یکشنبه، 03 مهر 1401 - 17:42

با حضور معاون رئیس جمهور؛

اردوگاه ماده ۱۶ چهارباغ افتتاح شد

مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر با حضور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و با ظرفیت 300 نفر ، در چهارباغ البرز افتتاح شد.

چهارباغ – امید بانوان؛ دکتر «اسکندر مؤمنی» روز پنجشنبه سی و یکم شهریور، در مراسم افتتاح  مرکز ماده ۱۶ چهارباغ البرز، گفت: طی یک سال گذشته در استان البرز، اقدامات در حوزه مبارزه با مواد مخدر مشهود و تفاوت خوبی احساس می‌شود.

وی افزود: امروز با همدلی و تحت مدیریت جهادی استاندار البرز و همراهی مسئولان استان و مشارکت خیرین، مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب در چهارباغ استان البرز با ظرفیت ۳۰۰ نفر افتتاح و به بهره‌برداری رسید. این روند در استان البرز با همت و همگرایی مردم و مسئولان به‌صورت مردم پایه، ادامه داشته و در آینده نزدیک مراکز دیگری نیز به چرخه درمان، صیانت و توانمندسازی معتادان استان البرز اضافه خواهد شد تا نیاز این استان را برای  ساماندهی معتادان متجاهر پاسخگو باشد.

مؤمنی ضمن اشاره به تاکید‌ دو رویکرد مهم رئیس جمهور در عرصه مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: اولین رویکرد توصیه شده، استفاده حداکثری از ظرفیت اطلاعاتی برای ضربه به قاچاقچیان و رویکرد دوم نیز جمع‌آوری، ساماندهی، درمان و صیانت از معتادین متجاهر است که این رویکردها، به‌عنوان سرفصل برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر قرارگرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا، پیگیری‌ها در استان البرز به نتیجه رسید و امروز علاوه بر افتتاح مرکز چهارباغ، از مرکزی که به همت امام ‌جمعه، شورای شهر و شهرداری و حمایت استانداری البرز در حال تکمیل است بازدید شد و این مرکز نیز به زودی در اختیار حوزه درمان اعتیاد قرار می‌گیرد.

مؤمنی در هنگام افتتاح مرکز چهارباغ ، در گفت‌وگوی صمیمانه با مددجویان تحت درمان در این مرکز اظهار داشت: همت دولت و مردم، درمان شما و تلاش برای ایجاد شرایط بازگشت به جامعه است که این مهم در گرو خواست و اراده‌تان،  برای رهای از اعتیاد است.

حدود ۵ هزار معتاد متجاهر در البرز وجود دارد

 استاندار البرز نیز قبل از افتتاح مرکز درمان اعتیاد در چهارباغ در جلسه‌ای که با حضور دبیر کل ستاد و تعدادی از مسئولان استان برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت استان به تشکیل جلسات قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌صورت هفتگی اشاره و اظهار داشت: اگرچه رویکرد اصلی مراکز ماده ۱۶ درمان، صیانت و حرفه‌آموزی و در نهایت اشتغال‌آفرینی و جامعه‌پذیری معتادین است، لیکن وجود این مراکز و ساماندهی معتادین متجاهر در کنار دیگر اقدامات دستگاه‌های متولی موجب شده است که کاهش ۷ درصدی جرائم خرد در استان البرز  نسبت به گذشته را شاهد باشیم.

«مجتبی عبداللهی» افزود: این اردوگاه با استفاده از توان خیرین به منظور جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اکنون ۳۰۰ معتاد متجاهر در این مکان جمع‌آوری شده‌اند و درمان و سم‌زدایی آنها با حضور افراد متخصص و پزشکان دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها جمع‌آوری معتادان مد نظر نیست بلکه، درصدد هستیم طی تعاملی که شکل گرفته و با استفاده از ظرفیت خیرین برای مهارت آموزی و اشتغال آنها نیز اقدام کنیم، افزود: بهبود معتادان، دست‌یابی به اشتغال و بازگشت آنها به آغوش خانواده و جامعه از جمله برنامه‌های استان است.

استاندار البرز گفت: با توجه به گزارش‌های احصاء شده، در استان البرز حدود ۵ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که اکنون حدود هزار و ۸۰۰ نفر از آنها جمع آوری شده‌اند و درصدد هستیم اردوگاه‌های سایر شهرستان‌های استان را برای تکمیل برنامه‌ها، راه اندازی کنیم.

وی افزود: جای خرسندی دارد که همدلی، اتحاد و توجه ویژه ای در استان برای ساماندهی وضعیت اجتماعی محله‌های کم برخوردار و آسیب پذیر شکل گرفته و تاکنون نتایج ملموسی را در پی داشته است.

انتهای پیام/ 

 

 

کدخبر: 10318


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise