آرشیو، 30 فروردینفروردین 1396 - 19:16

«درآمد پایدار» یا «بدهی پایدار»!

#ترکاشوند_متشکریم!

در نشست خبری قائم مقام شهردار کرج با اصحاب رسانه که صبح بیست و نهم بهمن در سالن جلسات شهرداری کرج برگزار شد، عملکرد 4 ماهه کلانشهر کرج، افتتاح پروژه‌های قابل بهره‌برداری، طرح استقبال از بهار و انضباط اجتماعی شهر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

بزرگان شهر در تعریف درآمد پایدار شهری گفتند: «درآمد پایدار یعنی شهر به گونه‌ای اداره شود که‌ آیندگان هم بتوانند از آن درآمد استفاده کنند نه این که شهر بدهکار شود.» این سخنی بود که در نشست خبری قائم مقام شهردار کرج با اصحاب رسانه از سوی «محمد کریم شفیعی» مطرح شد. وی که در اولین نشست خبری خود با اصحاب جراید سخن می‌گفت از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دوران تصدی دکتر علی ترکاشوند خبر داد که به عنوان میراث «درآمد پایدار» یا شاید «بدهی پایدار» به مدیریت شهری هدیه شد!

کرج - امید بانوان؛ تیلدا حسینی؛ شفیعی با بیان اینکه در بدو کار با 1200 میلیارد بدهی روبرو بودیم، تعریف ما را از «درآمد پایدار » به چالش کشاند! اجازه دهید با دست و دلبازی تمام مبلغ 2 تا 3 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تعهد شده اما نیمه کاره را به این میراث بیافزاییم تا به عمق ارزش این ارمغان شهردار پیشین پی ببریم. پروژه‌هایی که آنقدر دست و پاگیر است که مدیران شهری را بر آن داشت تنها ادامه کار پروژه‌های بالای 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی را در اولویت کاری خویش قرار دهند و از خیر مابقی پرژه‌ها موقتا بگذرند. در این نشست شفیعی ضمن بیان ویژگی‌ها و اصول اصلی راهبردهای عملیاتی 5 ساله مورد تصویب شورای شهر گفت: توسعه پایدار و محیط زیست، شفاف‌سازی و ارائه اطلاعات شهروندان، توجه به حقوق شهروندان و تکریم ارباب رجوع استراتژی‌های اصلی این طرح است.

بودجه سال 97 فعالیت محور خواهد بود

وی رضایتمندی شهروندان را خط‌مشی مهم شهرداری عنوان کرد و اظهار داشت: در بررسی‌های میدانی صورت گرفته و گفتگو با معتمدین محلات، اصحاب رسانه و نشست و برخاست با مردم در مساجد و تکایا به این نکته رسیدیم که بین فعالیتهای صورت گرفته و انتظار و درخواستهای مردمی فاصله زیادی وجود دارد؛ لذا برآن شدیم با تغییر رویکرد خود این فاصله را برداشته و خواست و دغدغه مردم را ملاک کار خود بویژه در انجام فعالیتها و پروژه‌ها قرار دهیم.

اهداف و اولویت‌های برنامه راهبردهای عملیاتی 5 ساله شهرداری

وی اولویت‌های برنامه راهبردهای عملیاتی 5 ساله شهرداری را در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان‌بلند و بلند مدت تعریف کرد و به تشریح هر یک از آنها پرداخت. وی هدف از این برنامه را کاهش هزینه‌ها و افزایش انضباط مالی عنوان کرد. شفیعی با اعلام این که از بررسی سامانه 137 طرح‌های زیادی انتخاب و فعال شد، از انجام این طرح ابزار خشنودی کرد و آن را قدمی مؤثر در شناخت محلات، بازیابی مشکلات شهری و گامی موثر در جهت ارتقای رضایتمندی شهروندان دانست. وی یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه را کارخانه آسفالت شهرداری کرج و کاهش قیمت آسفالت از تنی 120 هزار تومان به تنی 60 هزار تومان اعلام کرد و گفت: این کارخانه یکی از بهترین کارخانجات ایران است.

ساماندهی املاک و مستغلات شهرداری کرج

شفیعی مهمترین مشکل در سازمان املاک و مستغلات شهرداری کرج را ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های قولنامه‌ای عنوان کرد که هیچ ابزاری برای رصد آن نیست. وی از تهیه بانک جامع اطلاعات املاک شهرداری خبر داد که بزودی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. وی تصویب و ابلاغ دستورالعمل ساخت و سازهای شهر کرج را یکی از مهمترین موارد برنامه‌های بلند مدت طرح راهبردی عملیاتی 5 ساله شهرداری کرج عنوان کرد و گفت: در همایشی که با حضور سرمایه‌گذاران صورت گرفته است، بسته‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری در بافتهای فرسوده به ویژه در تپه مراد آب در 5 فاز ارائه شده است که بزودی در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد. طبق گفته وی 46 پروژه آماده سرمایه‌گذاری به سازمان سرمایه‌گذاری تحویل داده شده است.

توسعه حمل و نقل عمومی با مدهای جدید ترافیکی

شفیعی بخش دیگری از سخنان خویش را به طرح جامع حمل و نقل عمومی اختصاص داد و با بیان این که هر شهروند حق دارد در شعاع 350 کیلومتری به یک مد حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد، از آغاز فعالیت دوباره ایستگاههای مترو کرج خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا دو سال آینده خط 2 مترو به بهره‌برداری برسد. وی همچنین از اجرایی شدن خط بی. آر. تی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا سال آینده با تهاتر، اتوبوس‌های نو به ناوگان اضافه شود.

با هدف توسعه منابع انسانی بانک اطلاعاتی مدیران تشکیل شد

قائم مقام شهردار منابع انسانی را ستون فقرات هر سازمان اعلام کرد و با بیان این که سعی شده طی فراخوانی از پتانسیل نیروهای جوان و ظرفیت بانوان بهره گرفت، اظهار داشت:  با این فراخوان ما بانک اطلاعاتی از مدیران داریم که در هر حوزه‌ای می‌توانیم از ظرفیت این قشر بهره ببریم. وی زنان را در کار کم‌حاشیه‌تر و توانمند خواند و ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نه چندان دور حتی از حضور بانوان در کسوت شهردار بهره‌مند شویم.

طرح جامع و طرح تفضیلی، سند بالادستی قابل تأمل

محمد کریم شفیعی همچنین از طرح تفضیلی و طرح جامع به عنوان سند بالادستی یاد کرد و اظهار داشت: سند توسعه دارای ضوابطی است که به عنوان سندی بالادستی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با انتقاد از فاصله زمانی بین ابلاغ این دو طرح گفت:  به دلیل این تأخیر اشکالات زیادی در شهر ایجاد و سبب شده توسعه شهر به صورت نامتوازن انجام شود.

 قابل ذکر است در این نشست سرهنگ شرق رئیس پلیس راهور شهرستان کرج نیز به تشریح طرح ترافیکی شهر با  هدف تقویت انضباط اجتماعی شهر پرداخت. در پایان قائم مقام شهردار به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

کدخبر: 572

روزنامه‌نگار: تیلدا حسینی


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise