دوشنبه، 07 فروردین 1402 - 04:29

چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم

کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم اثر «آلیور جیمز» متخصص روان ‌شناسی بالینی کودکان است که از سال ۱۹۸۸ تاکنون نیز نویسنده، روزنامه ‌نگار، مجری و تهیه ‌کننده برنامه ‌های مستند تلویزیونی بوده است.

کتاب خوب – امید بانوان؛‌ کتاب «چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم» با ترجمه «سما قرابی» از انتشارات هنوز  از سری کتاب ‌های مدرسه زندگی –  The School of Life – است که از جمله بنیان ‌گذاران آن آلن دوباتن – نویسنده و فیلسوف سوئیسی – است.

موسسه مدرسه زندگی هدف خود را «یافتن پاسخ‌‌هایی برای پرسش ‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت ‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟

کتاب با این سوال اساسی شروع می‌شود که: «آیا شما از لحاظ عاطفی سالمید؟» پس از اینکه ذهن خواننده با این سوال درگیر شد، نویسنده به این موضوع می ‌پردازد که سلامت عاطفی چیست؟ و فردی که از لحاظ عاطفی سالم باشد چه ویژگی‌هایی دارد؟ سپس با ارائه یک سری تعریف، دنیایی زیبا و جذاب پیش روی خواننده قرار می‌دهد. دنیایی که اگر سلامت عاطفی داشته باشیم آن را خواهیم دید و یک زندگی زیبا در آن خواهیم داشت.

در ابتدا باید اشاره شود که خواندن این کتاب به شدت به پدر و مادرها توصیه می‌شود. نویسنده در کتاب تاکید می ‌کند که عمده سلامت عاطفی ما در کودکی شکل می‌گیرد و اگر از تربیت درست برخوردار باشیم می‌توانیم سالم رشد کنیم و درنتیجه سلامت عاطفی هم داشته باشیم.

در واقع در کتاب مثال‌ های زیادی بررسی می‌شود و به هنگام ریشه ‌یابی مشکل افراد، مشخص می‌شود که مشکل اصلی افراد در زمان کودکی آن‌ها بوده است. بنابراین لازم است که پدر و مادرها توجه ویژه‌ای به سلامت عاطفی کودکان داشته باشند.

خوشبختی اصطلاحی است که به معنی چیزهای مختلف برای افراد مختلف است. برای برخی ، ممکن است به معنای رضایت از زندگی و برای برخی دیگر به معنای یک لحظه زودگذر شادی باشد. الیور جیمز ما را ترغیب می کند تا به جای اینکه به دنبال خوشبختی باشیم سلامت عاطفی خود را پرورش دهیم.

 او با تشریح پنج عنصر سلامت عاطفی خوب، بصیرت، احساس قوی از خود، روابط سیال و روان ، اصالت و بازیگوش بودن در رویکرد ما به زندگی  او استراتژی هایی را جهت بهینه‌سازی هر ویژگی برای زندگی بهتر ارائه می دهد. او به ما کمک می کند تا تأثیر کوله بار عاطفی مان را بر تعامل روزمره بفهمیم و اینکه چگونه می‌توان بر الگوهای غیرمجاز غلبه کرد و برای - احیای رویکردمان به زندگی خودآگاه تر شد.

الیور جیمز در این کتاب نشان می‌دهد که از طریق خود اندیشی، می توانیم بینش و آگاهی از اینکه چه کسی هستیم و واقعا چه می‌خواهیم و به چه چیزی نیاز داریم را توسعه دهیم.

با توجه ویژه به تأثیر روابط دوران کودکی و روابط گذشته، می‌توانیم با ناامنی ها مقابله کنیم و الگوهای تفکر منفی را تغییر دهیم و در نهایت نحوه عملکرد ما در بزرگسالی بهبود یابد.

 نکته اصلی این رویکرد به دست آوردن یک ذهنیت انعطاف پذیر تر و بازیگوش‌تر است که به ما امکان می‌دهد تا از اشتباهات درس بگیریم و به روشی سالم برگشتیم.

در این راهنمای اندیشه ورزی و نشاط آور، الیور استراتژی‌هایی را برای رفع چالش‌های زندگی روزمره از جمله مشاوره عملی برای تعیین اهداف شغلی ، تقویت روابط و بهبود انسجام خانواده تدوین می کند. او گام‌های اساسی در جهت بینش، انرژی و پاداش نهایی سلامت کامل عاطفی ارائه می دهد.

آموزش‌های آلیور جیمز برای داشتن سلامت عاطفی بیشتر در کتاب شامل این موارد است:

 آگاه شدن از شیوه‌‌ای که فکر، احساس و عمل می‌کنیم با نگاه به گذشته‌‌ای که داشتیم.

داشتن احساسی قدرتمند از خود و اینکه بتوانیم در زمان حال زندگی کنیم.

 یاد گرفتن این موضوع که با دیگران تعامل داشته باشیم نه اینکه آن ‌ها را کنترل کنیم و یا در برابر دیگران رفتار منفعلانه داشته باشیم.

درک ارزش‌های واقعی خود و زندگی کردن با این ارزش ‌ها نه زندگی کردن با ارزش‌ هایی که چشم‌ ‌بسته پذیرفته‌ایم.

 شاد و بشاش بودن و اینکه باید از زندگی لذت ببریم.

کتاب چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم در ۵ فصل اصلی نوشته شده است که نویسنده در آن‌‌ها عناصر کلیدی سلامت عاطفی را معرفی می‌کند:بینش‌ آفرینی، زندگی در زمان حال، روابط سیال و دوسویه، اصالت،  بازیگوشی و سرزندگی.

البته نباید از این نکته غافل شویم که صرف خواندن این کتاب و عمل به آموزه‌‌های آن کافی نیست. این کتاب جرقه‌‌ای در ذهن خواننده است که او را نسبت به موضوع سلامت عاطفی آگاه کند.


قسمتی از کتاب که آلیوز جیمز سلامت عاطفی را معرفی می ‌کند چنین است:

سلامت عاطفی حس کردن رویدادها در لحظه است. سلامت عاطفی تجربه دنیا به شکل دسته‌اول و بی‌واسطه است، نه آن‌که وقتی بعدا درباره‌‌اش فکر کنید بفهمید که چه چیزهایی را تجربه‌ کرده‌اید. وقتی سلامت عاطفی دارید، به قول مفسران ورزشی، «روی فُرم» هستید. احساس می‌کنید واقعی هستید، نه کاذب. خودتان را دوست دارید، نمی‌خواهید کس دیگری باشید و به دیگران هم که شبیه شما نیستند به دیده تحقیر نمی‌نگرید. می‌دانید چه احساس و فکری دارید، حتی گاهی هم می‌دانید که نمی‌دانید.

همچنین در ادامه و در تکمیل این موضوع که سلامت عاطفی چیست، تعریف‌‌هایی از آنچه که سلامت عاطفی نیست بیان می‌شود تا خواننده سلامت عاطفی را با موارد دیگری مانند سلامت روانی اشتباه نگیرد.

سلامت عاطفی را با ایده‌هایی چون «رضایت از زندگی» یا «رفاه و بهرورزی» هم نباید اشتباه گرفت، همچنین شادکامی. شادکامی معمولا حالتی گذراست، مثل لذتی که سیگار کشیدن به شما می‌بخشد، یا خرسندی از شنیدن نتایج موفقیت در یک آزمون. مراقب نویسندگانی که مدعی‌اند شادکامی را می‌توان آموزش داد باشید. این کتاب‌ها فقط جنبه دل ‌خوش‌ کنک دارند. به باور نگارنده، ما پا به این دنیا نگذاشته ‌ایم که خوشحال باشیم، اما می‌شود که سلامت عاطفی داشته باشیم. 

کدخبر: 13170


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise