش از 10000 هکتار) از اراضی مرغوب و با کاربری کشاورزی از چرخه تولید خارج می‌شود!

 اسدی رحمانی در ادامه به شرح وظایف مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور پرداخت و گفت: این مؤسسه در طول هفت دهه فعالیت خود وظایف مهمی را به دوش گرفته که برخی از آنها نظیر ثبت و کنترل کیفی مواد کودی، برآورد کود موردنیاز کشور، تعیین قابلیت کشاورزی اراضی و تعیین نیاز آبی محصولات زراعی و باغی در کشور حاکمیتی است.

 وی همچنین به نقش‌آفرینی مؤسسه در عرصه کشاورزی کشور در هفت دهه گذشته از تهیه نقشه‌های خاک کشور (از دهه 1330) تا تهیه لایه‌های مهم مربوط به تدوین الگوی کشت (در سال اخیر) پرداخت.

 او با بیان این مهم که فعالیت‌های مؤسسه تحقیقات خاک و آب در مسیر شناسایی و مدیریت منابع خاک و آب کشور بر پایه دانش‌بنیانی و بهره‌وری استوار است، به اثربخشی اقتصادی مؤسسه پرداخت و اظهار داشت: این مؤسسه نقش فعالی در طرح جهش تولید دیمزارهای کشور، ثبت و کنترل کیفی کودهای مناسب، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و تولید غذا در کشور و تدوین و پیاده‌سازی الگوی کشت داشته است که اجرای برنامه الگوی کشت در افق ۵ساله می‌تواند منجر به افزایش 15 درصدی در کل تولیدات زراعی و باغی و 18 درصد کاهش در مصرف آب کشاورزی (سالی 3 میلیارد مترمکعب) شود.

 اسدی رحمانی در بخش دیگری از سخنانش به نقش مؤثر مؤسسه تحقیقات خاک و آب در زمینه امنیت غذایی و پایش سلامت محصولات کشاورزی اشاره و اظهار کرد: سلامت غذا یکی از مؤلفه‌های اصلی در امنیت غذایی است و بخش کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی تولید غذا خود را موظف به دستیابی به توانمندی لازم در برقراری امنیت غذایی می‌داند. بررسی‌های این مؤسسه نشان می‌دهد غلظت آلاینده‌هایی نظیر فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک در مقایسه با سایر کشورها حتی کشورهای توسعه‌یافته در سطح مطلوب‌تری قرار داشته و آلودگی محصولات کشاورزی به‌هیچ‌وجه در سطح وسیع مطرح نیست.

 پایان‌بخش این نشست نیز پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه و تجلیل از آنها بود. گزارش تصویری این نشست را که در قالب چهارمین تور رسانه‌ای دانش‌بنیان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شده است اینجا ببینید. 

 

کدخبر: 14623

عکاس: شکوفه سیاوشی

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise