آرشیو، 17 شهریور 1394 - 19:30

در کارگروه «نقد عکس» خانه عکاسان حوزه هنری البرز مطرح شد:

هیچ چیزی مثل عکس شبیه شعر نیست!

چهل و دومین کارگروه نقد عکس خانه عکاسان حوزه هنری البرز با موضوع عکس ادبیاتی در نگارخانه هنری استان البرز برگزار شد. در این نشست سرکار خانم «زهرا اسماعیلی» یکی از اساتید خوش ذوق ادبیات با نگاهی ادبی و ظریف از تلفیق هنر ادیبات بویژه شعر با عکس صحبت کرد.

کرج - امید بانوان؛ چهل و دومین کارگروه نقد عکس خانه عکاسان حوزه هنری البرز با موضوع عکس ادبیاتی در نگارخانه هنری استان البرز برگزار شد. در این نشست سرکار خانم «زهرا اسماعیلی» یکی از اساتید خوش ذوق ادبیات با نگاهی ادبی و ظریف از تلفیق هنر ادیبات بویژه شعر با عکس صحبت کرد.

وی سخنان خود را با این مطلب زیبا آغاز کرد که «هیچ چیزی مثل عکس شبیه شعر نیست.» خانم اسماعیلی در ادامه سخنانش با نمایش عکسهایی که در کنار هر یک از  آنها شعر زیبایی از شاعران مختلف کار شده بود، به این موضوع پرداخت که چقدر عکس و شعر می‌توانند در کنار هم معنا و مفهوم مد نظر یک عکاس یا یک شاعر را بهتر القاء کنند.

 وی با بیان 3 رویکرد علمی،‌ دینی و هنری که از طریق آن انسانها به بیان افکار و احساسات خود و برقراری ارتباط با سایرین می‌پردازند، به طور ویژه به رویکرد هنری که شاعران و هنرمندان از طریق آن با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند، پرداخت. وی در ادامه این کارگاه با معرفی شاعران مختلف و سبک‌های متفاوت ادبی به تبیین سمبولها، اسطوره‌‌ها و نشانه‌هایی پرداخت که هنرمندان در عرصه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

 سرکار خانم اسماعیلی این کارگاه را به صورت پرسش و پاسخ مدیریت کرد به نحوی که در پایان این نشست دوستانه و صمیمی هر یک از افراد حاضر به بیان دیدگاه خود پرداختند و به این سؤالات پاسخ دادند که: «آیا تلفیق عکس و شعر اصولا هنر سومی محسوب می‌شود یا خیر؟ و اگر از تلفیق این دو، هنر سومی به وجود می‌آید، چقدر نگاه و نگرش عکاس و شاعر باید در این خلق ادبی به هم نزدیک باشد و از آن مهمتر آیا عکاس و شاعر باید یکی باشند یا این که فرد سومی در این میان که نه شاعر است و نه عکاس ولی از هر دو رشته اطلاعات کاملی دارد، می‌تواند به خلق این هنر دست بزند؟»

 خانم اسماعیلی در بخشی از سخنان خود به تصاویر ذهنی و خیالی شعرا هنگام سرودن شعر اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی شاعری آنقدر هنگام سرودن شعر غرق در بطن موضوع شعر شود که گویی با طبیعت، با موضوع شعر یکی شده است؛ چنان تصویر خیالی زیبا و شاعرانه‌ای خلق می‌کند که هنرمند عکاسی از آن سوی دنیا ممکن است با خواندن آن شعر دقیقا همان تصویر رویاگونه وی را به صورت عکسی زیبا به تصویر بکشد و یا عکس آن رخ دهد و شاعری با دیدن عکسی زیبا شعری بسراید که دقیقا با حال و هوای آن عکس مطابقت داشته باشد. در ادامه، هنرمندان شرکت کننده در این نشست با انواع عکس‌نوشته‌ و اصول انتخاب یک شعر زیبا در کنار یک عکس آشنا شدند، به طوری که نه عکس آسیب ببیند و نه شعر خفه شود.

 لازم به ذکر است ویژه برنامه‌های کارگروه نقد عکس خانه عکاسان حوزه هنری استان البرز که چندی است با هدف بررسی موشکافانه هنر عکاسی عکاسان البرزی و با حضور هنرمندان جوان و پیشکسوت این عرصه و با هدف تعالی و ارتقای دانش عکاسی این هنرمندان برگزار می‌شود، با در بر گرفتن موضوعات مختلف و متنوع هنر عکاسی و با دعوت از اساتید مطرح فن عکاسی بر آن است تا با بررسی آثار عکاسان البرزی در ارتقای دانش ایشان و ایجاد ارتباط با سایر علوم مرتبط با هنر عکاسی قدم بردارد. جلسات کارگروه نقد عکس خانه عکاسان هر دو هفته یکبار روزهای یکشنبه از ساعت 16 در نگارخانه هنری استان البرز برگزار می‌شود.

 در حاشیه این مراسم گفتگوی کوتاهی با سرکار خانم «زهرا اسماعیلی» کارشناس ادبیات زبان فارسی داشتیم که در پی می‌آید.

کارگروه نقدعکس در چه سالی و با چه هدفی کار خود را آغاز کرده است؟

این کارگروه در سال 92 با هدف بالابردن سطح علمی و آگاهی گروه بوسیله علوم مرتبط با نقد عکس با زحمات جناب آقای «جعفرنصیرزاده» پایه گذاری شد و براساس همین رویکرد نسبت به اعتلای علم نقد و پرورش منتقد به فعالیت خود ادامه داده است.  تاکنون برنامه‌هایی از جمله آشنایی با نقد روانشناسی و روانکاوانه عکس، آشنایی با نقد ادبی و هنری و آشنایی با علومی همچون نشانه شناسی، اسطوره شناسی ایران و جهان و غیره....داشته است.

 نظر شما نسبت به برگزاری چنین نشست هایی چیست؟

 امروز چهل و دومین برنامه‌ی کارگروه نقدعکس با موضوع شعر و عکس برگزارشد که در این جلسه نقاط تلاقی و شیوه‌های مناسب برای همنشینی این دو هنر زیبا مورد مطالعه و بررسی قرارگرفت. من امیدوارم مباحث کارگروه نقد عکس برای هنردوستان و هنرجویان در تمامی رشته‌های مختلف هنری مفید واقع شود.

 این جلسات جهت برنامه‌های مرتبط با نقد عکس برگزار می‌شود و به مباحث نظری در زمینه عکاسی می‌پردازد. مباحثی مثل روانشناسی، ادبیات، جامعه‌شناسی در عکاسی و ... که به موشکافی تاثیر علوم و هنرهای دیگر بر عکاسی نگاه خاصی دارد که باعث تبادل اطلاعات و هم‌اندیشی و آشنایی عکاسان البرزی و حتی استان تهران می‌شود.

  به نظرم حضور در چینین محافلی سبب خواهد شد از نقطه نظرات یکدیگر بهره‌مند شویم. به عنوان مثال من شاعر نیستم ولی دست به قلم دارم و به هنر عکاسی نیز بسیار علاقه‌مند هستم، وقتی یکی از دوستان در گروه مجازی که مطابق با اهداف این کارگروه تشکیل داده‌ایم، عکسی می‌گذارد، با دیدن آن حس می‌کنم من قبلا این عکس را دیده‌ام. در حالی که بعد از کلی کنکاش ذهنی متوجه می‌شوم من قبلا شعری با آن مضمون را خوانده‌ام. این بازخوردها و تلاقی‌های ذهنی برای من زیباست و مطمئن هستم سایر دوستان نیز چینین تجربه‌هایی از این نوع نشستها و در کنار هم بودن‌ها دارند.

کدخبر: 98


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise