یکشنبه، 09 بهمن 1401 - 10:08

در مناظره تلویزیونی با موضوع سیاستگذاری حوزه زنان؛

خزعلی: مانعی برای تصدی مشاغل توسط زنان وجود ندارد/ ابتکار: باید نسل جوان را درک کرد

انسیه خزعلی و معصومه ابتکار معاونان زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم و دوازدهم در مناظره تلویزیونی به تبیین سیاستگذاری در حوزه زنان پرداختند.

بانوان پلاس- امیدبانوان؛ ایرنا نوشت: معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده رئیس جمهوری دولت سیزدهم در برنامه زنده «شیوه» که میزان این مناظره بود، با اشاره به اینکه تساوی زن و مرد به معنای عدالت برای آنها نیست گفت: «زن، زندگی و آزادی» شعار انقلاب اسلامی است.

انسیه خزعلی اظهار کرد: مسأله‌ای که در مکتب ما و انقلاب وجود دارد، مناظرات بوده است و باید وقتی حرف منطقی داریم از مناظرات استقبال کنیم. حرف ها را باید شنید و اگر با مبانی ما سازگار نیست در مناظرات پاسخ دهیم.

وی گفت: به عنوان شخص حقیقی آمدم، اگر به عنوان شخص حقوقی آمده بودم بسیار حرف داشتم.

خزعلی بیان کرد: مسئله ای که انقلاب ما با آن پا گرفته و شهید بهشتی و شهید مطهری بر آن تاکید داشتند، مناظراتی بود تا سبک و سیره اهل بیت(س) اجرا شود. وقتی مطلبی را با استدلال مطرح می شود باید از آن استقبال کنیم. باید حرف ها را بشنویم و حرف‌های خوب را بپذیریم و اگر مطلبی خلاف واقع است با آن مقابله کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده دولت سیزدهم با بیان اینکه مساله سیاست گذاری مسائل زنان بسیار مهم است، افزو: ما مبانی خود را بر اسلام و اهل بیت(س) گذاشته ایم و امام خمینی(ره) اولین کسی بود که مبانی را برای ما تبیین کرد تا مشخص شود چه خدماتی باید به زن ارائه شود و چه عملکردی داشته باشند.

خزعلی ادامه داد: امام(ره) نگاه زیبایی بر مبنای عقلانیت در حوزه خانواده داشتند، بعد انقلاب سعی کردند به امام(ره) بگویند از ادارت جمع کنید و امام(ره) قبول نکردند. من و خانم ابتکار کسانی هستیم که امام(ره) فضای فعالیت را برای ما فراهم کردکه خانم دکتر دانشجو بود و در لانه جاسوسی فعال شد من تمرین نظامی کردم و به جبهه رفتم در واقع آموزش نظامی دیدم تا به رزمندگان کمک کنم. برنامه های امام، زن را از نگاه ابزاری دور کرد.

وی تصریح کرد: در نگاه اسلام زوجیت را تکامل می‌دانند و تساوی به معنی غربی درست نیست و تساوی یعنی ویژگی های فردی و شرایط تکلیفی متفاوت است و باید ویژگی‌های نسبی زن را دید. تساوی غربی نه ولی عدالت بله، عدالت عین رسیدن حق مسلم به زن است. همچنین عدالت فراتر از برابری است.

خزعلی توضیح داد: حرف های دهه هشتادی را باید شنید باکسی برای دختران و زنان به آقای جبلی گفتم باز کنند و حرف ها و ایده‌های آنها را بگیریم. زن، زندگی و آزادی شعار انقلاب اسلامی است.رهبری می فرمایند زن هوای تنفس است. زن زندگی می بخشد و تعبیر ایشان آن است که باید از مردسالاری غربی آزاد شود تا هویت او به درستی تبیین شود.

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی بیان کرد: افراط و تفریط به زنان ضربه زده است. زنان سرمایه هستند، ۴۵ درصد متخصصین زن هستند و در مناصب باید حضور داشته باشند و در دولت سیزدهم دردر بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

معاون زنان و خانواده دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: هیچ مانعی برای تصدی مشاغل توسط زنان وجود ندارد. از کارهای خوب دولت این است که به دستور رئیس جمهور در شوراهای عالی دو زن نیز حضور داشته باشند. درباره عدالت جنسیتی موضوع مربوط به ۲۰ دستگاه مرکزی بود که در ماه‌های آخر دولت قبل رصد کاملی انجام نشده بوده و ما اکنون با دستگاه‌های مختلف در حال رایزنی هستیم تا با دقت موضوعات هر دستگاه را بررسی کنیم.

خزعلی با بیان اینکه افراط و تفریط دوقطبی در جامعه ایجاد می شود، گفت: به دروغ به اسم آزادی یک کشور را به آشوب می کشند و خیلی از منافع ملت ها را تهدید می کنند کلمات به ظاهر فریب را باید توجه داشت. از طرفی با افراط و تفریط دو قطبی در جامعه ایجاد می‌شود.

 

به نسل جوان فرصت دهیم

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم نیز در این مناظره تلویزیونی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد همه دولت های بعد از انقلاب اسلامی با هر گرایشی در این مسائل مربوط به حمایت از بانوان اشتراک نظر دارند اما تفاوت هایی در حوزه اجرا داشتند و این بحث ها همچنان زنده و داغ است، اظهار کرد: در ابتدا یاد و خاطره ۱۷ هزار بانوی شهید و جانباز دوران انقلاب اسلامی را گرامی می دارم و مخصوصا در دوران اخیر بعد از حادثه تلخی که برای مهسا امینی پیش آمد و تفاوتی هم نمی کند که مدافعان امنیت و چه جوانانی که جان باختند، مردم را ماتم زده و عزادار کرد و امیدوارم روزی برسد که افراد به خاطر افکار و دیدگاههای خود هزینه ندهند و به زندان نروند و هیج زن خبرنگار، هنرمند و دانشجویی نیز هزینه افکارش را ندهد و این مساله منطبق با اصول اصیل انقلاب اسلامی است که متاسفانه در سالهای اخیر کمی کمرنگ شد.

وی افزود: باید نگاه مادرانه داشته باشیم و بدانیم که همه ما یک پیکر هستیم و همه دختران و جوانان معترض را فرزندان خود بدانیم همانگونه که شهید سلیمانی هم این افراد را فرزندان خود می دانست آن هم در شرایطی که دشمنان موجودیت انقلاب اسلامی را بر نمی تابند و در این مواقع مهمترین عامل برای انسجام ملی این است که به نسل جوان فرصت دهیم و اگر یک عذرخواهی ساده انجام می شد، این ماجراهای اخیر پیش نمی آمد.

ابتکار ادامه داد: اکنون مسئولیت دولتی ندارم و وقتی با مردم گفت وگو می کنم، امشب می توانم خواسته های آنها را در برنامه «شیوه» مطرح کنم. جوانان می گویند ما را در زمره فریب خوردگان بیگانه قرار ندهید و اجازه دهید که سخن بگوییم و ای کاش به جای من یکی از جوانان و زنان معترض را دعوت می کردید زیرا آنها معتقدند که تریبون ندارند و جایی نیست که حرف آنها را بشنوند.

وی تصریح کرد: در دولت قبل هم حتی تریبونی از صدا وسیما نبود برای بازتاب نظر آنها و امروز فرصتی هست که یک گفت وگو در سطح ملی شکل بگیرد که بخشی از آن در برنامه «شیوه» انجام می شود و بخشی دیگر در صدا وسیما باید اجرا شود که لازمه انسجام ملی و همدلی است زیرا همه ما سوار یک کشتی هستیم و وقتی فاصله می افتد تازه متوجه می شویم که چقدر از آرمانهای انقلاب فاصله گرفته ایم، بنابراین لازم است امیدواری دوباره را به جوانان بازگردانیم و کاری که شبکه چهار انجام می دهد، اعطای فرصت به افرادی است که هیچ تریبونی ندارند که جمعیت قابل توجهی از ایرانیان هستند و ممکن است که حرف های آنان با استانداردهای غالب سازگار نباشد اما لازم است که حرف آنها شنیده شود.

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی  درمورد تشخیص شما از مساله زنان در ایران چیست، گفت: شاه از همان ابتدا با امام(ره) در موضوع نگاه به زن مسلمان پیشرو تقابل داشت چه از دوران نوفل لوشاتو که آرمانگرایی زن ایرانی را امام راحل ترسیم کردند.

وی ادامه داد: امروز صحبت کردن بسیار دشوار است و در عمل می بینیم که با ایده آل ها فاصله بسیار داریم هرچند پیشرفت هایی داشته ایم اما در جاهایی نگاه واپسگرایانه که با جبر می خواهد در موضوع حجاب و حضور زنان در عرصه های مختلف وجود دارد و در بسیاری از مراکز تصمیم گیر کشور مانند مجمع تشخیص یا شورای نگهبان از وجود زنان خبری نیست حتی در شوراهای عالی فرهنگی ما هم حضور نان کمرنگ است.

ابتکار افزود: امام(ره) برای ارسال نامه به گورباچف علاوه بر آیت الله حوادی آملی از خانم مرضیه دباغ بعنوان سفیر خود استفاده کردند که نشان از نگاه عادلانه او داشت و در دوران وزارت خارجه آقای ظریف، پنج زن سفیر داشتیم. در برنامه ششم توسعه عدالت جنسیتی سرلوحه سیاستگذاری در همه ابعاد حوزه زنان است و در دوره فعالیت ما شاخص ها جنسیتی آن در مراکز علمی در حوزه هایی چون بهداشت، ورزش، حقوق و حتی بحث خانواده تعریف شد و تلاش شد دختران بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم. مخالفان دولت هایی که با رای بالا و اقبال عمومی مردم سرکار می آیند، کاری می کنند تا مردم را از انتخابی که کرده اند، پشیمان کنند.

وی با استناد به کتابچه مرکز آمار ایران اظهار داشت: بر اساس شاخص ها ۳۱ برنامه استانی براساس ویژگی های هر استان از نظر آمار وضعیت زنان و خانواده نگارش و در شورای برنامه ریزی استانها در حدود سالهای ۹۷ و ۹۸ تدوین و تصویب شد که شامل عدالت و شاخص های جنسیتی زنان بود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری دولت دوازدهم تصریح کرد: سامانه رصد و پایش و گزارش دهی هم در دوران ما فعال شد تا بررسی کنیم که چه میزان شاخص ها فعال هستند و چه پیشرفتی در حوزه عدالت جنستی ایجاد شده است اما همواره با اتهاماتی مانند اجرای سند ۲۰۳۰ یا اجرای برنامه بیگانگان مواجه بودیم در حالیکه همه منویات دین مبین اسلام در آنها دیده شده بود و حتی در قانون اساسی هم وجود داشت و در کلام رهبری هم برابری جنسیتی هم مورد تاکید است. 

ابتکار ادامه داد: برنامه های به خصوص در حوزه های آموزش، بهداشت و تغذیه هم در دست اجرا است. اگر بر فرزندآوری تاکید دایم باید ابتدا به شرایط اقتصادی توجه کنیم، اکنون سفره هر ایرانی در حال کوچکتر شدن است و با اینکه جنگ اقتصادی هم وجود داشت اما دولت کنونی مدعیست که بدون رابطه با دنیا و با همین شعار می خواهند مشکلات را حل کنند اما شاهد هستیم که روز به روز مشکلات حادتر می شوند.

وی افزود:‌ بله باید فکر و مسائل را حل کرد؛ جوانان مملکت از این دردها با این همه سرمایه و ظرفیت ها گلایه دارند و تمایل به مهاجرت بسیار بالا است. ما درد را تشخیص و ۴۰ شاخص را مورد بررسی قرار دادیم و در گزارشی که روی پورتال معاونت زنان قرار دادیم اما از روی سایت حذف شد که حالا باید چه جوابی به جوانانی که سئوال دارند، بدهم؟ نمی شود یک دولت تمام عملکرد دولت های قبل را محو کند و حتی تخریب هم انجام دهد و این روند باعث ناامیدی جوانان از رای شان می شود و ممکن است بر تداوم مشارکت او تاثیر بگذارد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم ادامه داد: مشکل اینجاست که دولتی که با نظارت استصوابی و رد صلاحیت های گسترده روی کار می آید و رقبا حذف می شوند، انتظار داریم که به بن بست نرسیم و مشکلات حاد نشود و همه شواهد نشان می دهد که وقتی مشارکت سیاسی کم می شود مردم به راههای دیگر روی می آورند زیرا معتقدند که نماینده ای از سلیقه آنها وجود ندارد و زنان هم همین طرز فکر را دارند.

وی گفت: اگر رد صلاحیت به حدی شد که هیچ امکانی برای انتخاب وجود نداشته باشد با قانون اساسی که تضمین کرده همه مشارکت کنند، مغایرت دارد و اکنون قشر عظیمی از زنان و جوانان می گویند که ما هیچ نماینده ای در دولت نداریم. در دوران اصلاحات شاهد یکدستی حاکمیت نبودند اما اکنون هر سه قوه از یک طیف فکری هستند و صدا وسیما و قوای نظامی و امنیتی همراستا هستند و دولت کنونی هیچ بهانه ای ندارد غیر از مشارکت مردم که وقتی نتوانستند مشارکت کنند و دیدند که عده ای در حال بهره برداری هستند، با اینکه دردمند و معترض بودند، عقب کشیدند.

ابتکار افزود: ما جامعه را نمی بینیم و ممکن است که برخی خود را وامدار مردم ندانند؛ مقایسه ۹۸ با شراط کنونی بسیار مشکل است و بخشی آغازگر اتفاقات کنونی شدند و خیلی تفاوت است که در دولتی که همه قوا یکدست هستند، با دولت روحانی که این شرایط را نداشت و دشمنی های بی حد و حصر استکبار جهانی را شاهد بودیم اما راه تعامل با دنیا را هم ایجاد کردیم ولی ترامپ آن را برهم زد ولی باز هم راه تعامل باز شد و مردم انتظار داشتند که راه ثبات اقتصادی ایجاد شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دولت دوازدهم گفت:‌ بله هیچ کسی مخالف اقتدار ایران اسلامی در جهان و منطقه نیست اما اقتدار انقلاب اسلامی به مردم و فرهنگ آن است. بحث اصلاح قانون و پوشاندن خلاءهای قانونی در زمینه بانوان خیلی مهم است؛ لوایح خیلی مهم است و زنان در بخشی از قوانین هنوز احساس تبعیض دارند و فکر می کنند که حقوق آنها در مواردی تضییع می شود به خصوص در زمینه مقابله با خشونت حتی رهبر انقلاب هم در دیداری که با دولت دوازدهم داشتند روی آن تاکید و بر ضرورت آموزش و همچنین داشتن قانون قوی تاکید کردند و در دولت های ۱۱ و ۱۲ لایحه تبیین کرامت زنان و مقابله با خشونت با امضای روسای قوای مجریه و قضائیه وقت به مجلس تقدیم شد اما متاسفانه مجلس تا مدت زیادی از اعلام وصول آن خودداری کرد و اخیرا هم با برخی تغییر و اصلاحات آن را تصویب کرد که اقدام مناسبی است زیرا مطالبه زنان و جامعه ایرانی است و همچنین لوایح تشدید مجازات پدر در صوررت قتل همسر یا دختر و حضانت مادر و حق برداشت از حساب و...  را تهیه کردیم اما سئوال این است که چرا ۲ سال در مجلس معطل مانده و این موارد سبب دلسردی جوانان از اصلاح پذیری نظام می شود.

ابتکار در پایان درخواست کرد که همه افرادی که در حوادث اخیر زندانی هستند در آستانه دهه فجر آزاد شوند.

 

 

 

 

کدخبر: 12327


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise