رواج کتابهای صوتی و بحران نشر در کشور!
درحالی روز جاری خبری با عنوانِ «کتاب دهمین کالای پرفروش یک پلتفرم مجازی»، در شماری از پایگاههای خبری بارگذاری شد که رصد میدانی و گزارشهای موجود در این راستا حکایت از این مهم دارد که در خوشبینانهترین حالت ممکن، حداقلی از افراد ترجیح میدهند در گوشهای از بوستانها یا در حال رانندگی و استراحت، با هدفون به کتابی که دوست دارند، گوش کنند اما کتابی را در دست نگیرند و مطالعه نکنند.
زیر ذرهبین- امیدبانوان؛ به گزارش آمار، در حالی نسخههای کتابهای صوتی این روزها در بسیاری از پلتفرمهای مجازی با استقبال نسبتاً خوبی روبهرو شده است که با توجه به تغییر ذائقه جوانان ایرانی به گوش کردن کتابهای صوتی، آمار فروش در خرید کتاب به صورت فیزیکی در جامعه رو به کاهش است و به استنادِ گزارشهای متعدد در این راستا، قیمت کتاب؛ مؤلفۀ قابل اشاره در این مجرا اشاره شده که در سالهای اخیر رفته رفته هر چه به قیمت کتاب افزوده شده است، مخاطب نیز از آن دورتر شده است. به عبارت دیگر اوضاع اقتصادی این سالها موجب شده تا کتاب به تدریج از سبد خانوار ایرانی حذف شود.
و در این میان با توجه به مقوله اقتصادی در این مبحث، به نوعی کنارهگیری و عدم ترغیب به مطالعه به صورت جدی، در حال خودنمایی است و رصد میدانی و گزارشهای آماری حکایت از این مهم دارد که تمرکز و توجه افراد به افزایش سواد عمومی و میل آموختن به شدت در روند نزولی قرار دارد.
درحالی سید عباس صالحی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزایش میزان مطالعه را از دغدغههای اصلی عنوان کرده و معتقد است «باید کشش تقاضا را بالا برده و در این حوزه تمرکز کنیم» که فرهنگسازی مؤثر در این زمینه درکنارِ متعادلسازی قیمتها میتواند گزینۀ قابل توجهی باشد که به طور شفاف بر این اصل تأکید دارد که اگر قیمت کتاب به نوعی با هزینههای دریافتی اکثریت جامعه همخوانی داشته باشد، میتوان تا درصد بالایی؛ میانگین ساعات مطالعه در کشور را در روند مطلوبتری قرار داد و از کاهش خرید کتاب به طور فیزیکی و ضربه به نشر جامعه جلوگیری کرد.
اگرچه هدف غایی برای بالابردن سطح سوادعمومی در افراد جامعه، افزایش رغبت برای مطالعه چه به صورت مجازی یا فیزیکی در اقشار متعدد است که ایجاد تعادل برای عدم ضربه به وضعیت اقتصادی نشر نیز یکی از ضرورتهایی است که در حوزۀ فرهنگی- اقتصادی نیاز به ورودِ جدی مسئولان و کارشناسان ذیربط در این مجرا دارد و به نظر میرسد بتوان با راهکار اولیۀ تعدیل قیمت به افزایش خرید کتاب فیزیکی کمک کرد و اقتصاد نشر را نیز به حرکت مجدد سوق داد.
کدخبر: 5957