استارت چهار-صفر در بعضی مدارس از مهرماه
درحالی هفتۀ گذشته خبری مبنی بر «ورود کتب زبان آلمانی و فرانسه به مدارس» از زبانِ رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام شد که با درنظرگرفتنِ محیط آموزشیِ مدارس از دیرباز تا کنون و عدم زماندهی و پرداختِ کافی به استعدادهای دانشآموزان و نبود تسلط و مهارت صحیح دانشآموزان برای دروس زبان عربی و انگلیسی، اضافه شدن دو زبان دیگر به کتب مدارس، بدون برنامهای برای ارتقاء و تسلط زبانیِ دانشآموزان، راهی از ابتدا اشتباه در بازه زمانی حاضر، قلمداد میشود.
زیر ذرهبین- امیدبانوان؛ حسن ملکی درحالی از ورود کتب درسی جدیدالتألیف به مدارس در سال تحصیلی پیشرو توضیح میدهد که به گفتۀ وی، «در گروه زبانهای خارجی، کتابهای زبان آلمانی و فرانسه به تازگی تألیف شدهاند که البته در سراسر کشور توزیع نمیشوند و فعلاً تحت اجرای آزمایشی قرار میگیرند».
و این سخنان درحالی بیان میشود که نگاهی به آمار و رصد گذرا به نمرات دانشآموزان در دورههای متعدد تحصیلی، حکایت از این مهم دارد که قریب به اکثریت دانشآموزان در یادگیری دروسی که با زبان مادریشان متفاوت است، کمی بیش از سایر کتب، نیاز به وقت و آموزش دارند و شماری از دانشآموزان درحالی وارد دانشگاه میشوند که در بیان عبارات و جملاتی ساده به زبان عربی و انگلیسی در تکلف هستند و ناتوانیِ درصدِ بالایی از دانشآموزان در تسلط و مهارت این دروس، نشأت گرفته از مؤلفههایی است که در دوران ده دوازده سالۀ آموزشی در مدارس به آن پرداخته نشده است و در زمان کنونی، ایجاد بستری مناسب برای زمان بیشتر و ارائه راهکارهای کلیدی برای تعمیق این دروس درحالی به حاشیه گذاشته شده که با ورود دو کتاب آلمانی و فرانسه به کتب مدارس، حجم بالایی از لغات و عباراتی در یکی دوسال تحصیلی برای دانشآموزان ارائه خواهد شد که اگر برنامهای منسجم جدای از چارتهایی که تا کنون در مدارس برای دو زبان موجود ارائه میشد، درنظر گرفته نشود؛ تنها به یک چیدمان معمولی در دروس مدارس منتهی خواهد شد و با دانشآموزانی مواجه خواهیم بود که با چهارزبان به طور ابتر سر و کار دارند.
اگرچه مهارت و یادگیری برای تسلط در هر چهار زبان در مدارس، میتواند یکی از الگوهای پیشرفت در دوران تحصیل به شمار آید که ضرورتِ رسیدگی به زمان کافی برای دروس درنظرگرفته شده و ایجاد تسلط و مهارت در دانشآموزان -قبل از ملغمهای از یادگیریِ زبانهای نصفه-نیمه در بازه زمانی کنونی- از جمله موارد قابل تدبیر در برهه فعلی است که باید منتظر بود و دید، چارت آموزشی کشور، مسیری با برنامه و هدفمند را طی خواهد کرد یا جامعه با دانشآموزانی چون دهههای گذشته، بیمهارت از دوزبان آموزشیِ اضافه، رو به رو خواهد بود که چهار زبانِ آموزشی با صفر تسلط دانشآموزی مواجه میشود.
کدخبر: 5988