پنجشنبه، 26 مرداد 1402 - 04:40

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی:

«رازی کوو پارس» مهم‌ترین دستاورد در عمر صدساله مؤسسه رازی است

اسحاقی، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در جمع اصحاب رسانه‌های ملی و استانی بزرگ‌ترین افتخار و دستاورد مؤسسه رازی را تولید واکسن «رازی کوو پارس» اولین واکسن نوترکیب تزریقی - استنشاقی، اعلام کرد و گفت: در عمر صدساله مؤسسه رازی چنین محصولی نداشتیم.

البرز. امید بانوان؛ روز یکشنبه 22 مردادماه مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به مناسبت روز بزرگداشت مقام خبرنگار میزبان جمعی از اصحاب رسانه بود که علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف این مؤسسه در نشست خبری دکتر «علی اسحاقی» رئیس مؤسسه حضور یافتند و از آخرین دستاوردها و اقدامات این مجموعه آگاه شدند.

 «علی اسحاقی» در ابتدای سخن، ضمن بیان آمار تولید واکسن و سرم‌های تولید شده در این مؤسسه با بیان اینکه 90 درصد واکسن‌های دامی کشور در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید می‌شود، اظهار داشت: سالانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دز واکسن دام و سه و نیم تا چهار میلیارد دز واکسن طیور در این مؤسسه تولید می‌شود که این میزان بسته به نیاز، در سال‌های مختلف متغیر است.

  وی ضمن تشریح دو رسالت مهم مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی «تحقیقات و توسعه» و «تحقیقات در حوزه بیماری‌های دامپزشکی» اظهار کرد: تمرکز اصلی ما بر تحقیق و توسعه است و فرآورده‌هایی که در سبد تولیدات مؤسسه سرم‌سازی رازی قرار دارند، درواقع محصول این بخش از تحقیقات مؤسسه است.

 اسحاقی اظهار داشت: شیوع پاندمی کرونا با همه تلخی و مرارتی که در جهان ایجاد کرد، برای مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی فرصت مفیدی فراهم کرد که منجر به دستاوردهای مهمی شد. فارغ از تولید واکسن و برگشت جامعه به زندگی دوباره و شکستن بسته‌های تحریم، کووید برای ما عایدی‌های دیگری داشت.

 وی ادامه داد: اولین واکسنی که در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تمام مراحل تولید آن از کشف تا ورود آن به بازار را تجربه کردیم، واکسن نوترکیب تزریقی استنشاقی «رازی کوو پارس»  بود که در عمر صدساله مؤسسه رازی چنین محصولی نداشتیم؛ تجربه بسیار، بسیار گران‌بهایی بود که ارزان به دست نیامد و البته تجارب گران‌سنگ بیشتری را با خود برای این مؤسسه به ارمغان آورد.

 او در ادامه به این مهم نیز اشاره کرد که مطالعه دیگری نیز روی دز استنشاقی این واکسن انجام شد که نتایج خوبی در برداشت. از خود واکسن رازی برای واکسن‌های دیگر از جمله رازی، پاستوکووک، نورا، فخرا، سینوفارم، اسپایکوژن و واکسن روسی اسپوتنیک به‌عنوان دز بوستر استفاده کردیم که نتایج آن هم منتشر شده است.

 اسحاقی افزود: با تولید این واکسن توانستیم به فناوری دانش واکسن‌های نوترکیب دست پیدا کنیم و با بودجه‌ای که دولت تخصیص داده و مؤسسه رازی هم ریال آن را با اخذ وام از بانک تأمین کرده توانستیم تجهیزات راه‌اندازی خط تولید نیمه‌صنعتی و صنعتی آن را کلید بزنیم. تجهیزات به‌روز تولید نیمه‌صنعتی این نوع واکسن‌ها در مؤسسه مستقر شده و به‌محض تکمیل اتاق تمیز ،این تجهیزات نصب شده و برای کارهای آتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 وی همچنین با اعلام این خبر که کارهای بسیار جالب و جدیدی در مؤسسه رازی در حال انجام هست، گفت: با رسیدن به فناوری تولید این نوع واکسن قطعاً رازی وارد عرصه تولید نسل جدید واکسن‌های نسل سوم و چهارم شده است.

 اسحاقی همچنین از جداسازی کامل بخش تحقیقات، آزمایشگاه‌ها و تولید خبر داد و گفت: با این اتفاق عملاً هر آزمایشگاهی کار خودش را انجام می‌دهد و این تمرکز باعث شد امکانات را بهتر بتوانیم برای کارهای آتی بسیج کنیم.

 رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در ادامه اشاره‌ای نیز به حوزه تحقیقات دامپزشکی داشت و گفت: سال گذشته شورای راهبردی تحقیقات دامپزشکی به ریاست رئیس سازمان دامپزشکی و به دبیری رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تشکیل، نیازها احصا و در ۷ گروه پروژه‌هایی که مدنظر سازمان دامپزشکی است، تعریف شده و نیازهای سازمان دامپزشکی به مؤسسه ارجاع می‌شود که این امر سبب شده هم از پراکندگی در کارها جلوگیری شود و هم ارتباط میان صنعت و دانشگاه در تولید و تحقیقات مؤسسه رازی پررنگ‌تر شود.

 اسحاقی ضمن اشاره به قدمت رازی گفت: از آنجایی که بسیاری از زیرساخت‌های مؤسسه در 99 سالگی ممکن است فرسوده شده باشد، نوسازی برخی تأسیسات، بناها و تجهیزات در بعضی از شعب و خود مؤسسه آغاز شده اما نیاز به اعتبارات زیادی دارد که با توجه به گران شدن قیمت ارز درآمد مؤسسه رازی قادر به تأمین همه این هزینه‌ها نیست. علاوه بر توسعه و نوسازی تجهیزات و ساختمان‌ها، بحث منابع انسانی این مؤسسه نیز چالشی است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا سرعت بازنشستگی محققان خیلی بیشتر از ورودی نیروهای متخصص است.

 رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در پایان با بیان اینکه در این چند سال، علی‌رغم شدت تحریم‌ها خوشبختانه آمار تولیدات ما نشان می‌دهد که چیزی حدود ۹۰۰ تا 1 میلیارد دز افزایش تولید داشتیم، ابراز امیدواری کرد با همدلی و هم‌افزایی همکاران بتوانیم نیازهای کشور را بهتر از گذشته پاسخگو باشیم.


برای دیدن گزارش تصویری این تور رسانه‌ای کلیک کنید.

کدخبر: 14798

خبرنگار: تیلدا حسینی

منبع: امید بانوان


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise