چهارشنبه، 30 شهریور 1401 - 17:58

استاندار البرز:

موسسه رازی در آوردگاه علم و فناوری سرآمد مجموعه‌های تحقیقاتی است  

استاندار البرز در بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی عملکرد این موسسه طی سالیان متمادی را ستود و با بیان اینکه البرز آوردگاه علم و فناوری شده اظهار داشت: فکر نمی‌کنم موسسه یا مجموعه تحقیقاتی در کشور و حتی در خاورمیانه وجود داشته باشد که چنین دستاوردهای مهم علمی برای بشریت به ارمغان آورده باشد.

البرز- امید بانوان؛ عفت السادات حسینی؛ «مجتبی عبداللهی» استاندار البرز، با اشاره به عمر قریب به صد سال موسسه رازی گفت: بسیاری از  پژوهشگران در سطح کشور و جوانان در البرز مشتاق همکاری با موسسه و آموزش در این مجموعه فاخر هستند، لذا پیشنهاد می‌شود در صورتی که خط‌مشی رازی اجازه می‌دهد، شرایط برای ورود آنان به این عرصه علمی فراهم شود.

عبداللهی ضمن اشاره به تمرکز مراکز علم و فناوری در این استان، البرز را پایتخت و آوردگاه مهم علم و فناوری خواند و از دست اندرکاران موسسه رازی خواست زمینه را برای رقابت و همکاری تنگاتنگ موسسه رازی با سایر شرکت‌های دانش بنیان و شتاب‌دهنده‌ها فراهم کنند.

استاندار البرز همچنین با اشاره به برخی مشکلات زیست‌محیطی در کشور، پژوهشگران این مجموعه را تشویق کرد برای رفع این دست مشکلات نیز اقدام کرده و دستاوردهای خود را در این زمینه ارائه نمایند.

نماینده عالی دولت در استان البرز که در جمع رئیس، معاونان، مدیران ارشد و پژوهشگران موسسه رازی سخن می‌گفت، در پایان این نشست ضمن بازدید از بخش‌های مختلف ‌موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با گوش جان سپردن به مشکلات و چالش‌های پیش روی محققان این موسسه قول همکاری در جهت هم‌افزایی برای رفع این مشکلات داد و برای دست اندرکاران این مجموعه آرزوی موفقیت کرد.

واکسن «رازی کوو پارس» نه تنها رهاورد مهم موسسه رازی که دستاورد ارزنده کشور است

دکتر «علی اسحاقی» رئیس موسسه تحقیقات واکسن  و سرم سازی رازی نیز با ابراز خرسندی از موفقیت روزافزون موسسه در تولید انواع واکسن گفت: از ۱۱ برنامه واکسن اجباری 7 برنامه تولید واکسن در موسسه رازی انجام می‌شود؛ به طوری که 83 درصد از واکسن‌های تولیدی کشور در موسسه رازی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد واکسن‌های دام در موسسه رازی تولید می‌شود، بزرگترین چالش این موسسه در این زمینه را تولید واکسن تب برفکی اعلام و اظهار کرد: 32 درصد واکسن‌های طیور کشور نیز در موسسه رازی تولید می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به تولید ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن تولید شده در این مجموعه طی سال گذشته افزود: سالانه حدود ۷ میلیارد دوز واکسن در حوزه طیور وارد کشور می‌شود که با توجه به توانایی‌های  این موسسه امیدوار هستیم تولید واکسن طیور را از ۳۰ درصد به ۶۰ تا ۷۰ درصد ارتقاء دهیم.

دکتر اسحاقی همچنین ضمن اشاره به چشم‌انداز روشن موسسه رازی برنامه‌هایی که در آینده در این موسسه تحقیقاتی عملیاتی خواهد شد را به اختصار تشریح و آینده پیش روی این موسسه را روشن ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۶۰ تا ۷۰ فرآورده در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید و توسعه یافته است، اظهار داشت: حدود 23 واکسن نیز در دست تهیه داریم که نمونه بارز و سرآمد آن  تولید واکسن کووید 19 است.

وی واکسن کوو پارس موسسه رازی را نه تنها دستاورد مهم موسسه رازی که دستاور ارزشمند کشور اعلام و اظهار کرد: اولاً واکسنی که در این موسسه تولید شده، اولین واکسن تزریق استنشاقی در دنیا و در واقع پیشروترین واکسن استنشاقی است. ثانیا عملکرد این واکسن به گونه‌ای است که با بالا بردن سطح ایمنی در قسمت فوقانی بدن شرایطی فراهم می کند که ویروس اصلا قادر نیست وارد بدن شود، لذا در قطع  زنجیره انتقال کووید۱۹ کمک موثری می‌کند.

وی همچنین از انجام مراحل پایانی تولید واکسن ORT در زمینه طیور خبر داد و اظهار داشت: مراحل تولید این واکسن در شعبه شیراز انجام شده و به زودی رونمایی خواهد شد.

سطح انتظارات جامعه علمی به موسسه رازی افزایش یافته است

دکتر «سید رضا بنی هاشمی» مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در این نشست ضمن اشاره به ارتقاء جایگاه موسسه رازی در جهان بعد از تولید «واکسن رازی کوو پارس» گفت: این دستاورد مهم سبب تغییر نگاه جامعه علمی به موسسه رازی و بالا رفتن سطح انتظارات از این مجموعه شده که می‌طلبد مسئولین کشوری و استانی نیز با تغییر نگاه و رویکرد خود، موسسه را در رسیدن به اهداف پیش رو یاری دهند.

دکتر بنی هاشمی در ادامه به مقالات متعددی  اشاره کرد که طی این مدت در زمینه تولید واکسن استنشاقی  کوو پارس در مجلات معتبر علمی جهان منتشر شده و  اظهار داشت: مجلاتی از قیبل لانست، ساینس و نیچر ضمن اشاره به کیفیت و پیشرو بودن این واکسن و تولید آن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نام ایران (کرج)  را در لیستی منتشر کرده‌اند که آمریکا در آن جایگاهی ندارد!

مدیر تحقیق و توسعه R&D موسسه رازی در ادامه با اشاره به اظهار نظر «اریک توپول» به عنوان یکی از اعضای سازمان بهداشت جهانی و سیاستمداری که در زمینه نوآوری‌های پزشکی در آمریکا سرآمد است، یادآور شد: وی در توییتی، بر اهمیت واکسن‌های داخل بینی به عنوان راهکار حذف کرونا تاکید و اشاره کرده که سه شرکت در این زمینه ورود کرده‌اند و در ادامه توییتش تولید این واکسن‌ها را در کشورهای ایران، روسیه و چین نام برده و تاکید کرده که خبر بد این است این کشورها دوست امریکا نیستند!

کدخبر: 10266

خبرنگار: عفت السادات حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise