آرشیو، 24 فروردین 1395 - 19:22

لباسی که به کودکان دارای اختلال یادگیری آموزش می‌دهد

 محدثه محبوبی لباس هوشمندی اختراع کرده است که علاوه بر سرگرم کردن کودکان به آن‌ها آموزش می‌دهد.

کرج- امیدبانوان؛  هنرآنلاین نوشت؛ محدثه محبوبی کارشناس ارشد طراحی پارچه و لباس از دانشگاه آزاد یزد است و یک لباس هوشمند ویژه کودکان دارای اختلال یادگیری را اختراع کرده است.

او در  مورد چگونگی شکل‌گیری این اثر گفت: برای پایان‌نامه مقطع لیسانس خود موضوع "لِگوهای آموزشی در لباس کودکان پیش‌دبستانی" را انتخاب کرده بودم و سرانجام این ایده به لباس فعلی منتهی شد.

محبوبی افزود: در حال کار روی پایان‌نامه تغییراتی در آن ایجاد کردم و آن را به شکل پازلی درآوردم که حروف الفبا، اعداد ریاضی و رنگ‌شناسی را هم به کودکان آموزش دهد. بعد از آن بود که با دکتر فلاح به عنوان یک روانشناس صحبت کردم و ایشان به من گفت که این لباس برای کودکانی که اختلال یادگیری دارند بسیار مناسب است. پس از آن با دیدگاه دیگری کار را ادامه دادم و مطالعات روانشناسی داشتم تا خصوصیات آن کودکان را بشناسم. پس از تکمیل شدن لباس آن را به مراکز آموزش کودکان دارای اختلال یادگیری بردم و روی کودکان آزمایش کردم و پس از اینکه نتیجه مثبت آن مشخص شد این اختراع را ثبت کردم.

او با اشاره به اینکه این کودکان معمولاً محصل کلاس اول یا دوم دبستان هستند گفت: این کودکان با یکجا نشستن، درس خواندن و آموزش دیدن مشکل دارند و به همین دلیل در مدارس وقتی متوجه مشکل آن‌ها می‌شوند کودکان را به مراکز آموزشی خاص می‌فرستند. آن‌ها تحمل آموزش دیدن را ندارند اما این لباس برای آن‌ها حالت بازی و سرگرمی دارد و آن‌ها را به خود جذب می‌کند.

محبوبی در مورد نحوه کارکرد این لباس گفت: آموزش با این لباس در سه مرحله انجام می‌شود. حروف الفبا و تعدادی شکل از قبل آماده شده و از کودک خواسته می‌شود حروف یک کلمه خاص یا شکل آن را تشخیص دهد و آن‌ها را روی لباس نصب کند. اگر کار او درست باشد توسط مدارهایی که در لباس قرار گرفته برای او موسیقی پخش می‌شود و او را تشویق می‌کند.

محبوبی افزود: زمانی که لباس را در مراکز آموزشی کودکان آزمایش می‌کردم دیدم کسانی که با گریه به کلاس‌ها می‌رفتند پس از یک بار امتحان کردن لباس به آن علاقه‌مند می‌شدند و پس از آن با اشتیاق خواهان استفاده از آن بودند. آن‌ها به صورت همزمان بازی می‌کنند و آموزش می‌بینند.

او در مورد تولید انبوه لباس هوشمند گفت: استادانی که در جریان کار بودند بسیار مشتاق بودند که این طرح به تولید انبوه برسد و عقیده داشتند که افراد زیادی متقاضی استفاده از آن خواهند بود. اما هنوز اقدامات لازم برای تولید آن انجام نشده است.

محبوبی با اشاره به اینکه فضای دانشگاه‌ها برای ارائه کارهای خلاقانه مناسب است گفت: متأسفانه بیشتر کسانی که وارد رشته طراحی دوخت می‌شوند فقط به دنبال مدرک هستند، اما کسانی که بخواهند کاری انجام دهند که به درد کشور بخورد از طرف دانشگاه حمایت می‌شوند. تعدادی از استادان هم بسیار به دانشجویان کمک می‌کنند و اگر خود دانشجو بخواهد کار جدی انجام دهد می‌تواند از موقعیت استفاده کند. من هم لازم می‌دانم از استاد راهنمای خود، آقای سید جواد درخشان تشکر کنم.

انتهای پیام/ 

 

کدخبر: 371


السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
اللهم عجل لولیک الفرج
امید بانوان
System Advertise