دوشنبه، 22 آبان 1402 - 16:52

معاون وزیر:

افزایش بهره‌وری مصداق مردمی بودن دولت سیزدهم در سازمان تات

خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جریان بازدید دهقانی فیروز آبادی معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان ریاست جمهوری از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، نقش معاونت علمی و فناوری را در توسعه علم و فناوری، تجاری سازی و دانش بنیان کردن محصولات کشاورزی بی بدیل دانست.

علم و فناوری. امید بانوان؛ «سید مجتبی خیام نکویی» بیان کرد: حمایت معاونت علمی و فناوری در دو بعد دانش بنیان شدن بخش کشاورزی و اهمیت مسئله امنیت غذایی پایدار در حوزه‌های مختلف، نقش سازنده‌ای در سازمان تات دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مسئولان  باید در خصوص مسئله مهم کشور « امنیت غذایی»، با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب  اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، افزود: سفرایی که از سازمان تات بازدید کردند، امروز به عنوان حامیان امنیت غذایی هستند.

 وی بیان کرد: نتیجه دانش بنیان شدن بخش کشاورزی، ارتقای بهره‌وری و حرکت به سمت تأمین امنیت غذایی پایدار به رغم محدودیت‌هایی مانند کمبود آب و خشکسالی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اصلی‌ترین متولی حوزه دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که یکی از بزرگترین مأموریت‌های این معاونت تشویق و حمایت شرکت‌های دانش بنیان است. 

وی در ادامه گفت: چرخ دنده‌های تات درگیر اجراشده است و تمام مؤسسات و مراکز ملی تابعه اولویت مأموریتشان حوزه اجرا است و مصداق  مردمی بودن دولت سیزدهم در سازمان با افزایش بهره‌وری محقق شده است.

خیام نکویی گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزي با برخورداري از 23 موسسه، پژوهشگاه، پژوهشکده، مرکز ملی و پارك علم و فن آوری و 34 مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج استانی و دارا بودن شرایط لازم براي استقرار بیش از هزار شرکت دانش بنیان در پارك علم و فناوری و دهکده‌های فناوری کشاورزی در سراسر کشور؛ از سازمان‌های راهبردی و اثرگذار در عرصه امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

*****

«محسن مردی» سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ۸۵ در صد ذخایر ژنتیکی کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات نگهداری می‌شود، بیان کرد: از ۸۰ میلیون تن محصولات زراعی که سالانه در کشور تولید می‌شود، 98 در صد هسته‌های اولیه بذور اصلاح شده محصولات زراعی به ارزش یک میلیارد دلار توسط سازمان تات تولید می‌شود.

وی سازمان تات را به عنوان تضمین کننده امنیت سلامت دانست و افزود: ۸۴ در صد واکسن مصرف پزشکی ، ۹۳ درصد واکسن دامی، ۳۳ درصد مصرف طیور و ۵۰ درصد سرم های درمانی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار توسط موسسه رازی تولید می‌شود.

سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به رسیدن  به خودکفایی تولید بذری سیب زمینی عاری از ویروس در سازمان تات گفت: بزرگترین ذخیره ژنتیکی عدس و نخود و گندم را در دنیا داریم.

مرکز نوآوری تخصصی فناوری‌های کشاورزی در مرکز بیوتکنولوژی، مرکز نوآوری صنایع غذایی تبریز، حمایت از پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی و احراز صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان توسط سازمان تات از جمله مواردی بود که رئیس پژوهشگاه بیو تکنولوژی جهت حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری در این بازدید به آن‌ها اشاره کرد.

کدخبر: 16375

عکاس: شکوفه سیاوشی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise